Yrityksen kulttuurilla on iso merkitys siihen, miltä sen tulevaisuus näyttää. Kasvuyrityksessä tarvitaan kasvun kulttuuri koko organisaation tasolla. Kokosimme yhteen kasvuryhmäläisten oivalluksia kulttuurin rakentamisesta kasvuyrityksessä.
Tyynillä vesillä kelluminen johtaa lopulta aina siihen, että ajautuu ja päätyy alavirtaan.Yrittäminen ja kasvu ovat aina ylävirtaan menemistä, jota vaatii todella kovaa työtä.
Nyt jos koskaan rohkeus ja ahkeruus ovat merkittävät taidot.
Kriisi tarjoaa mahdollisuuden kulttuurin uudistamiseen, joka muuten olisi vaikeaa. Parhaimmillaan nyt voi synnyttää pitkän aikavälin kestävää kasvua tukevaa kulttuuria. Bisneksen hiljaiset ajat kannattaa hyödyntää kehittämiseen.
Ihmisten pitää kokea, että heistä välitetään. Kriisissä arvot mitataan käytännössä.
Jokaisen yksilön pitää omaksua ja ymmärtää, että kasvua tarvitaan jo hengissä pysymiseksi - paikallaan ei voi pysyä. Tartuta kasvu koko organisaatioon ja henkilöstöön.
Kuuntele työntekijöitäsi. Kannusta ihmisiä kokeilemaan ja tekemään virheitä. Näytä itse esimerkkiä. Riko rakenteita ja malleja, sekä osallista koko henkilökunta kokeiluihin. Innovaatiot eivät synny johtoryhmässä vaan ruohonjuuritasolla.
Muista, että organisaatio ei liiku kanssasi samaan tahtiin. Ole realistinen odotuksissasi, mutta johdonmukainen viestinnässäsi.
Ruoki rohkeaa, yrittäjämäistä kulttuuria vahvistamalla organisaation sisäistä keskustelua ja juhlimalla rohkeita, pieniäkin tekoja. Myös epäonnistuneita kokeiluja pitää juhlia!
Raha ei ole ainoa motivaattori. Merkityksellisyys syntyy jokaiselle uniikisti. Selvitä, miksi yrityksessäsi halutaan työskennellä. Luo siitä vahva identiteetti yli maarajojen. Ymmärrys yhteisestä perheestä motivoi ja sitouttaa. Joskus jopa niin paljon, ettei ruoho olekaan vihreämpää toisella puolella, ja saat entistä sitoutuneemman vaihtajan takaisin remmiin.
Kunnioita tarpeeksi “maassa maan tavalla” -periaatetta, mutta varmista yhteiset raamit. Ihmisten sisäinen motivaatio syntyy läpi kulttuurien samoista asioista - yhteisöllisyys, autonomia ja merkityksellisyys. Panosta näiden johtamiseen jokaisessa yksikössä.
Usein jokin kulttuurin erityispiirre on se, joka puree osaavaan työvoimaan ja erottaa teidät muista toimijoista. Panosta sen kehittämiseen.
Lue seuraavaksi, kuinka nopeasti kansainvälisesti kasvanut Framery on rakentanut yritykseen kasvukulttuuria: Uudistumiskykyinen yritys vie arvonsa arjen käyttäytymismalleiksi
Haluatko lisää keskisuurten kasvuyritysten oivalluksia?