Tamperelainen Modulight on saanut viime vuosina huomiota poikkeuksellisen hyvästä kannattavuudestaan sekä lupaavista kasvunäkymistä. Seuraavaksi yhtiö investoi 23 miljoonaa euroa Hervannassa sijaitsevien tuotantotilojen laajennukseen. Modulightin toimitusjohtaja ja yrittäjä Seppo Orsila sanoo, että menestyksen takana on hieno idea, hyvää onnea ja paljon töitä. 

Kasvuryhmässä tiedämme, että menestyvän yrityksen takaa löytyy aina onnenkantamoisia. Ja toisaalta myös sen, että onni suosii nimenomaan ahkeraa ja rohkeaa. Modulight on raivannut tietä kasvu-uralle mm. seuraavilla päätöksillä: 

Tiukka markkinafokus kasvun mahdollistajana


Modulight valmistaa lasereita erikoissovelluksiin. Vuonna 2000 perustettu yritys ehti ensimmäisen 14 vuoden aikana kokeilemaan lasereille laaja-alaisesti eri sovellusaloja avaruus- ja puolustusteknologioita myöden. Asiakkaita oli useista eri maista, mutta yhtiö ei päässyt kannattavalle kasvu-uralle. Noin seitsemän vuotta sitten yrityksessä päätettiin keskittyä markkinassa kapeammalle sektorille, syövän hoitoon, genetiikkaan ja samaa laserteknologiaa tarvitseviin erikoissovelluksiin, sekä fokusoida voimat vain USA:n markkinaan ja suuryrityksiin. Näiden valintojen myötä yritys on noussut Suomen kannattavampien yritysten joukkoon (vuonna 2019 yritys teki 8 miljoonan euron liikevaihdon, josta 3 miljoonaa tulosta) ja vakuuttavalle kasvu-uralle. 

Tänä päivänä Modulightilla on asiakkaina useita maailman suurimpia yrityksiä. Markkinointi- ja myyntiaktiviteetit kohdistetaan edelleen USA:han vaikka tällä hetkellä Aasian vienti kasvaa nopeimmin - panostukset USA:han on säteillyt bisnestä myös muualle. Suuryritysten strategiseksi kumppaniksi tähdännyt työ on alkanut kantaa hedelmää: “Aloitimme viime vuonna enemmän uusia pitkän tähtäimen asiakashankkeita Fortune 500 yritysten kanssa kuin koskaan aikaisemmin”, Seppo kertoo. Yrityksen tuotteista lähes 100% menee vientiin.  

Modulightin kestävää kasvua on rakennettu myös tiukalla teknologiafokuksella. Yrityksessä tehdään asiakkaille ainoastaan sellaisia projekteja, joiden lopputuloksena asiakkaille valmistetaan tuotteita Tampereella. Lisäksi linjauksena on, että IPR:t säilyy Modulightilla ja laitteet kytkeytyvät yhtiön omaan pilveen ja valmistetaan Suomessa.

Isoja panostuksia digitaaliseen markkinointiin ja epäviralliseen vuorovaikutukseen 


Modulightilta ei ole soiteltu kylmäpuheluita. Kysyntä on luotu systemaattisella kohdennetulla digimarkkinoinnilla, jolla on myös tarkoituksenmukaisesti lähdetty luomaan yhtiöstä isompaa brändiä kuin se onkaan. “Haaste oli pitkään että yhtiö ei näyttänyt riittävän uskottavalta ja ryhdyimme rakentamaan yhtiön brändiä ja toimintatapoja niin että ne olisivat paremmin yhteensopivia sen kanssa mitä kansainväliset suuryritykset ovat tottuneet näkemään”, Seppo kuvailee. 

Samaan aikaan kun digimarkkinointiin lähdettiin panostamaan,  Seppo ja kollegat päätti olla henkilökohtaisesti läsnä kohdeasiakkaille. Sepolle tämä on tarkoittanut lukuisia matkustuspäiviä USA:han, erityisesti Piilaaksoon. Hän korostaa matkustamisen tärkeyttä: “Se, että asiakkaat kokevat sinun olevan lähellä, on yksi tärkeimmistä asioista suhteen luomisen alussa. Edes se, että on paikalla pyydettäessä ei riitä – amerikkalaisella asiakkaalla on lähes aina ennakkoajatus, että aikaeron johdosta Suomeen on vaikeaa tehdä bisnestä. Se, että näkyy ja kuuluu asiakkaalle on todella tärkeää luottamuksen muodostamisessa. Oma kokemukseni on, että kannattaa matkustaa myös silloin kun ei ole sovittu mitään tärkeää palaveria. Myös erilainen verkottuminen paikallisissa tilaisuuksissa ja verkostoissa korostuu USA:ssa. Itselleni monia tärkeitä sattumia ja tuttavuuksia on syntynyt mm. Palo Altossa Coupa Coffeessa.”

Kun on ensin myynyt itsensä, sen jälkeen voi ryhtyä myymään omaa firmaa ja lopulta tuotetta.” - Seppo Orsila


Seppo korostaa myös epävirallisen vuorovaikutuksen merkitystä. “Suomalaiset eivät aina arvosta ehkä riittävän korkealle epävirallista vuorovaikutusta, mikä omien havaintojeni mukaan on useimmissa kulttuureissa erittäin tärkeää. Pääsin Nokia-aikanani matkustamaan 70 maahan neuvottelemaan ja vaikka lähes kaikkialla arvostetaan tehokkuutta ja suorasukaista toimintaa, on ennen siihen vaiheeseen menemistä hyödyksi jakaa yhteisiä henkilökohtaisia kokemuksia. Kun on ensin myynyt itsensä, sen jälkeen voi ryhtyä myymään omaa firmaa ja lopulta tuotetta.”

Korona-aikana Modulightilla on keskitytty kasvokkaisiin videotapaamisiin ja mm. virtuaalisten tapahtumien järjestämiseen. Yhtiö on hyvissä asemissa, koska heillä on somessa jo yli puoli miljoonaa tykkääjää. Digitaalisessa maailmassa ansaitun yleisön merkitys korostuu, koska virtuaalitapahtumissa ei juuri törmää uusiin tuttavuuksiin. 

Modulight panostaa yleisön kasvattamiseen monilla muillakin tavoilla kuin tuote-esityksillä - erityisesti kuvaamalla ihmisiä. “Käsittääkseni harva on onnistunut muodostamaan merkittävää yleisöä keskittymällä tuotteeseen tai teknologiaan. Sen sijaan pienet ja jopa amatöörimäiset videot voivat kerätä miljoonia katsojia jos ne ovat autenttisia. Esimerkiksi nyt korona aikana tekemämme käsienpesuvideo johon oli integroitu 20 sekunnin yritysesittely, keräsi muutamassa viikossa yli 2 miljoonaa näyttökertaa.”

Suomalaisen insinööriosaamisen arvostaminen


Sepon kokemus on, että suomalaisen insinöörityön arvostus on paljon suurempaa kuin itse ymmärrämme. “Asiakasneuvottelussa emme saa vähätellä omaa osaamistamme. Jos kilpaileva yritys laittaa omaan tarinaansa positiivista lisäväriä ja me puolestaan suomalaiseen tapaan vähättelemme omaa ratkaisuamme, asetamme itsemme merkittävälle takamatkalle. Siihen kun lisätään sijaintimme “Länsi-Siperiassa”, ei ole ihme jos ei ole helppoa jatkaa neuvotteluita”, Seppo heittää. “Oma kokemukseni on, että suomalainen insinööriosaaminen on ylivoimaista maailmalla. Sitä voimme ylpeänä ja isolla itseluottamuksella esittää. Lisäksi kun ollaan läsnä asiakkaille, Suomikaan ei tunnu kaukaiselta maalta asioida.”

 

Viimeaikaisia uutisointeja: 

Kauppalehti 29.21.2020: Modulight tekee nykyisin kovaa tulosta pulssilasereilla, mutta alkuvuodet olivat vaikeita - ”Monta kertaa oltiin hiuskarvan varassa mennä konkurssiin”  

Y-Studio 30.12.2020: Modulight kasvoi laseralan huipputekijäksi: Kuukauden yrittäjä avaa, miten hengissäpysymiskamppailu vaihtui menestykseen