Kestävyyshaasteet ovat kompleksisia. Siksi tulevaisuuden ratkaisut vaativat uudenlaista, monialaista yhteistyötä ja uudenlaisia toimintamalleja. Ratkaisujen kehitys siirtyy yhä enemmän erilaisille alustoille, ja tiedonjako erilaisten toimijoiden välillä on kriittistä, jotta ratkaisujen kehittämisessä päästään aitoon vaikuttavuuteen osaoptimoinnin sijaan. Tunnista, ketkä ovat niitä kumppaneita, joiden osaamista tarvitset mukaan asiakkaiden isojen haasteiden ratkaisemiseen. Ne eivät useinkaan ole vain oman arvoketjun tai saman toimialan toimijoita.
Tarvitset mukaan omat toimittajat ja arvoketjun - yksin et onnistu!
Tiedonjako ja avoimuus on oleellisessa osassa vastuullisuusmatkan tekemistä ja kilpailuedun luomista. Tarvitset mukaan matkaan kaikki sidosryhmät, myös toimitusketjun ylös- ja alaspäin. Kun etsitään ratkaisuja isoihin ongelmiin, niitä kannattaa katsoa myös oman toimialan yli.
Ekosysteemit ovat laajoja - automaatiourakoitsijasta kiinalaiseen tavarantoimittajaan.Vastuullisuus on strateginen valinta, joka vaikuttaa koko yritysekosysteemiin.Tehokas yhteistyö ja vastuullinen päätöksenteko luovat kestävää liiketoimintaa.
Testaa ja validoi liiketoimintahyötyä useiden hankkeiden ja kokeilujen kautta. Etukenoa pitää uskaltaa ottaa!
Fail Fast -kokeilukulttuurissa psykologinen turvallisuus ovat lähtökohta onnistumiseen. Uusien ideoiden ja liiketoimintamallien validointi pitää tehdä yhdessä sidosryhmien kanssa. Kun kilpaillaan isojen kanssa samoilla markkinoilla, vetävä tarina on suuren budjetin paras kilpailuvaltti.
Datan voima trendien tunnistamisessa ja kehityksessä: Kerää aktiivisesti asiakastietoa, jaa omaa tietoa myös muille arvoverkon toimijoille. Tiedonjakaminen ja yhteistyö on vastuullisten innovaatioiden ja isojen ratkaisujen ytimessä.
Kun kilpaillaan isojen kansainvälisten toimijoiden kanssa, eroittuminen on avainasemassa. Vahvista brändiä, tuo osaaminen esiin ja kerro vastuullisuustarinaa vetävästi ja kohderyhmää kiinnostavasti. Storytelling on tehokas tapa viestiä innovatiivisista lähestymistavoista, vaikka markkinointibudjetti olisi rajallinen.
Esimerkki: Miljoonayleisö somessa jaetulle kännykkäkameralla kuvatulle prosessille siitä, miten sinilevävärjäysprosessi etenee. >> vastuullinen liiketoiminta ja faktat voidaan kuvata ja kertoa myös ilman ESG-diipadaapaa niin, että se kiinnostaa kohdeyleisöä.
ESG-regulaatio tuo haasteita kehitykseen. Kuinka pitää pidemmällä horisontilla näköpiirissä, innovaatioiden kehitys ja kestävä kasvu?
Keskeistä on välttää byrokratiaa, keskittyä pieniin liikkeisiin, nopeaan testaukseen (fail fast), ja mahdollistaa ruohonjuuritason innovaatiot organisaatiossa.
Heikot signaalit ja trendit kannattaa analysoida. Luotettavuus datassa tärkeää, mutta kun tehdään uutta, on hankalaa todentaa datan luotettavuus. Haetaan rajapinnoilta näkemystä. Lopulta innovaatiovat vaativat rohkeutta luottaa valintoihin.
Pyri hyödyntämään kaikki sisäisesti ja ulkoisesti saatavilla oleva data.
Hiljaista tietoa kertyy ja kannattaa kerätä aktiivisesti asiakaskentältä. Tämä tärkeää hyödyntää tuotekehityksessä ja liiketoiminnassa.
Olkaa avoimia niille! Hyvä huomata, että vaikka data ja faktat osoittavat jotain, sisäinen vastustus on aina taattu. Ulkoisten datalähteiden kautta data kannattaa tehdä markkinatutkimusta, esimerkiksi tori.fi on hyvä datan lähde kuluttajatuotteiden kiinnostavuuteen.
Kulttuurin merkitys oleellinen innovaatiotoiminnassa osana vastuullisuusmatkaa. Luo organisaatiossa psykologista turvaa, ei kilpailua eri tiimien tai ihmisten kanssa. Tue tätä tavoitteiden kautta, ei yksilötason tai tiimitason.
Heillä voi olla jotain todella terävää näkökulmaa. Kuuntele kuuntele kuuntele. Voit oppia jotain ihan uutta, avoimuus kannattaa!
Vastustus on aina taattu. Pienet teot, nopeat voitot toimii.
Muutosta viedään eteenpäin tekemällä. Ole sinnikäs!
Tämä luo ihan uudenlaista ajattelua. Rakenna pohjaa positiivisen debatoinnin kulttuurille. Tilaa ajattelulle on todella oleellista olla.
Erottaudu tarinan voimalla: Budjetin sijaan, keskity markkinoinnissa tarinaan: Avoin ja rehellinen, kohderyhmää kiinnostava tarina voi olla tehokkainta markkinointia. Muista, että vastuullisuustarina pitää olla totta ja todennettavissa!
Perustoiminnan rakenne ja systeemi tukee, mutta irrota innovaatiotoiminta erilliseksi kiihdyttämöksi. Innovaatio on luova prosessi, kollektiivinen tulos.Poikkifunktionaalinen tekeminen kaiken luovan tekemisen ja innovoinnin keskiössä. Usein asiat tapahtuvat rajapinnoissa tiimien ja sidosryhmien välillä, ei yksittäisten ihmisten tai tiimien toimesta.
Mitä jossain muualla tehdään ja miten isoja ongelmia ratkaistaan? Opi myös yllättäviltä aloilta. Scope 3 voidaan ratkaista vain yhteistyöllä ja uudenlaisella, toimialat ja kilpailuasetelmat ylittävällä ajattelulla.
Yhteistyöekosysteemin ja avoimen tiedonjaon ja tiedon jalostamisen merkitys kasvaa.
Anna lupa ja kannusta tähän!
Ei voi olla täysin vapaata, vaan tarvitaan tähänkin struktuuri. Innovaatioille aikajänteen pitää olla pitkä, mutta ei naurettavan pitkä. Olemassa olevan parantaminen on myös tärkeää, ja tämä on pitkälti kulttuuriasia ja ajattelutapa, joka voidaan istuttaa kulttuuriin.
Kun lanseeraat jotain uutta, tuotteessa pitää olla jotain aitoa asiakasarvoa tuovaa vastuullisuuden lisäksi. Pelkkä vastuullisuuskärki ei riitä. Parempi design, laatu jne. Kokonaisuus ratkaisee.
Löydä asiakkaat, jotka ajattelevat samalla tavalla. Tunnista relevantit asiakkaat, myös kumppanit! Tämän jälkeen yhteinen konkretia ratkaisee. Seuraa ja opi benchmarkeilta ja kilpailijoilta!
Johdon sitoutuminen, resursointi, mittarointi ja kyvykkyyksien kehittäminen ovat avainasemassa. Kipukohtia: Viestintä on tärkeää, mutta vaikeaa. Miten perustella panostukset nykykehitys vs. tulevaisuuden tutkimus - “Nuo tekee tutkimusta, me tehdään fyrkkaa”?
Monialainen, rakennettuun ympäristöön keskittyvä hanke, mukana tutkijat, startupit, toimittajat.
Strateginen Pohja: Kiilto hyödynsi Play to Win -viitekehystä lähtiessään tunnistamaan, missä voisi olla maailman paras. Kaksi osa-aluetta nousi keskiöön: ympäristövastuulliset innovaatioit ja asiakaskokemus.
Lupaus ympäristölle: “Oma tekeminen pitää olla laadukasta, jotta voimme tehdä vihreitä innovaatioita. Scope 3 on meilläkin 95 % päästöistä, tähän pitää tulevaisuudessa panostaa enemmän.”
Miksi ekosysteemihanke? Isot haasteet ovat niin kompleksisia, ettei niitä pysty mitenkään ratkaisemaan yksin.” Anssi Asikainen, Kiilto
Lisätietoja SUPER Healthy Buildings ekosysteemihankkeesta
Vastuullisuus tarkoittaa koko arvoketjun harkittua suunnittelua. Tunnista oma ydinosaaminen ja ydintekeminen ja tee linjanvedot markkinapositioon liittyen. Mihin omat resurssit riittävät? Missä kannattaa hyödyntää jonkun toisen apua?
Pankki ja muut rahoittajat ovat suuri pala ekosysteemiä. Älä ajattele vain, hyväksyykö rahoittaja sinut vaan onko rahoittaja sinulle oikea. Valitse rahoittajasi tietoisesti oikean kumppanuuden varmistamiseksi.
Rahoittaja arvioi riittävän suurta prosentuaalista parannusta, mutta jos tekeminen on jo kestävällä tasolla, parannukset eivät nouse alkuaikojen malliin. Onko rahoittajan ohjaus oikeaa?
Haasta itsesi selittämään vastuulliset teot ja niiden lisäarvo asiakkaille. Mittaamisen ja epäsuorien vaikutusten korostaminen on avainasemassa.
Tunnista suurimmat mahdollisuudet ekosysteemissäsi. Mikä koko bisneskentässä olisi sellaista tekemistä, jonka voisi standardoida? Kaikki saisivat samanlaisen edun, jolloin turha kilpailu jäisi pois ja tekeminen muuttuisi laajemmin kestävämmäksi.