“Kun Uudenkaupungin telakka meni kiinni ja 1000 ihmistä joutui kävelemään, ajattelin, että minulle ei ikinä enää kukaan tee tällaista. Siitä on lähdetty. On vaikuttava tunne, kun näkee, että 380 ihmistä saapuu tänne töihin joka päivä.” Perheyritys Vahterusta vie eteenpäin koko elämäntyönsä lämmönsiirtimien parissa tehnyt ja useita tunnustuksia saanut Mauri Kontu. Vahteruksen kansainvälisestä menestystarinasta olisi elokuvaksi.

Vuonna 1990 perustettu Vahterus on hitsatun levylämmönsiirrinteknologian kehittäjä, edelläkävijä ja markkinajohtaja energia-, prosessi ja kemianteollisuuden sekä kylmätekniikan sovelluksissa. Yrityksellä on globaali asiakaskanta, tuotekehitys ja valmistus Suomessa ja kokoonpanotehtaat USA:ssa ja Kiinassa sekä toimipisteet yhdeksässä maassa. Vahterukselle on myönnetty useita kansainvälisiä palkintoja ja patentteja innovatiivisesta ja ympäristöystävällisestä tuotteesta. Vuonna 2021 Vahteruksen liikevaihto oli 54,4 miljoonaa euroa, ja arvio vuoden 2022 liikevaihdosta nousee 75 miljoonaan euroon.

 

Globaalisti suurta kiinnostusta saanut innovaatio rakennettiin kolmen hengen tiimillä navetassa

 

Vuonna 1990 telakalta työttömäksi jäätyään Mauri Kontu perusti kolmen hengen startup-yrityksen, joka kehitti alun perin kaukolämmön käyttöön tarkoitettuja lämmönsiirtimiä. Toimitilat raivattiin Maurin kotitilan navettaan, Vahteruksen kylään. Ensimmäisenä toimitusjohtajana toimi Maurin vaimo Sinikka, joka on pysynyt kanssayrittäjänä koko Vahteruksen yli 30-vuotisen historian ajan. Sittemmin yrityksen toimintaan ovat tulleet mukaan myös lapset puolisoineen.

Alussa kaiken keskiössä oli uusi ja innovatiivinen tuote, jonka potentiaaliin uskottiin vahvasti. “Meillä oli pahuksen kova usko tekemiseen. Lähdettiin heti LVI-alan messuille Saksaan, jos joku vaikka kiinnostuisi uudenlaisesta tuotteesta. Ei meillä ollut edes esitteitä”, Mauri kertoo.

Vaikkei Vahteruksella ollut tässä vaiheessa sen kummempaa markkinastrategiaa, tie menestykseen aukeni, kun asiakkaat sananmukaisesti kävelivät sisään. Eräs messuständillä tuotteeseen tutustunut hollantilaismies etsi messujen jälkeen Vahteruksen yhteystiedot Suomen Suurlähetystön kautta käsiinsä. “Meni ehkä kuukausi, niin löysivät meidät”, Mauri kertoo.

 

Innovaatiokehitystä on tehty alusta lähtien yhteistyössä asiakkaan kanssa

 

Suunniteltuun kaukolämmön käyttöön Vahteruksen tuote ei lopulta ollut riittävän kilpailukykyinen, mutta ensimmäisen asiakkaan kautta löytyi yhteistyötaho, joka oli kiinnostunut kylmäsovelluksesta. “Ei tiedetty mitään sovelluksista, eikä meidän tuotetta ollut kehitetty siihen. Lähdimme miettimään, mitä tällainen meiltä vaatii. He olivat sitkeitä ja opettivat meitä luomaan ihan tyhjästä. He ovat edelleen yksi meidän tärkeimpiä asiakkaita. Nyt meidän liikevaihdosta puolet tulee siltä segmentiltä”, Mauri kertoo.

Asiakkaiden kanssa tehty yhteistyö innovaatiokehityksessä on vaatinut rohkeutta ajatella nykytilannetta isommin, ja tämä ollut yksi avain Vahteruksen menestykseen. Vahteruksen innovatiivinen tuote ja usko omaan tekemiseen herättivät myös alan isojen toimijoiden kiinnostuksen. “Olemme paineastia-alalla, jossa kehitys on vanhoillista. Isot toimijat kiinnostuivat, kun huomasivat, että tehdään jotain aivan uudenlaista. Tänäkin päivänä monet asiakkaat ovat epäileväisiä Kalantin korven ja Suomen suhteen, mutta he vaikuttuvat, kun näkevät, että täällä tehdään tosissaan, ja että täällä on muutakin hienoa teollisuutta. Meidän myyjät sanovat, että jos asiakas saadaan Kalantiin, kaupat syntyvät varmasti”, Mauri kertoo.

 

Yrityskaupat keino vahvistaa omaa valmistusta

 

Aluksi kasvua rakennettiin kokeneiden edustajien kautta, ja sitä kautta saatiin myös tie nopeasti auki suuriin kansainvälisiin asiakkuuksiin. 2000-luvulla Vahteruksessa lähdettiin rakentamaan omaa myyntiverkostoa. Vahteruksen tuotanto on edelleen pääasiassa Suomessa, mutta USA:sta ja Kiinasta löytyvät kokoonpanotehtaat, joissa myös varmistetaan, että tuotteet vastaavat paikallisia vaatimuksia.

Kasvustrategiana on sekä kasvaa nykyisillä sovellusalueilla että löytää uusia sovellusalueita yhteistyössä asiakkaiden kanssa erityisesti EMEA, Amerikka ja APAC-alueilla. Vaikka myynnin tehostaminen yrityskaupoilla ei ole Vahteruksen kasvustrategian ytimessä, niillä on tuettu paikallista valmistusta.

“Varsinkin USA:ssa tykätään paikallisesta valmistuksesta. Halusimme vahvistaa oman tehtaan paikallista kokoonpanoa, ja tästä syystä teimme vuonna 2021 yrityskaupan sieltä. Tehtiin hyvä selvitys noin 200:sta olemassaolevista konepajasta, jotta löydettäisi meidän tarpeisiin sopiva, ja päädyttiin ostamaan kolmen hengen konepaja”, Mauri kertoo.

 

Kasvaneet ympäristövaatimukset ovat Vahterukselle markkinamahdollisuus

 

Lämmönsiirtimien markkinat ovat isot, ja ilmaston lämpenemisestä aiheutuvat ympäristö- ja erityisesti energiansäästövaatimukset vain kasvattavat alan liiketoimintamahdollisuuksia. “Markkina, jossa pyöritään, on ehkä noin 2 miljardin euron kokoinen. Kyllä siellä mahdollisuuksia riittää. Lämmönsiirtimiä tarvitaan mm. hukkalämmön hyödyntämiseen. Me ollaan siinä junassa, ja tehdään kaikkemme, että pystymme auttamaan loppuasiakasta”, Mauri toteaa.

 

Digitaalisuus tuo uusia toimintamalleja ja mahdollisuuksia

 

Tulevaisuudessa asiakkaita halutaan palvella myös entistä paremmin uudenlaisissa kanavissa. Vaikka konepajateollisuus on hyvin perinteinen ala, digitaalisuus ja sen mukanaan tuomat toimintaympäristön muutokset nähdään Vahteruksessa mahdollisuutena. “Joudutaan tekemään paljon töitä sen ympärillä, että pysytään kilpailukykyisenä ja helpotetaan asiakasrajapinnassa liikkumista. Tänä päivänä nuorempi sukupolvi hakee ensikäden tiedot diginä. Meilläkin kehitetään ja kasvatetaan diginäkyvyyttä, jotta asiakkaat pääsevät aika syvällisestikin kiinni meidän tekemiseen. Meidän tuote on hyvinkin räätälöity, mutta ehkä jossain vaiheessa asiakas voi räätälöidä tuotteen itse diginä. Tähän on kyllä vielä matkaa”, Mauri kertoo.

 

Perheyrityksen arvot kunniassa

 

“Vanhempani olivat maanviljelijöitä, eivätkä he olisi ikinä voineet kuvitellakaan, että yhdellä heidän lapsistaan olisi sellainen yritys, jossa on satoja ihmisiä töissä. Mutta ei tätä yksin tehdä”, Mauri kertoo. Asiakkaat ja etenkin oma porukka ovatkin innovatiivisen tuotteen, jatkuvan uudistamisen ja rohkeuden ohella Vahteruksen menestyksen takana.

“Tosi raskaista töistä huolimatta ihmisille pitää olla kiva tulla töihin. Kaikki vahteruslaiset tietävät triangelin, terveys, lähimmäiset ja työ kunnossa. Meidän työntekijät halusivat, että perheyritys lisätään yrityksen arvoihin. Aika moni asiakaskin nostaa perheyristystaustan etuna. Meillä on omistajuudelle selkeät kasvot ja vastuun kantaminen tulee sitä kautta.” Mauri päättää.

Vahteruksella mennään jatkossakin rohkeasti kehittäen ja Maurin sanoin, “yhdessä eteenpäin”.


Lue lisää: Kultainen Kuokka -tunnustus Vahteruksen Mauri Konnulle