Stera on valinnut kasvustrategiakseen yhden luukun periaatteen, jossa markkinan koko ei jarruta liiketoiminnan kasvua. Orgaanisesti ja tasaisesti kasvanut yritys luottaa osaamispääomaan, jota kehitetään linjassa asiakasvaatimusten kanssa.
“Olemme siirtyneet tuotannon tekijästä aidoksi ja strategiseksi osaksi toimitusketjua. Uudessa roolissa meiltä vaaditaan myös uutta osaamista”, sanoo Steran toimitusjohtaja Jussi Ohlsson.
Stera on valmistavassa teollisuudessa toimiva naantalilainen konserni. Se myy osaamistaan valmistuksen asiantuntijana useille eri teollisuuden aloille. Käytännössä tämä tarkoittaa sopimusvalmistajana toimimista, jossa asiakas tilaa Steralta valmistuksen joko tuotteen komponentille tai koko lopputuotteelle. Lisäksi Stera valmistaa omia laite-ja jakokaappeja.
Aiemmin laatu, kustannustehokkuus ja täsmällisyys ohjasivat Steran liiketoimintaa ja loivat kilpailuetua. Viime vuosina Steran lisäarvo asiakkaille ja kilpailuetu on syntynyt myös siitä, että yhtiön omat asiantuntijat ovat entistä enemmän mukana asiakkaan eri prosesseissa.
Stera on valinnut kasvustrategiakseen yhden luukun periaatteen: he tarjoavat osaamistaan hyvin laajalle asiakaskunnalle erilaisiin tarpeisiin. Ohlsson kertoo, että tämä vaatii paljon rahallista pääomaa ja moninaiseen konekantaan investoimista.
“Mutta ennen kaikkea se vaatii osaamista. Meillä täytyy olla talossa hyvin paljon erilaista osaamista, jotta voimme tarjota valmistusta raskaan raudan hitsaamisesta elektroniikkaan ja kaikkeen siltä väliltä.”
Osaamispääoman kehitystä asiakasvaatimusten mukaisesti
Stera on perustettu vuonna 2007 ja se on kasvanut tasaisesti, viimeisen 10 vuoden aikana noin 6 prosenttia vuodessa. Kasvusta suurin osa on tullut orgaanisesti teknologiseen tarjontaan panostamalla. Liikevaihto on noin sata miljoonaa euroa.
Valitulla kasvustrategialla markkinoiden koko ei jarruta kasvua. Kasvua säätelee se, miten hyvin yhtiö pystyy kehittämään henkilöstöään asiakkaiden tarpeisiin.
“DNA:ssamme henkilöstön kehittäminen nojaa vahvasti asiakasvaatimusten muutoksiin. Meillä täytyy olla osaavaa henkilöstöä, jonka osaaminen vastaa asiakkaan strategiaan ja toisaalta myös asiakkaan asiakkaan strategiaan. Viime aikoina vaatimuksia on ollut esimerkiksi vastuullisuusosaamiseen.”
Steran avainasiakkaiden liiketoiminnan muutoksia ja tulevaisuusskenaarioita käydään läpi tiiviisti ja läpinäkyvästi asiakkaan kanssa. Stera peilaa omaa osaamistaan ja investointejaan osaamisen kehittämiseen asiakkaan tulevaisuusskenaarioita vasten.
Kumppanuus kilpailuetuna
Tällä hetkellä Stera työllistää noin 900 henkilöä. Työntekijöitä ja tuotantoa on Suomessa ja Virossa, pääkonttori sijaitsee Naantalissa.
Nykyisessä toimintatavassa strateginen kumppanuus luo kilpailuedun, joka selättää pelkästä hinnasta puhumisen.
“Se on arvokas asia, jota ei pysty koneilla tai tehtailla saavuttamaan.”
Koko valmistavan teollisuuden alaa vaivaa työvoimapula. Ohlssonin mukaan tämä konkretisoitui vuonna 2022, jolloin yhtiö olisi voinut kasvaa huomattavasti isommin, jos osaavia työntekijöitä olisi ollut enemmän.
Ohlsson kertoo, että Sterassa on nyt tehty määrätietoisesti töitä sen eteen, ettei työvoimapula muodostu jatkossa kasvun esteeksi.
“Meillä täytyy olla riittävä pitovoima eli oikeiden ihmisten sitoutuminen yritykseen. Se tarkoittaa työssä kehittymisen mahdollisuuksia lisäkoulutuksella tai urapolulla. Toinen merkittävä asia on työhyvinvointiin ja johtamisen kehittämiseen panostaminen.”
Sterassa panostetaan myös kansainvälisten työntekijöiden integroitumiseen sekä urapolkuun. Suomen tehtaissa työskentelee työntekijöitä 18 eri kansallisuudesta.
“Pyrimme saamaan eri kansallisuuksista osaajia työnjohtoon, tiiminvetäjiksi tai mentoreiksi. Haluamme näyttää kansainvälisille tulijoille, että meillä on tarjolla mahdollisuuksia kehittyä ja edetä organisaatiossa. Heidän palkkaamisensa ei ole meille väliaikainen, vaan toivottavasti pysyvä ratkaisu.”
Työvoiman moninaisuus nähdään valttikorttina, joka takaa kasvun myös tulevaisuudessa ja tekee yhtiöstä houkuttelevan kansainvälisille osaajille.
“Edistämme aktiivisesti moninaisuutta organisaatiokulttuurissamme. Olemme käyttäneet myös ulkopuolista kumppania esihenkilöidemme kouluttamiseen. Ne taidot eivät tule käskemällä, niihin pitää kouluttaa.”