Kasvun mahdollistamisen ohella kansainvälistyminen on yrityksille tapa hajauttaa markkinariskiä sekä keino pysyä mukana toimintaympäristön muutoksissa ja kilpailussa. Omalla toimialallaan kestävästi ja vastuullisesti toimiville suomalaisille yrityksille kansainvälistyminen on myös normi- ja vastuullisuuskysymys.
Kansainvälistyminen on tärkeää sekä yritysten että Suomen kokonaiskasvulle. Kotimaan markkina on pieni, joten suurimmalla osalla kasvuhaluisista yrityksistä on tarve kansainvälistyä. Teollisuus- ja tuotantoyrityksissä laiteinvestoinnit ja muut kustannukset voivat olla huomattavat. Pelkällä Suomen kysynnällä harvalla on mahdollisuus pärjätä - saati kasvaa. Yritysten täytyy myös rekrytoida kansainvälistä osaamista ja kv-talentteja.
Suomalaisyritysten kansainvälistymisloikka ottaa vuosikymmeniä, joten aloitetaan se nyt! Tältä sivulta löydät Kasvuryhmän keskisuurten yritysten oppeja ja kokemuksia kansainvälistymisestä. Teemoina mm. kansainvälisen kasvun rahoittaminen, markkinavalinta, go to market -strategia ja uuden markkinan käynnistäminen sekä kansainväliset yrityskaupat.
"Suomen markkina on pieni. Lähes kaikkien yritysten on kansainvälistyttävä, jos ne tavoittelevat kasvua."
Kun päätät kansainvälistyä, maksimoi onnistumisen todennäköisyys
Ota ympärille sellaisia ihmisiä, jotka ovat jo onnistuneet kansainvälistymisessä. Markkinatutkimukseen, suunnitteluun ja huolelliseen taustatyöhön kannattaa panostaa.
Kysy neuvoja maailman parhailta
Me ollaan etsitty ja sparrattu ihmisten kanssa, jotka ovat tehneet tämän aikaisemmin. Kun vain laittaa tuntemattomalle viestiä ja kysyy: “Hey, you are the world´s best at this, can I pick your brain?”, niin yllättävän isot nimet vastaa viesteihin, että: “Okay, happy to do so!”, mikä on ollut todella makeeta ja auttanut myös paljon. Toki vastavuoroisesti me autamme mielellämme kasvuyrityksiä.
Kansainvälistyminen on myös tapa hallita markkinariskiä
Marine-liiketoiminnassa Venäjä ja Kiina ovat olleet meille tärkeässä roolissa, mutta Venäjällä meidän bisnes on nyt ajettu alas, ja resursseja on keskitetty enemmän länsimaihin - osin myös Kaukoitään, erityisesti Etelä-Koreaan ja Japaniin. Myös näkymät Kiinassa olivat aiemmin paremmat. Olemme päässeet korvaamaan Venäjän ja Kiinan markkinaa aika hyvin esimerkiksi USA:n markkinalla.
“Lähdetään katteleen” ei toimi kansainvälistymisessä.
Uusiin markkinavalloituksiin tarvitaan rohkeutta. Haastajana tarvitset jotakin poikkeavaa ja omannäköistä onnistuaksesi. Valitse rohkeasti linjasi ja pitäydy siinä - uskalla ottaa riskiä!
Pidä kaikessa yrityksen toiminnassa kansainvälinen aspekti pinnalla koko ajan. Erityisesti järjestelmien ja nettisivujen muuttaminen myöhemmin eri kieliversioita tukevaksi voi olla raskasta. Rakenna kansainvälisyyttä reilusti etukenoon myös rekrytointien ja kyvykkyyksien kehittämisen kautta.
Digituotteet ovat kansainvälistettävissä ensimmäisestä päivästä lähtien, ja siksi tahtotilankin pitäisi olla kansainvälinen.
Miksi haluatte kansainvälistyä? Mikä nostaa eniten yrityksen arvoa? Haluatteko luoda pohjoismaisen brändin vai auttaa nykyisiä asiakkaitasi enemmän heille tärkeillä markkina-alueilla?
Kansainvälistymisen tavoite on tehtävä kaikille selväksi, jotta onnistumisen todennäköisyydet kasvavat.
Esimerkiksi listautumista voi vaikeuttaa tytäryhtiörakenne Itä-Euroopassa.
Pidä hypoteesistasi kiinni ja uskalla tehdä päätöksiä sen perusteella.
Kansainvälistyminen kannattaa rakentaa oman ydinbisneksen varaan - sen, mitä jo osaatte hyvin kotimaassa. Uusi maa ja uusi liiketoiminta on vaarallinen yhdistelmä.
Päästäksesi uudelle markkinalle ratkaisun pitää olla ylivertaisen selkeä, yksinkertainen, hyvin konseptoitu ja helppo myydä. Kilpailuedun tulee olla kirkas. Varmista myös riittävä tuki paikalliselle henkilölle - omalle tai kumppanin - mm. digimarkkinoinnin, konseptoinnin ja bisnessuunnittelun saralla.
Kun jotain on kokeiltu ja se toimii, sitten pitää vaan mennä ja resursoida kunnolla.
Pieni, varovainen kansainvälistymissijoitus johtaa nollatuloksiin. Resursoi kansainvälistymiseen riittävästi ja kokoa core-tiimi, jossa on muitakin kuin myyjä. Tarvitset alussa moninkertaisen panostuksen, jotta pääset samoihin tuloksiin kuin kotimarkkinalla.
Kun tunnet, että markkinoiden vauhti kiihtyy, pitää parantaa omaa tekemistä! Oman toiminnan on oltava kunnossa, kun pelimerkkejä jaetaan uudestaan.
Kun havaitset, että jollain markkinalla on tuotteelle kysyntää, avaa heti jälleenmyyjien avulla pienasiakas-segmenttti. Keskity itse isoihin asiakkuuksiin, kun markkina alkaa vetämään. Mene sinne, missä musiikki soi ja tao siellä, missä on lämmintä.
Erityisesti uudelle markkinalle pyrkijän kannattaa tehdä itsestään isompi numero kuin vielä onkaan: hyödyntää globaalit messut ja panostaa hienoimpaan ständiin.
Tarjoa parhaat ilmaisen viinan bileet ja muista kutsua niihin myös kilpailijat paikalle. Se, jos mikä vahvistaa brändiä ja luo imua.
Viennin edistämisjärjestöt ja kansainvälistymis-verkostot ovat hyviä tahoja, mutta älä laita mitään niiden varaan.
Varmista, että tietojärjestelmissänne ei ole aukkoja. Jos et tiedä, mitä ulkomailla tapahtuu, olet menettänyt pelin.
Älä ole koskaan riippuvainen yhdestä tuotteesta, yhdestä markkinasta, yhdestä kumppanista. Et halua koskaan olla siinä tilanteessa, että koko firma heilahtaisi yhden tappion myötä.
Marjo Mietttinen, Ensto: Keskisuurilla yrityksillä on oleellinen asema ylläpitää ja vahvistaa Suomen vientiä ja kilpailukykyä. Kasvukyvyn rakentamisessa kansainvälistyminen ja innovaatiot ovat keskiössä. Kukaan ei kuitenkaan onnistu yksin. Kasvuryhmässä opimme toisiltamme ja mahdollistamme verkostojen luomisen. Kysyminen ja toinen toiselta oppiminen on nopein ja helpoin tapa oppia ja viedä kasvua eteenpäin.
Miksi suomalaisten yritysten pitää kansainvälistyä?
Meidän toiminta on vastuullista ja tuotantoketjut läpinäkyviä. Katson, että meillä on lähes velvollisuus viedä tuotteet maailmalle sen takia. Lisäksi meidän koneinvestoinnit ovat massiivisia, ja olemme tarvinneet vientiä jo ihan niiden täyttöön.
Miksi suomalaisten yritysten pitää kansainvälistyä?
Puhdas vesi ja kiertotalouden tavoitteet ovat yhä tärkeämpi asia globaalisti. Meillä on lietteenkeräyksen ja kuivatuksen osaajana tässä tärkeä rooli.
Miksi suomalaisten yritysten pitää kansainvälistyä?
Lämmönsiirtimiä tarvitaan mm. hukkalämmön hyödyntämiseen. Me olemme siinä junassa, ja teemme kaikkemme, että pystymme auttamaan loppuasiakasta.