Innovaatiot ja yhteistyö: Minkälaisia innovaatioita ja yhteistyötä kestävä kasvu edellyttää?

 

Kestävyyshaasteet ovat kompleksisia. Siksi tulevaisuuden ratkaisut vaativat uudenlaista, monialaista yhteistyötä ja uudenlaisia toimintamalleja. Ratkaisujen kehitys siirtyy yhä enemmän erilaisille alustoille, ja tiedonjako erilaisten toimijoiden välillä on kriittistä, jotta ratkaisujen kehittämisessä päästään aitoon vaikuttavuuteen osaoptimoinnin sijaan. Tunnista, ketkä ovat niitä kumppaneita, joiden osaamista tarvitset mukaan asiakkaiden isojen haasteiden ratkaisemiseen. Ne eivät useinkaan ole vain oman arvoketjun tai saman toimialan toimijoita.

Tarvitset mukaan omat toimittajat ja arvoketjun - yksin et onnistu!
Tiedonjako ja avoimuus on oleellisessa osassa vastuullisuusmatkan tekemistä ja kilpailuedun luomista. Tarvitset mukaan matkaan kaikki sidosryhmät, myös toimitusketjun ylös- ja alaspäin. Kun etsitään ratkaisuja isoihin ongelmiin, niitä kannattaa katsoa myös oman toimialan yli.
Ekosysteemit ovat laajoja - automaatiourakoitsijasta kiinalaiseen tavarantoimittajaan.Vastuullisuus on strateginen valinta, joka vaikuttaa koko yritysekosysteemiin.Tehokas yhteistyö ja vastuullinen päätöksenteko luovat kestävää liiketoimintaa.

Miltä näyttää organisaatio, jossa innovaatio on yrityksen elinehtona?

 

Data ja rajapinnat tärkeitä vastuullisuuden edistämisessä 

Datan merkitys trendien ja heikkojen signaalien tunnistamisessa todella oleellista uudistumisessa ja vastuullisuustekemisessä!

Kulttuuri, joka tukee vastuullisuusmatkaa

Innovaatioajattelu ulottuu läpi toimintojen

 

Ympäristövastuullisten innovaatioiden kehitys

Tulevaisuuden ratkaisut ja innovaatiot ovat usein korkean teknologian soveltavan tutkimuksen ja tutkimuslaitosten sekä yritysten tiiviin yhteistyön tulosta

 

CASE

 

Kiilto ja ekosysteemihanke SUPER Healthy Buildings

 

Monialainen, rakennettuun ympäristöön keskittyvä hanke, mukana tutkijat, startupit, toimittajat. 

Strateginen Pohja: Kiilto hyödynsi Play to Win -viitekehystä lähtiessään tunnistamaan, missä voisi olla maailman paras. Kaksi osa-aluetta nousi keskiöön: ympäristövastuulliset innovaatioit ja asiakaskokemus.

Lupaus ympäristölle: “Oma tekeminen pitää olla laadukasta, jotta voimme tehdä vihreitä innovaatioita. Scope 3 on meilläkin 95 % päästöistä, tähän pitää tulevaisuudessa panostaa enemmän.”

Miksi ekosysteemihanke? Isot haasteet ovat niin kompleksisia, ettei niitä pysty mitenkään ratkaisemaan yksin.”  Anssi Asikainen, Kiilto

Lisätietoja SUPER Healthy Buildings ekosysteemihankkeesta

 

Yritysekosysteemit: yhteistyön tunnistaminen, syventäminen ja skaalaaminen

Vastuullinen yritys ymmärtää oman asemansa arvoverkossa ja jakaa ja hyödyntää osaamista ja tietoa sekä ylös- että alaspäin