Kasvuyrityksen kansainvälistyminen 

Kansainvälistyminen on vastuulliselle yritykselle välttämätöntä

Kasvun mahdollistamisen ohella kansainvälistyminen on yrityksille tapa hajauttaa markkinariskiä sekä keino pysyä mukana toimintaympäristön muutoksissa ja kilpailussa. Omalla toimialallaan kestävästi ja vastuullisesti toimiville suomalaisille yrityksille kansainvälistyminen on myös normi- ja vastuullisuuskysymys. 

Kansainvälistyminen on tärkeää sekä yritysten että Suomen kokonaiskasvulle. Kotimaan markkina on pieni, joten suurimmalla osalla kasvuhaluisista yrityksistä on tarve kansainvälistyä. Teollisuus- ja tuotantoyrityksissä laiteinvestoinnit ja muut kustannukset voivat olla huomattavat. Pelkällä Suomen kysynnällä harvalla on mahdollisuus pärjätä - saati kasvaa. Yritysten täytyy myös rekrytoida kansainvälistä osaamista ja kv-talentteja.  

 

Suomalaisyritysten kansainvälistymisloikka ottaa vuosikymmeniä, joten aloitetaan se nyt! Tältä sivulta löydät Kasvuryhmän keskisuurten yritysten oppeja ja kokemuksia kansainvälistymisestä. Teemoina mm. kansainvälisen kasvun rahoittaminen, markkinavalinta, go to market -strategia ja uuden markkinan käynnistäminen sekä kansainväliset yrityskaupat.

"Suomen markkina on pieni. Lähes kaikkien yritysten on kansainvälistyttävä, jos ne tavoittelevat kasvua."
Jan Sasse
Tesi

Kun päätät kansainvälistyä, maksimoi onnistumisen todennäköisyys


Ota ympärille sellaisia ihmisiä, jotka ovat jo onnistuneet kansainvälistymisessä. Markkinatutkimukseen, suunnitteluun ja huolelliseen taustatyöhön kannattaa panostaa.
Veera Sylvanus
Voland Partners

Kysy neuvoja maailman parhailta


Me ollaan etsitty ja sparrattu ihmisten kanssa, jotka ovat tehneet tämän aikaisemmin. Kun vain laittaa tuntemattomalle viestiä ja kysyy: “Hey, you are the world´s best at this, can I pick your brain?”, niin yllättävän isot nimet vastaa viesteihin, että: “Okay, happy to do so!”, mikä on ollut todella makeeta ja auttanut myös paljon. Toki vastavuoroisesti me autamme mielellämme kasvuyrityksiä.
Marianne Vikkula
Wolt

Kansainvälistyminen on myös tapa hallita markkinariskiä


Marine-liiketoiminnassa Venäjä ja Kiina ovat olleet meille tärkeässä roolissa, mutta Venäjällä meidän bisnes on nyt ajettu alas, ja resursseja on keskitetty enemmän länsimaihin - osin myös Kaukoitään, erityisesti Etelä-Koreaan ja Japaniin. Myös näkymät Kiinassa olivat aiemmin paremmat. Olemme päässeet korvaamaan Venäjän ja Kiinan markkinaa aika hyvin esimerkiksi USA:n markkinalla.
Jukka Rantala
Cadmatic
 

Kasvuryhmäläisten oppeja uusille markkinoille laajentamiseen

ROHKEASTI KANSAINVÄLISILLE MARKKINOILLE

YMMÄRRÄ, MIKSI KANSAINVÄLISTYTTE

LUOTA YDINBISNEKSEEN

KOKEILE

ALL IN

 

Kansainvälisyys, innovaatiot ja ihmiset ovat suomen kasvun ytimessä


Marjo Mietttinen, Ensto: Keskisuurilla yrityksillä on oleellinen asema ylläpitää ja vahvistaa Suomen vientiä ja kilpailukykyä. Kasvukyvyn rakentamisessa kansainvälistyminen ja innovaatiot ovat keskiössä. Kukaan ei kuitenkaan onnistu yksin. Kasvuryhmässä opimme toisiltamme  ja mahdollistamme verkostojen luomisen. Kysyminen ja toinen toiselta oppiminen on nopein ja helpoin tapa oppia ja viedä kasvua eteenpäin.

Lue lisää...

 

 

 

 

 

 

 

088

Miksi suomalaisten yritysten pitää kansainvälistyä?

Meidän toiminta on vastuullista ja tuotantoketjut läpinäkyviä. Katson, että meillä on lähes velvollisuus viedä tuotteet maailmalle sen takia. Lisäksi meidän koneinvestoinnit ovat massiivisia, ja olemme tarvinneet vientiä jo ihan niiden täyttöön.

Sanna Karhu
Delipap

Miksi suomalaisten yritysten pitää kansainvälistyä?

Puhdas vesi ja kiertotalouden tavoitteet ovat yhä tärkeämpi asia globaalisti. Meillä on lietteenkeräyksen ja kuivatuksen osaajana tässä tärkeä rooli.

Riku Granberg
Dewaco

Miksi suomalaisten yritysten pitää kansainvälistyä?

Lämmönsiirtimiä tarvitaan mm. hukkalämmön hyödyntämiseen. Me olemme siinä junassa, ja teemme kaikkemme, että pystymme auttamaan loppuasiakasta.

Mauri Kontu
Vahterus