Arvioitu lukuaika: 3min

Suomi ei ole syntynyt myyntilusikka suussa

Kasvuryhmä | 19 maaliskuuta, 2021

Kasvuryhmän jäsen Bookers Group näkee, että Suomi tarvitsee lisää myyntiä ja varsinkin etämyyntiosaamista. Bookersin Joni-Joonas Honkanen kertoo yhtiön asettamasta Törkeestä lupauksesta sekä matkastaan Kasvuryhmässä.

Joni-Joonas kirjoitti kokemuksistaan Bookersin blogissa, alkuperäiseen kirjoitukseen voit siirtyä tästä.



Tähtäimessä Suomen johtava myyntipalveluyhtiö


Bookers Group on viime vuosina rakentunut myyntipalveluiden kasvun varaan ja on tehnyt päätöksen investoida tähdätäkseen entistä korkeammalle. Vuoden mittainen matka Kasvuryhmässä on ollut ainutlaatuinen ja luonut ymmärryksen myyntipalveluiden markkinan voimakkaasta murroksesta, jonka varaan rakentuu kunnianhimoinen kasvustrategiamme.

Yli kymmenen vuotta myynnin ja myynninjohdon parissa on opettanut, että kenen tahansa osaamisen kehittyminen vaatii ulkopuolisia ärsykkeitä ja voimaannuttavia yhteisöjä. Kasvuryhmä näytti yhteisöltä, jossa nämä yhdistyisivät käytännön osaamiseen. Voimaannuttava yhteisö antoi ajatustyölle raamit ja lopputuloksena syntyi kirkastettuja näkemyksiä siitä, että tulevaisuuden Suomessa myynti kannattaa ostaa ulkoistettuna asiantuntijapalveluna.

Kasvuryhmä vahvisti ajatusta siitä, että emme onnistu tekemällä asioita tavalla, jolla niitä "pitäisi tehdä” tai on aina tehty. Olemmehan etämyynnin tekemisen kautta murtamassa koodia ja luomassa jotain uutta. Meidän on samalla opetettava markkinaa ostamaan jotain sellaista, joka on vasta syntymässä ja josta vasta pienellä joukolla yrityksiä on käytännön kokemusta. Kasvuryhmän yrittäjämäisesti ajatteleva vertaisjoukko auttoi meitä kirkastamaan pyrkimyksemme luoda markkina ja tehdä se omalla tavallamme.

Yksi kasvun menetelmistä erottui yli muiden. Kasvuryhmässä kiteytimme Bookersin ”Törkeen lupauksen” – lupasimme tehdä Suomeen etämyyntiloikan ja rakentaa johtava myyntipalveluyhtiö, joka on huippumyyjien koti ja parhaiden brändien myynnin toteuttaja. Törkee lupaus on toiminut Bookersin toimintaa ohjaavana ideana ja osana prosessia olemme kirkastaneet yhtiön brändin ja priorisoineet kasvuhankkeet.

”Suomi ei ole syntynyt myyntilusikka suussa”


Lopuksi. Kyllähän me kaikki sen tiedämme: Suomi ei ole syntynyt myyntilusikka suussa. Näin emme voi jatkaa, jos haluamme säilyttää hyvinvointimme ja tarjota kasvavia mahdollisuuksia ihmisille. Maailmaa muuttavat menestystarinat nojaavat myynnin osaamiseen -- ja tulevaisuuden Suomessa erityisesti etämyynnin erikoisosaamiseen. Kääntäen tähän kätkeytyy mahdollisuuksia, jotka avautuvat myynnillisemmästä maailmasta ja sen tuomasta talouden vauhdin muutoksesta. 



Kasvuryhmässä yritykset työstävät itselleen kunnianhimoisia kasvutavoitteita ja asettavat Törkeen lupauksen. Bookers Groupin Törkee lupaus on:

Suomen etämyyntiloikka vuoteen 2024 mennessä - etämyynnin edelläkävijä, huippumyyjän koti, parhaiden brändien myynnin toteuttaja ja liikevaihto kaksinkertaistettu.


Katso videolta Joni-Joonaksen ja Katriina Juntusen keskustelu aiheesta:

 

Mikä on ollut arvokkainta Kasvuryhmän vertaistoiminnassa?

Joni-Joonas: Moni on sitä kysynyt ja ensimmäinen, mikä tulee mieleen on fraasi: "Think bigger". Mitä tahansa ideoita tai omia innostuksia kertoo niin Kasvuryhmässä haastetaan asiasta positiivisesti.  Kysytään, että miksi näin tai miksi nämä luvut, miksi ei vähän isommat? Silloin alkaa itsekin miettimään, että miksi ei. Ryhmästä löytyy henkilöitä, joilla on kokemusta asiasta ja löytyykin eväitä, millä voisimme oikeasti vähän isommin tätä juttua miettiä. Jokaisen tapaamisen jälkeen mulla on sellainen fiilis, että asiat on hallinnassa, vaikka ennen tapaamista ajatteli, että tänään en kerkeisi osallistua. Tuntuu jokaisen tapaamisen jälkeen kuin olisi täynnä uutta energiaa ja intoa tehdä ihan mitä vaan.

Mikä on mieleenpainuvin kokemus Kasvuryhmässä?

Joni-Joonas: Mieleenpainuva kokemus Kasvuryhmässä oli ihan se ensimmäinen kohtaaminen tai tapaaminen. Silloin oli sellainen fiilis, että nyt olen oikeassa paikassa. Paikalla ei ollut johtajia tai ihmisiä paukuttelemassa henkseleitä ja tekemässä itseään näkyväksi, vaan nimenomaan oikealla tarkoituksella paikalla - kukin viemässä omaa firmaa ja omaa osaamista eteenpäin ja ennen kaikkea jakamassa niitä arvokkaita kokemuksia, mitä kaikilla oli. Sinä päivänä, kun tapaamisesta ajelin kotiin päin, musta tuntui, että mulla on voimaantunut olo. Olin saanut just sitä, mitä olin halunnut, hallinnan tunnetta ja sitä fiilistä, että en oo yksin näiden ongelmien kanssa, vaan tää on ihan normaalia, että on haasteita. Se, että tämä sama kokemus toistuu joka ikisen kerran jälkeen, kun olen ollut mukana Kasvuryhmän kohtaamisissa, se on ehkä siistein juttu!