Roimaa kasvua tuottavat uudistukset saadaan menestyksekkäästi maaliin, kun kasvuaihioita etsitään, validoidaan ja edistetään systemaattisesti. Kasvuryhmän vertaissparrauksessa keskeisiä pohdintoja on se, miten yritys voi perustellusti valita työstöön otettavat kasvuaihiot. Kasvuryhmän jäsen Framery on innostava esimerkki yrityksestä, jossa uudistumisen kulttuuri ja systemaattinen kasvuaihiotyö on auttanut kasvamaan autotalliyrityksestä globaaliksi markkinajohtajaksi.
Mahdollisten kasvuaihioiden potentiaalia on hyvä arvioida jo varhaisessa vaiheessa. Niin voi pudottaa heti pois sellaiset aihiot, jotka eivät todennäköisesti tuota toivottua kasvua. Tässä arvioinnissa auttaa Kasvuryhmän menetelmän happotesti.
Frameryn hallituksen jäsen Mikko Kuitunen totesi jo vuosia sitten, että on olemassa kahdenlaisia yrityksiä. Niitä jotka uudistuvat ja niitä joita ei kohta ole. Toimistojen puhelinkoppeja suunnitteleva ja valmistava Framery on onnistunut luomaan yritykseen uudistumisen kulttuurin, jonka myötä se kasvoi kymmenessä vuodessa autotallistartupista globaaliksi markkinajohtajaksi.-
Vuonna 2010 perustetun Frameryn matkalle mahtuu monta uudistumisen paikkaa ja voimakkaan kasvun lähdettä.
Toimitusjohtaja Samu Hällfors kertoo, että Framerylla on simppeli ja selkeä kysymys kasvuhankkeiden testaukseen ja valintaan: Mikä on meille tärkeintä ensi vuonna kasvutavoitteiden saavuttamiseksi?
Aihioiden pitää olla realistisesti toteutettavissa, joten ne suhteutetaan käytössä oleviin resursseihin ja kyvykkyyksiin. Kasvuaihioita punnitaan toisiaan vasten miettimällä, kumpi niistä on parempaa käyttöä resursseille. Näin aihioita karsitaan, kunnes sen vuoden resurssit on käytetty ja jäljellä on tärkeimmät hankkeet.
Myös valittujen kasvuhankkeiden edistäminen vaatii systematiikkaa ja kurinalaisuutta. Framerylla kaikkia strategisia kehityshankkeita seurataan kuukausittain ja niille asetetaan selkeät mittarit. Yleensä hankkeita on vuosittain käynnissä noin kymmenen. Kehityshankkeita valitaan ja tarkastellaan vuosittain. Pitkän aikavälin suunnitelma tehdään viideksi vuodeksi, ja skenaarioita mallinnetaan eteenpäin kymmeneksi vuodeksi.
Vaikka kasvuhankkeita mitataan ja seurataan tarkasti, perimmäinen onnistumisen mittari löytyy aivan muualta kuin graafeista ja käyristä. Hällforsin mukaan ihmiset ovat paras mittari arjessa kertomaan, että Framerylla tehdään asioita oikein.
LUE LISÄÄ: UUDISTUVA YRITYS ON VALMIS ASETTAMAAN PERUSTANSA SUURENNUSLASIN ALLE
Katso video! Petri Schroderus kertoo, miten Beneqillä on tunnistettu kasvumahdollisuuksia.