Datan hyödyntäminen johtamisessa tulisi olla enemmän eteenpäinkatsovaa. Johtajien on haastettava olettamuksiaan ja tarkasteltava dataa kriittisesti, jotta voidaan tunnistaa kasvumahdollisuuksia ja suunnata organisaatio oikeaan suuntaan.
Organisaation ymmärryksen ja osaamisen nostaminen datan hyödyntämisen tasolle, jolla voidaan katsoa eteenpäin, vaatii monessa yrityksessä kulttuurin muutosta. Jotta tässä onnistuu, on luotava yhteinen ymmärrys datan merkityksestä päätöksenteossa ja resursoinnissa. On osoitettava, miten data voi auttaa organisaatiota menestymään ja saavuttamaan tavoitteet. Kaikki haluavat onnistua tavoitteissaan! Viestintä ja tiedon avoin jakaminen ovat tärkeitä osia ihmisten sitouttamisessa datan hyödyntämiseen
Hyvä johtaja osaa rakentaa tarinan datan ympärille
- ja kommunikoida sen merkityksen organisaatiossa.
Kaikkein vaikeinta on nähdä, mikä on tulossa
Jos yrityksissä on jotain mennyt pieleen, niin se on ollut ajoitus.
Data on aina epätäydellistä, eikä se itsestään parane!
Monesti kuulemme, että data on epätäydellistä, se ei ole käytettävässä muodossa tai dataa ei ole saatavilla. Siitä huolimatta tehokkainta on lähteä vain tekemään ja kokeilemaan. Data pitää saada nähtäville ja käyttöön, mikä altistaa meidät näkemään datan laatua, ja sen myötä löytyy tarve lähteä sitä parantamaan.
Organisaation on luotava kulttuuri, joka kannustaa datan hyödyntämiseen ja päätöksentekoon. Tämä vaatii tiedonjakoa, yhteisten mittareiden luomista ja ymmärryksen esiin tuomista.
Osallistaminen tapahtuu tiedonjakamisen, koulutuksen, sitoutumisen ja viestinnän avulla. Kehitä rakenteita ja kanavia tiedon jakamiseksi ja yhteistyön tukemiseksi.
Keskeistä on tunnistaa ne mittarit ja datapisteet, jotka ovat arvokkaita organisaation tavoitteiden kannalta. Keskity olennaiseen ja vältä tiedon ylikuormittumista.
Pidä mittarit yksinkertaisina ja keskity olennaiseen. Rakenna tarinoita datan ympärille ja viesti sen merkitys organisaatiossa.
Datan siistiminen ja laadun varmistaminen ovat tärkeitä. Käytä tehokkaita työkaluja ja prosesseja sekä hyödynnä automaatiota ja tekoälyä.
Etsi ne mittarit, joita organisaatiossa kaikki voivat seurata. Keskeistä on luoda merkityksellisyyttä ja sitoutumista.
Rakenna avoin ja luottamuksellinen ilmapiiri, jossa tiedonjakaminen ja yhteisen ymmärryksen luominen ovat keskeisessä roolissa. Jatkuva seuranta ja palautteen kerääminen auttavat datan hyödyntämisen kehittämisessä.
Hyödynnä tekoälyä työn tehostamisessa ja uusien näkökulmien löytämisessä. Käytä visualisointia datan havainnollistamiseen ja ymmärrettävyyden parantamiseen.
Hae vahvistusta eri näkökulmista hankkeen seurantaan, mittaamiseen ja päätöksenteon tueksi.
Tärkeää on ymmärtää asiakkaan todellinen prosessi ja koko arvoketju, jotta dataliitännäisten palveluiden ratkaiseva osuus ja mahdolliset myynnin esteet voidaan tunnistaa.
Työstä investointia hyötyjen ja riskien näkökulmasta:
Toimintaympäristön ymmärtäminen:
Monesti datan suhteen jäädään siihen, että katsotaan vain taaksepäin ja sen pohjalta on hankala kehittää mitään uutta. Tulisi löytää tapoja ennustaa datan pohjalta ja katsoa, millaisia skenaarioita sieltä pystytään tekemään ennakoinnin tueksi.
Etsi taho, joka kysyy rohkeimmat kysymykset
Sitä kautta saat parasta sparrausta kehitykseen. Kaikkea ei tarvitse ratkaista itse.
Esimerkiksi tietoturvaan liittyvät asiat voi ratkaista kumppanien avulla.
• Kun uudistuminen ei synny olemassa olevan organisaation kautta: kun tarvitaan isompaa ajattelua ja/tai yrityksen rakenne ja mittarit eivät mahdollista ketterien innovaatioiden syntyä.
• Kun uusi idea on liiketoimintamalliltaan
erilainen kuin nykybisnes.
• Myös osana jatkuvaa ja systemaattista kasvuaihioiden tunnistamista, niiden arviointia ja liikkeelle saamista, kun halutaan kehittää ketterään kehittämiseen liittyvää osaamista.
• Eriytys pakottaa resursoimaan riittävästi. Uudet lähdöt on näin pakko pääomittaa.
• Asiakas otettava mukaan alusta lähtien!
• Sekä johdon että organisaation on ymmärrettävä, että kyseessä on väliaikainen ratkaisu.
• Pohdittava se, miten mukana olevia henkilöitä palkitaan ja sitoutetaan. Itsenäisessä startupissa unelma isosta visiosta ja sen mukana tulevista miljoonista motivoi.
• Pohdi, miten voit uudistaa koko yrityksen kulttuuria sisäisen startupin avulla. Miten koko organisaatio pääsee toimintaan mukaan? Hackathonit, ideoinnit tms. Tässä yksi malli ei toimi, vaan jotta homma pysyy kiinnostavana, toimintatapojen tulee koko ajan uudistua.
• Bisnes otetaan takaisin haltuun ns. normaaliin organisaatioon. Tämä on vaihtoehto silloin, jos a) uusi bisnes tukee perusbisnestä, b) yrityksen johtamisjärjestelmä sopii uuden bisneksen johtamiseen ja c) uusi bisnes rakentaa brändin arvoa ja tätä kautta kasvattaa yritysarvoa.
• Bisnes spinnataan kokonaan ulos. Tässä tapauksessa on hienoa, jos on etukäteen pohdittu, miten alusta saakka mukana olevat ihmiset voidaan sitouttaa uuteen yhtiöön (mm. omistamisen keinoin).
• Bisnes tapetaan.
Pohdi seuraavia:
Miten olemassa olevaa dataa voi hyödyntää? Kuinka liiketoiminta hyötyisi, jos kaikki mahdollinen data olisi saatavilla? Mitä tekoäly ei pysty korvaamaan?
Ville Herva
Bolt.Works
Miten voi laskea business casen siitä, mitä datalla voidaan saavuttaa. Miten data vastuutetaan? Kuinka paljon johtoryhmässä kannattaa käyttää aikaa asian edistämiseen?
Mika Toikka
Avaus
Tekoäly arkipäiväistyy
Mitkä ovat ne asiat, jotka tekoälyn avulla teidän tulee tehdä, koska: 1) ovat välttämättömiä tehdä, koska kaikki muutkin tulevat niin tekemään ja 2) tulee erottamaan teidät kilpailijoista