Jukka Lindström
Arvioitu lukuaika: 3min

Cargotec: datan avulla digitaaliseksi teolliseksi yhtiöksi

Kasvuryhmä | 11 lokakuuta, 2024

Aiheet: ajankohtaista

Jukka Lindström on vienyt kansainvälistä Cargoteciä läpi data- ja kasvuloikan. Nyt hän jakaa oppejaan lähes yhdeksän vuoden matkalta.


 

“Kaikissa liiketoimintayksiköissä oli aloitettu datan kerääminen, ja kaikki pohtivat kuumeisesti miten sillä tehtäisiin liiketoimintaa”, kertaa Jukka Lindström vuotta 2016, jolloin hän aloitti Cargotecilla digitaalisesta transformaatiosta vastaavana johtajana. 

Tuolloin yhtiössä oli tehty uusi strategia, joka sisälsi mandaatin datan hyödyntämiseksi liiketoiminnan kehittämisessä ja kasvattamisessa yhtiön kansainvälisillä markkinoilla. Se, miten strategiaa käytännössä vietäisiin läpi, oli vielä kysymysmerkki.

 

Running the business vai transforming the business? 

Cargotecillä onnistuttiin saamaan datan siivittämänä muutoksia prosesseihin sekä luomaan pientä kasvua. Iso kasvuloikka kuitenkin uupui. 

Lindström kertoo, että heille oivallus oli tunnistaa datan avulla omista ja asiakkaan toimintatavoista sokeat pisteet sekä kohdat, jotka vaativat huomiota. Sokeiden pisteiden avulla löytyivät kasvun vivut. 

Cargotecillä huomattiin myös, ettei isoja loikkia saada aikaan siiloissa, vaan niiden tekemiseen tarvitaan organisaation tukea ja strategiaan pohjautuvaa muutos- ja tulevaisuusjohtamista. 

Yhtiössä päädyttiin rakentamaan vahva johtamisjärjestelmä tulevaisuuden johtamiseen nykyisen liiketoiminnan rinnalle. Kyse on oppimisesta, Lindström muistuttaa. 

“Meille tärkeää oli tunnistaa, mitä kuuluu perusliiketoiminnan johtamiseen ja mitä transformaation johtamiseen. Se ei aina ole aivan yksinkertaista. Isojen transformatiivisten tavoitteiden saavuttamiseen pitää rakentaa niitä tukeva johtamisjärjestelmä.”

 

Laitteiden myymisestä palveluiden myymiseen

Cargotec toimii lastin- ja kuormankäsittelyalalla. Sen visio on olla kestävien tavaravirtojen globaali markkinajohtaja. 

Yhtiön uuden strategian myötä fokus on siirtynyt kahdeksassa vuodessa tuotteiden myymisestä kokonaisvaltaisten palveluiden myymiseen. Tämän seurauksena on säästynyt aikaa ja rahaa niin asiakkaalta kuin Cargoteciltä. Liiketoiminnan kasvulle on tullut tilaa. 

“Siirsimme katseen laitteista asiakkaan tarpeisiin. Olemme matkan varrella rakentaneet esimerkiksi palveluita asiakkaiden toiminnan ja tuottavuuden optimointiin sekä samalla auttaneet asiakkaitamme lisäämään turvallisuutta ja vähentämään päästöjä ”

 

Tavoitteet niin korkealle, että hirvittää

Yhdeksän vuoden aikana Lindström on oppinut, että tavoitteet kasvun suhteen täytyy asettaa niin korkealle, ettei niihin ole mahdollista päästä nykyisillä toimintatavoilla ja ajattelulla. Tämä pakottaa tutkimaan oletuksia ja etsimään uusia tapoja niihin pääsemiseksi.

“Tavoitetta pitää kuitenkin pilkkoa pienempiin osiin, jotta nähdään, millaiset muutokset ja olosuhteet ovat välttämättömiä kasvun saavuttamiseksi. Samalla datalle ja tekoälylle voi löytyä merkittäviä sovelluskohteita, jotka tukevat kasvutavoitteiden saavuttamista.”

 


 

Business Finlandin datatalousohjelma tarjoaa tukea ja palveluita suomalaisille yrityksille

Business Finlandin kautta jaettava tutkimus- ja kehitysrahoitus kasvaa merkittävästi lähitulevaisuudessa. Rahoitusta ja tukea kansainvälistymiseen on saatavilla keskisuurille yrityksille esimerkiksi Data Economy -ohjelman kautta. Ohjelma kannustaa suomalaisia yrityksiä kehittämään datan hyödyntämiseen ja jakamiseen perustuvaa kansainvälistä liiketoimintaa muun muassa haettavan innovaatiorahoituksen avulla. 

Business Finlandin Sixten Sandström muistuttaa, että Suomessa on merkittävää tietoteknistä osaamista, jonka jalostamista ei kannata jättää yrityksissä hyödyntämättä. 

“Suomi on maailman paras testilaboratorio. Jos epäonnistuu, se ei välttämättä näy maailmalla, mutta jos onnistuu, se kantaa myös kansainvälisesti”, hän sanoo.

Keskisuuret yritykset voivat päästä mukaan Business Finlandin tukemiin hankkeisiin myös kiinnittymällä yhteistyökumppaniksi suuryritysten, kuten Wärtsilän, Mirkan ja Bittiumin vetämiin veturihankkeisiin, joita on esitelty Business Finlandin verkkosivuilla

 

Hyppäämässä datan maailmaan? Tutustu ainakin näihin Business Finlandin materiaaleihin: 

  • Business Finlandin datatalouden ohjelmajohtaja Kari Klossner on kirjannut blogissaan 3 oppia datan hyödyntämisestä liiketoiminnan kasvattamiseksi. “Data ei ole vain liiketoiminnan raaka-aine, vaan aidosti bisnestä laajentava mahdollisuus”, hän kirjoittaa. 
  • Datan jakamisen tärkeydestä liiketoiminnan synnyttämisessä keskustellaan Business Finlandin Kasvupodissa. Ydinkysymys on: Miksi dataa pitää jakaa, jos haluaa tehdä sen avulla tulevaisuuden kasvua? Tässä jaksossa vieraana on ohjelmisto- ja dataliiketoiminnan johtaja Samuli Hänninen Vaisalasta. 
  • Tutustu Business Finlandin Data Economy -ohjelmaan
  • Pysy kartalla Business Finlandin ajankohtaisista mahdollisuuksista yrityksellesi tilaamalla Business Finlandin uutiskirje