Isojen muutosten - tai toimialaa ja maailmaa muuttavien asioiden, tekemiseen tarvitaan huikeat innovaatiot ja oikeat kumppanit sekä verkostot. Yksittäiselle yritykselle on tärkeää tunnistaa, missä vaiheessa omaa muutosprosessiaan itse on ja minkälaisia kumppaneita juuri nyt tarvitsee seuraavaan askeleeseen kohti visiota.
Visiota ja tulevaisuutta ei voi rakentaa yksin
Tarvitset tulevaisuuden hahmottamisen avuksi oman yrityksen ja sidosryhmien lisäksi toimialasi ulkopuolista näkemystä.
Pidemmän aikavälin menestys ja hyvinvointi tulee siitä, että
suomalaiset yritykset pystyvät investoimaan tutkimukseen ja tuotekehitykseenSuomalaisilla yrityksillä on kaikki mahdollisuudet olla mukana ratkaisemassa ilmastonmuutosta ja luomassa digitaalisia innovaatioita. Tarvitaan vain rohkeutta investoida uuteen.
Meidän pitäisi pyrkiä rakentamaan pitkäjänteisempää
yhteistyötä yritysten, tutkimuskentän ja yliopistojen kanssaVain sillä pystytään käymään tarvittavaa strategisempaa keskustelua.
Jos ei ole isoja resursseja, panosta siihen, että käyt keskustelua tulevaisuudesta ja visiosta erilaisten toimijoiden kanssa ja yrität ymmärtää kokonaisuuden.
Tulevaisuuden kyvykkyys ja mahdollisuudet syntyvät pitkäjänteisellä yhteistyöllä ja ymmärrystä kartuttamalla. Hanketyö on pistemäistä.. Pyri myös strategisempaan yhteistyöhön.
Löytyykö hankkeiden toimijoista tai yhteistyöekosysteemistä oman toimialasi toimijoita? Hankkiudu heidän kanssaan puheisiin ja kysy, kenen kanssa he tekevät yhteistyötä. Oikeat kumppanit voivat löytyä myös tätä kautta.
Tämän päivän perusbisneksen kilpailijoilla on todennäköisesti asiakkaita ja verkostoja, joita tekin tarvitsette. Uusi innovaatio tai liiketoiminta saattaa vaatia yhteistyötä, jotta asiakas hyötyy eniten. Tämän päivän kilpailija saattaa olla huomisen jakelija tai toimittajayhteistyökumppani.
Innovaatioita voi tehdä myös panostamalla oppilaitosyhteistyöhön. Kuinka teidän yritys näkyy opinto-ohjelmissa läpi koulutusketjun?
Tutki, hae ja vaikuta myös EU-hankkeiden kautta. Millaisia tutkimushankkeita maailmalla on teidän alaan liittyen?
Kartoita mahdolliset konsultit ja muut tahot (yliopistot, tutkimuslaitokset jne.), jotka voivat tukea omaa uudistumistasi.
Joku voi kysyä, että eikö nämä ole teidän kilpailijoita?
Joo on, mutta ne on myös jakelijoitaKun meillä kehitettiin oma uusiutuva lentopolttoaine, tarvittiin eri vaiheissa erilaisia kumppaneita. Ensin piti saada hyväksyntä. Sitä varten piti testata ja löytää moottorivalmistaja ja lentokone, joka suostui kokeilemaan. Kun hyväksyntä saatiin, tarvittiin ensin lentoyhtiö, joka suostui maksamaan käytöstä. Ja sitten lähdettiin skaalaamaan. Piti löytää joku, joka omistaa jakeluverkoston, joten ollaan tehty yhteistyösopimukset tällaisten yritysten kanssa.
Startupeissa katsotaan maailmaa mahdollisuuksien kautta. Pieni ja ketterä globaalia bisnestä hengittävä startup voi tuoda kriittistä osaamista ja kilpailukykyä myös isomman kasvuyrityksen uudistumisen työkalupakkiin.
Rastor Instituutti
Kempin sisällä on tehty pitkään oppilaitosyhteistyötä
Olemme kehittäneet sellaisen mallin, jossa aloitetaan alakoulusta ja jatketaan läpi toisen asteen ja eri korkeakouluasteiden - tarjoamme kaikille tasoille erilaisia harjoitteleupaikkoja ja tapoja linkittyä meihin. Tässä on ollut tärkeää miettiä, miten johdetaan ja miten resurssoidaan. Esimerkiksi tuotantoon on koulutettu ohjaajat, joilla on kykyä ja aikaa ohjata nuoria. Tämä vaatii intohimoa ja halua tehdä.
Meille on tärkeää saada oppilaitoksille näkymys siitä, minkälaista osaamista tarvitsemme
Haluamme olla aktiivinen paikallinen työnantaja. On tärkeää, että saamme oppilaitoksille yritysten näkemyksen siitä, minkälaista osaamista meillä tarvitaan. Käytännön tasolla teemme paljon ammatti-instituuttien kanssa oppisopimusyhteistyötä sekä uusien osaajien että oman henkilöstön kouluttamiseksi. Jonkin verran yhteistyötä tehdään myös ammattikorkeakoulujen ja teknillisten yliopistojen kanssa. Oppilaitosyhteistyön kautta saamme uusia työntekijöitä, mutta meistä jää myös sellainen kuva, että Steralla on hyvä pöhinä.
Sisäistä symmetriaa luodaan helposti, viestintä ulkopuolisille haastaa. Asiakkaan innostuminen motivoi myös myyjiä näkemään muutoksen hyvänä.
Vaativimmat asiakkaat tuntevat sekä teidät että kilpailijat. He toimivat usein edelläkävijöinä ja auttavat ymmärtämään, mitä ominaisuuksia markkinoilla tarvitaan. He kirittävät myös laadussa ja asiakaspalvelussa. Kuuntelemalla ja kysymällä löydät usein kasvuaihioita.
Paras tapa kerätä asiakastietoa on oman organisaation ihmisiltä, jotka ovat lähellä asiakasta. Muista kuitenkin, ettei asiakas ole aina oikeassa.
Tulevaisuuskestävää kasvua rakennetaan tiiviisti ja avoimesti yhteistyössä asiakkaiden kanssa. Tiedon jakaminen eri toimialoilla toimivien asiakkaiden välillä nähdään tärkeänä, sillä esimerkiksi osaamisen kehittämisessä ja uusien innovaatioiden syntymisessä tällainen “ristiinpölytys” auttaa kaikkia.
Olemme tehneet alusta saakka asiakkaiden kanssa
Liikkeelle lähdettäessä uusi asiakas halusi käyttää tuotettamme kylmäsovellukseen. Emme tienneet mitään sovelluksista, eikä meidän tuotetta ollut kehitetty siihen. Lähdimme miettimään, mitä tällainen meiltä vaatisi. He olivat sitkeitä ja opettivat meitä luomaan ihan tyhjästä. He ovat edelleen yksi meidän tärkeimpiä asiakkaita. Nyt meidän liikevaihdosta puolet tulee siltä segmentiltä.
Meidän asiakkaamme ovat käyneet kertomassa toiminnoista ristiin toisilleen
Kaikki hyötyvät, kun jaetaan oppeja eri ympäristöistä toisiin, ja kyllä se sitouttaakin.
Asiakkaalle pitää myydä myös luotettavuutta
Sitä, että ollaan toimittajana vielä viiden vuoden päästä. Uskottavuuden rakentaminen vaatii paljon työtä. Pitää rakentaa verkostoa ja ihmissuhteita, ymmärtää asiakkaiden tarpeet ja haasteet sekä pyrkiä löytämään ratkaisut, joilla tuodaan lisäarvoa asiakkaille. Tietoa pitää tuoda omaan innovaatiotoimintaan, ja tuotteisiin on osattava implementoida maakohtaiset standardit ja toimintatavat. Meillä myyjät, avainasiakaspäälliköt ja Business Development- ihmiset liikkuvat markkinoilla aktiivisesti. Heidän tehtävänä on tuoda tietoa tuotekehitykseen.
Olemme tehneet avointa asiakasyhteistyötä jo pitkään
Tunnemme asiakkaiden organisaatioissa oikeat ihmiset ihan ylös asti ja välitämme aidosti siitä, miten asiakkaillamme menee. Myynnillä tarkoitetaan pitkäjänteistä asiakasyhteistyösuhteiden hoitoa ja kehittämistä. Meidän asiakkuudenhoitoprosessi on sitä, että esitämme meidän asiakasstrategiaprosessin ja kerromme, että haluamme käydä sen läpi asiakkaiden kanssa kerran vuodessa. Kysymme ihan suoraan asiakkailtamme, mitä he odottavat meillä tapahtuvan viiden vuoden sisään, jotta se, mitä me teemme, tukee heidän liiketoimintaansa. Olemme saaneet tästä poikkeuksetta hyvää palautetta.
Asiakkaiden kanssa tehty yhteistyö innovaatiokehityksessä on vaatinut rohkeutta ajatella nykytilannetta isommin, ja tämä ollut yksi avain Vahteruksen menestykseen. Vahteruksen innovatiivinen tuote ja usko omaan tekemiseen herättivät myös alan isojen toimijoiden kiinnostuksen. “Olemme paineastia-alalla, jossa kehitys on vanhoillista. Isot toimijat kiinnostuivat, kun huomasivat, että tehdään jotain aivan uudenlaista."
Kun oma suunta on löytynyt, kannattaa tulla erilaisiin klustereihin. Vaihtoehtoja on paljon, EU-rahoituslähteitä ja kotimaisia malleja. Sitä kautta pääsee parhaiten mukaan.
Erja Turunen
VTT
Esimerkiksi Business Finlandilla on paljon ohjelmia, joihin saa tukea
Isojen veturihankkeiden ekosysteemistä voi esimerkiksi löytyä apua oman toimialan toimijoita,
joista voi olla hyötyä oikeiden kumppanien löytämisessä. Kannattaa myös miettiä, kenen tutkimuskumppanin kanssa pääsisi sparraamaan vähän strategisemmalla tasolla visiota ja sitä,
mitä maailmassa ja teknologiasektorilla on käynnissä.
Investoi uudistumiseen myös laskusuhdanteessa! Resursseja ja mahdollisuuksia on enemmän tarjolla laskusuhdanteessa. Toki yrityksen talouden pitää olla kunnossa, jotta näihin voi tarttua. Laadi vaihtoehtoisia kasvusuunnitelmia eri suhdannetilanteisiin.
Pakko on hyvä muusa - muuten ei tapahdu mitään. Ulkopuolelta tulevat aikataulut ja paineet auttavat kasvuhankkeen edistämisessä, mikäli markkina itsessään ei vielä pakota uudistumiseen. Esimerkiksi asiakkaalta tai TEKES-rahoituksesta tuleva paine voi toimia hyvänä hankkeen eteenpäin viemisen ajurina.
Käytämme tuotekehitykseen noin 6% liikevaihdosta, mutta meilläkin on vaihtelua
Olemme panostaneet paljon tutkimustoimintaan, mutta olemme välillä harhailleetkin. Kerran käytimme paljon digihankkeisiin, jotka olivat hyviä maineen ja teknologiakehityksen kannalta, mutta eivät olleet kannattavia. Sitten mentiin takaisin back to basics.
R&D-toiminnan investoinnit ovat noin 3% luokkaa - isot transformaatiot
vaativat useamman vuoden ja koko organisaation panostuksetMeillä on tavoitteena puolittaa Co2 päästöt. Tämä ei tapahdu vain R&D:ssä, vaan on esimerkki transformatiivisesta muutoksesta, jossa on koko organisaatio mukana. Meillä lähdetään strategiasta ja ymmärryksestä, mitä tämän mahdollistaminen vaatii sekä varmistetaan fokuksen pysyminen ja kaista. Tällaiset muutokset vaativat useamman vuoden panostuksia, kokeilua ja aikaa.
Pidemmän tähtäimen uudistaminen ja isot innovaatiot vaativat isoja investointeja
Kun teknologioita uudistetaan, aikajänne voi olla pitkä. Tarvitaan paljon tutkimustyötä ja huippuosaamista. Meillä on oma organisaatio tutkimuspuolelle, puhutaan kymmenistä henkilöistä, mutta on tärkeää löytää myös kumppanuusverkostot ja partnerit. Sijoitamme veturiohjelmaan 50M€ vuosien 2021-2025 välillä, mikä on meille iso panostus. Haluamme olla matkassa mukana, ja se auttaa myös yliopistoja ja vaunuhankkeita. Jos haluat isoja muutoksia, pitää panostaa. Oikotietä onneen ei ole. Innovaatiotoiminnan pitää pystyä reagoimaan markkinamuutoksiin. On kuitenkin tärkeää, ettei eletä kvartaalitaloudessa eikä lopeteta huonoina aikoina kokonaan vaan jatketaan strategisesti tärkeitä ja pistetään holdiin ne "ei niin tärkeät" hankkeet.
Yksittäisen yrityksen investoinnit ovat ekosysteemin tasolla enemmän kuin toistensa summa
Ekosysteemin tasolta, kun on riittävästi yrityksiä, joilta löytyy tahtotilaa resurssoida uudistumiseen ja innovaatiokehitykseen, sitä tahtoa päästään tuomaan yhteen. Yhdessä saadaan isompia hankkeita ja isompia "test bedejä". Silloin pystytään nostamaan riskin tasoa seuraavalle tasolle, ja samalla kehitykseen tulee vähän kuin lumipalloefekti. Meidän työtä tutkimussektorilla on tehdä ja nähdä myös niitä riskiasioita, joilla kehitetään sellaista osaamista ja asioita, joita kukaan ei vielä osaa ennustaa.
Rahoittaja arvioi myös vastuullisuutta innovaatioiden kehittämisen rahoittamisessa.
Casimir von Frenckell
Nordea
Moni jo työstössä ollut, mutta hitaasti etenevä asia saa vauhtia, kun olosuhteet muuttuvat - esimerkiksi uudet jakelukanavat.
Vaikka helpointa olisi välillä perääntyä ja hiljentää kaasua suuren muutoksen edessä, paina vain kypärä tiukemmin päähän. Jos toimitusjohtaja epäröi, happi loppuu ja muutosta ei ole mahdollista vielä läpi.
Jokaisen työntekijän pitäisi osata sanoa, miten muutos parantaa hänen ja asiakkaan elämää. Kaikilla ei tarvitse olla samaa näkemystä, mutta joku merkitys pitää löytyä.
Jos osaat sanoittaa haluamasi muutoksen muille, olet oikeasti ymmärtänyt sen. Ellei viesti ole kirkas ja yksinkertainen, ihmiset eivät omaksu muutosta nopeasti.
Sana muutos pitää sisällään oletuksen, että vanha oli huono. Uudistuminen on vain eteenpäin menemistä.
Luovu vanhasta tuotteesta ja/tai henkilöstöstä, joka ei taivu uuteen tekemiseen tai uudistukseen.
Arjessa on helppoa tehdä asioita samalla tavalla kuin ennenkin ja tehdä vain pientä kehitystä, kuin miettiä kokonaan uusia toimintatapoja tai kyseenalaistaa vallitsevia totuuksia. Helpoin tie ei kuitenkaan ole oikea valinta ison muutoksen äärellä.
Kasvun avaimet ovat omissa käsissämme ja haasteemme on enemmän kasvun toteuttamisen puolella. Riittääkö meillä organisaationa ja johtona rahkeet nousta seuraavalle tasolle?
100 M€ yritys vaatii jo aivan erilaista johtamista ja erilaisia toimintamalleja kuin 50 M€ yritys. Seuraavaksi meidän tulee varmistaa, että kasvu muistetaan arjessa, ja että kasvua lähdetään tekemään joka tasolla, niin uusien kasvustrategiaa hengittävien kuin pidempään talossa olleiden toimesta. Jokaisen tekeminen tulee muuttumaan tällä matkalla - minunkin.
Uskon kahden perspektiivin johtamiseen - kaiken aikaa pitää katsoa tavoitteeseen ja varmistaa, että sitä kohti ollaan menossa, ja toisaalta olla tässä hetkessä ja mietittävä, mitkä askeleet vievät oikeaan suuntaan.
Asiakkaiden kanssa yhdessä tehtävä kehitys on Sofigaten toiminnan ytimessä ja auttaa ratkaisemaan tämän hetken ongelmia - samalla kun tavoitellaan pitkän tähtäimen Törkeetä lupausta.