Strateginen ennakointi osana jatkuvaa johtamista

 

Ennakointi mahdollistaa paremman päätöksenteon, resurssien kohdentamisen ja pitkän aikavälin menestyksen saavuttamisen. Se auttaa organisaatiota valmistautumaan tulevaisuuden haasteisiin ja tarttumaan mahdollisuuksiin.

Näkemys ja rohkeus: Ennakointi edellyttää rohkeutta haastaa vallitsevia oletuksia. Jälkiviisaana voidaan todeta, että yksittäiset signaalit osoittivat kehityskulun suuntaa, mutta joskus on vaikea uskoa muutoksen tapahtuvan. Rohkeutta tuo toimintaympäristön kuvaaminen systeeminä, jonka leading-tekijöiden kehitystä seurataan ja asioihin tartutaan ajoissa osana johtamista.

Systemaattisuus ja säännöllisyys: Ennakoinnin tulisi olla jatkuva systemaattinen prosessi, jossa on toisaalta selkeät ja strategiaan kytketyt monitoroinnin kohteet ja toisaalta uusien asioiden skannaus. Tämä auttaa johtoa pysymään ajan tasalla muutoksista ja kehityksestä sekä parhaimmillaan tunnistamaan myös uudet ilmiöt ajoissa.

Kytkeminen päätöksentekoon: Ennakointitiedon kytkeminen johtamiseen ja päätöksentekoon vaatii prosessin, työkalut, kompetenssit, aikaa ja edellyttää myös sovitut johtamisfoorumit, joissa käsitellään tulevaisuustietoa. On oleellista, että tulevaisuustieto muodostuu johdon kollektiiviseksi näkemykseksi, joka johtaa päätöksentekoon.

Eri aikajänteiden ja yrityksen johtamisen tasojen huomioiminen: Ennakoinnissa on tärkeää ottaa huomioon erilaiset aikajänteet ja liiketoiminnan johtamisen tasot (esim. yritys, liiketoiminta-alue, tuoteryhmä). Kukin aikajänne ja taso on tärkeä kytkeä kyseisestä asiayhteydestä vastaavan johtajan toimintaan.

Mieti tulevaisuuden datatarpeet etukäteen
Toiminnasta kertyy dataa. On tärkeää miettiä jo alkuvaiheessa,
millaista dataa tarvitset ja mihin aiot sitä käyttää.

Enemmän kuin datasta, meidän pitäisi puhua ymmärryksestä

Pohjimmiltaanhan data on vain raaka-ainetta. Iso kysymys yrityksille on, että
miten me jalostamme datasta tietoa ja viisautta tehdä fiksuja päätöksiä.

Eeva Raita
Futurice
 

Oppeja datan hyödyntämisestä ennakoinnin arjessa - Eeva Raita, Futurice

 

  • Tärkeintä on laittaa perusta kuntoon, mutta älä jää jumiin odottamaan täydellistä data-infraa - sitä päivää ei tule. On opittava, mikä on riittävän hyvää ja samalla rohkeasti kokeiltava uusia analyysejä, vaikka data ei olisikaan täydellistä.
  • Strategiatyössä dataa kannattaa hyödyntää erityisesti ongelmien ymmärtämiseen ja muutoksen seuraamiseen. Futuricella esimerkiksi seuraamme myynnin muutosta digitaalisista jalanjäljistä, jotta pystymme reaaliaikaisesti näkemään, miten strategia etenee arjessa.
  • Enemmän kuin datasta kannattaa puhua ymmärryksestä. Unohda siilot ja yhdistä eri lähteitä (mm. Fina, HR, OPS) ja muotoja (laadullinen ja määrällinen) rohkeasti. Vain siten saa kokonaiskuvan bisneksestä.
  • Lopulta päätöksen teet sinä - ei data. Tässä tulee se suurin paradoksi: kun kaikki on varmaa, strategisen valinnan bisneshyöty on mitätön.

Strateginen johtaminen vaatii, että resursseja allokoidaan osittain vajavaisella tiedolla,

koska tiedolla ja toiminnan vapaudella on käänteinen korrelaatio.

Pontus Sirén
Innosight
 

Tiedon ja informaation suhde toimintavapauteen on käänteinen

 

Jos odotamme, että meillä on täydellinen tieto, toimintavapautemme on periaatteessa mennyt. Se tekee johtamisesta vaikeaa. Meidän on pakko tehdä rahaa ja resursseja vieviä vaikeita päätöksiä, tietäen, että tietomme on epätäydellistä.

Eri datalähteiden yhtäaikainen hyödyntäminen auttaa päätöksentekoa merkittävästi. Mutta silloinkin, kun pystytään kattavasti käyttämään sisäistä ja ulkoista dataa, meidän pitää tehdä rohkeita ratkaisuja. Pitää muuttua ennen kuin tarvitsee muuttua. Periaatteessa pitää muuttua liian aikaisin, koska muuten toimintavapaus on mennyt.

 

 

Näyttökuva 2023-06-20 130101

 

 

Strateginen ennakointi kasvuhakuisen yrityksen työkalupakissa 

 

Miten tunnistetaan tulevaisuuden mahdollisuuksia, löydetään painopisteitä TKI-toimintaan ja jäsennetään strategisia vaihtoehtoja? Mikä ero on strategisella ennakoinnilla ja skenaarioilla?

 

Laura Juvonen & Kalle Kantola
VTT

 

 

 

 

 

Asiakaskäyttäytymisen ennakointi liiketoiminnan kasvun tukena

 

Miten asiakaskäyttäytymisen muutosta voi ennakoida? Miten yhdistetään syvä asiakasymmärrys ja data asiakaslähtöisesti?

 

Anni Ojajärvi & Petri Rikkinen 
Swanlake