Kasvuryhmän jäsenet pääsivät 4.6.2020 virtuaalikahveilla vaihtamaan kokemuksia strategiatyöstä ja strategian toteuttamisesta kasvuyrityksen arjessa. Keskustelun virittämiseksi Mika Sutinen ja Antti Haapakorva jakoivat kokemuksiaan suomalaisten yritysten strategiatyöstä sekä juuri käynnistyneestä tutkimusprojektistaan. Kokosimme virtuaalikahvien parhaimmat oivallukset tähän blogiin!

Kun korona siirsi kohtaamiset verkkoon, Kasvuryhmä starttasi ketterät Kasvukapteenien kahvit. Kalenteriin helposti sujahtava aamukahvitilaisuus tuo Kasvuryhmän jäsenet yhteen sparrailemaan ajankohtaisista teemoista matalalla kynnyksellä. Mukana on kunkin teeman asiantuntija alustamassa aiheesta ja pohtimassa kysymyksiä yhdessä jäsenten kanssa.

Mikalle täydellisen strategiatyön kaavan löytämisestä on tullut työuran mittainen turhautumisen, uteliaisuuden ja sen kautta intohimon aihe. Miksi näin?

Mikan TOP 3 -oivallukset suomalaisten yritysten strategiatyöstä:

  1. Monimutkaistetaan, kun pitäisi yksinkertaistaa. Strategiadokumentit ovat usein akateemisia. Arjessa strategia ei kuitenkaan ole tiedettä, vaan sen pitäisi olla kuin navigaattori, ja opastaa ihmiset selkeästi paikasta A paikkaan B.

  2. Meillä on taipumus ylisuunnitella mutta alitoteuttaa strategiaa. Suomalaiset yritykset ovat kohtuullisen hyviä viemään esimerkiksi vuosittaisia strategiakokouksia läpi. Mutta se, mikä puuttuu, on usein ne arjen systeemiset teot, toistuvat tapahtumasarjat, joilla strategia toteutetaan.

  3. Strategiatyöstä saisi paljon enemmän irti, kun mitä siitä nyt otetaan! Strategiasta tragediaksi -valitusvirren sijaan pitäisi keskityttyä siihen, mikä huikea potentiaali olisi saavutettavissa, jos strategiatyön tehokkuutta ja tuloksellisuutta pystytään parantamaan. Miten tämä temppu tehdään?

Kasvuryhmä tekee tutkimusyhteistyötä Mika Sutisen ja Antti Haapakorvan kanssa keskisuurten yritysten strategiatyön kehittämiseksi. Kasvuryhmässä uskomme siihen, että Kasvuryhmän menetelmän ja vertaistoiminnan avulla pystymme kiihdyttämään suomalaisten yritysten kasvua ja uudistumista. Mikan ja Antin mielestä suomalaiset kasvuyritykset ansaitsevat strategiatyön konseptin, joka on sitouttava, osallistava ja varmistaa päätettyjen muutosten läpimenon.

 

Lue Kasvuryhmän toimitusjohtaja Katriina Juntusen blogi: Yhteisössä on voimaa