Toimistojen puhelinkoppeja suunnitteleva ja valmistava Framery on onnistunut luomaan yritykseen uudistumisen kulttuurin, jonka myötä se kasvoi kymmenessä vuodessa autotallistartupista globaaliksi markkinajohtajaksi. Toki Framerylla ohjataan liiketoimintaa lukujen ja analytiikan pohjalta, mutta lopulta menestyksen parhaita mittareita on ihmisten hyvä fiilis.

Lukemattomat Kasvuryhmän jäsenyritykset ovat huomanneet, että kasvu tyssää, jos se jää pelkästään kulmahuoneen asiaksi. Kasvu vaatii uudistumista, ja uudistumiskyky on pohjimmiltaan ihmisten ominaisuus.

Siksi Framery toteuttaa kasvustrategiaansa tiiviisti yhteistyössä koko henkilöstön kanssa. Frameryn toimitusjohtaja Samu Hällfors muistuttaa, että työntekijät tuntevat oman kenttänsä parhaiten, ja parhaat ideat kasvuaihioiksi tulevat henkilöstöltä. Henkilöstön osallistaminen vaatii kuitenkin systemaattista työtä yhteisen kulttuurin eteen.

”Jokaisella työpaikalla on erilainen työkalupakki henkilöstön osallistamiseen ja hyvän kulttuurin rakentamiseen. Meillä ensimmäisenä ohjenuorana ovat yrityksen arvot ja niiden systemaattinen toteuttaminen käyttäytymismalleiksi.”
– Samu Hällfors, Framery


Kasvavaan markkinaan vastaaminen vaatii uudistumista monella rintamalla

Frameryn panostus uudistumiseen tähtää siihen, että yritys säilyttää asemansa markkinajohtajana ja kasvaa markkinan mukana sekä kasvattaa jalanjälkeään ja brändiään maailmalla. Markkinan hurjaan kasvuun vastaaminen vaatii aktiivista kehitysotetta ja uudistumiskykyä. Näitä Framerylla on eletty todeksi jo alkuajoista asti, ja joukko isoja ja pieniä uudistumisia kasvumatkan varrella on siivittänyt yrityksen nykyiseen menestykseen.

Frameryn uudistumisloikat

  1. Ensimmäiset pari vuotta Frameryn myynti tuli Suomesta. Rohkea kasvuloikka otettiin, kun yritys alkoi kääntää liiketoimintaa isolla kädellä kansainväliseksi. Nyt 90 % liikevaihdosta tulee ulkomailta. Asiakkaita ovat muun muassa Microsoft, Twitter ja Deloitte.
  2. Tarjooma uusiksi. Asiakastarpeiden ja niiden ymmärryksen lisääntyessä Framery halusi keskittää osaamisensa yhteen loisteliaaseen tuotteeseen. Kaikki olemassa olevat tuotteet tapettiin ja niiden tilalle tuotiin yksi paras mahdollinen. Täyskäännös veti myyntimäärät valtavaan nousuun.
  3. Ketterä palvelumalli. Matkan varrella Framerylla on paljon mietitty eri toimintamalleja. Nyt työn alla on palvelumallin uudistus. Perinteisen leasing-mallin sijaan asiakkaille rakennetaan palvelumaksuun pohjautuvaa palvelukokonaisuutta.

Näin Framery rakensi uudistuvan yrityksen kulttuurin

 

Yrityksen arvot viedään käyttäytymismalleiksi arkeen. ”Kulttuurikäsikirjamme sanoittaa yrityksen arvot auki, jolloin esimiesten on helppo viedä arvoja käytännön toiminnaksi. Vaikkapa arvostus tarkoittaa käytännössä sitä, että keskitymme lahjakkuuteen, kykyihin ja arvoihin emmekä vertaile, vaan panostamme yhteiseen tekemiseen.”

Rekrytoidaan oikeita ihmisiä, jotka ovat valmiita sitoutumaan yhteisiin arvoihin. ”Pyrimme rekrytoimaan uteliaita, rohkeita, mitään pelkäämättömiä ihmisiä, jotka ovat valmiita ottamaan harkittuja riskejä joka päivä. Sitä kautta syntyy uusia innovaatioita liiketoimintaan, tuotteisiin ja myyntiin. Arvostuksen ja osallisuuden kautta myös pidämme osaajat talossa.”

Palkitseminen kannustaa ihmisiä parhaaseensa ja edistää hyvinvointia. ”Reilu rahapalkka on toki palkitsemisen oleellinen pohja. Panostamme myös muihin etuihin, jotta ihmiset voivat hyvin ja saavat mahdollisuuden olla parhaimmillaan. Näissä asioissa ei saa tehdä kompromisseja.”

Virheet sallitaan, koska niistä opitaan. ”Mitään kehitystä ei tapahdu, jos ihmiset pelkäävät virheitä. Johto osoittaa esimerkillään ja toiminnallaan, että virheiden tekeminen on täysin sallittua, kun ne tehdään hyvästä syystä. Vääriä asioita saa tehdä hyvää tarkoittaen. Epäonnistumisista oppiminen tuo meille pelkkää hyvää.”

Kasvun strateginen malli vaatii koko organisaation sitoutumista. ”Kasvu ja uudistuminen eivät onnistu hajautetulla resurssilla. Kasvun kulttuuri vaatii, että koko organisaatio sitoutuu kasvuun ja uudistumiseen. Kaikkien pitää ajatella, että kasvu on yhteinen tärkeä asia. Kaikkien tulee tehdä oma osansa ja elää ja edistää yritykseen rakennettuja kasvun mekanismeja.”

 

Lue lisää Frameryn kansainvälisen kasvun rakentamisesta:  Omistautuneet jälleenmyyjät kansainvälisen kasvun rakentajina 

 


Lisää case-tarinoita uudistumiskyvystä:
- Molempikätinen johtajuus: Premix haluaa altisua myönteisille sattumille
- Tulevaisuuden lukutaito ja ennakointi: Kiillolla käännettiin ajatukset tulevaisuuden taajuudelle

Testaa yrityksesi uudistumiskyky (blogi): Uudistuva yritys on valmis asettamaan perustansa suurennuslasin alle

Uudistumiskyvystä lisää Kasvuryhmän Future Back 2020 -tapahtuman yhteenvetosivulla