Varmista yrityksesi tulevaisuuskunto horisonttiajattelun avulla
Muuttuvassa liiketoimintaympäristössä nykyliiketoimintanne menettää pitkällä aikavälillä arvoaan asiakkaalle. Siksi rohkea liiketoimintamallien uudistaminen on upea mahdollisuus rakentaa tulevaa kasvua. Kasvuryhmän vertaissparrauksessa etsitään yhdessä tapoja uudistua
liiketoimintaympäristön mukana. Monessa yrityksessä kasvuajatteluun on löydetty oikea perspektiivi kolmen horisontin mallin avulla, joka tarjoaa tarpeeksi pitkän kiikarin tulevaisuuteen unohtamatta nykyhetkeä.

Markkina elää vimmatusti ja muutokset ravistelevat liiketoimintaympäristöä. Tulevaisuus tuntuu epävarmalta, ja juuri siksi siihen pitäisikin varautua ja panostaa. Kasvuryhmän jäsenyrityksissä pohditaan jatkuvasti kysymyksiä, jotka liittyvät nykyhetken ja tulevaisuuden välissä tasapainotteluun:
- Miten johtaa tätä päivää ja tulevaisuuden kasvusuunnitelmia samaan aikaan?
- Pitääkö organisaatiossa olla eri ihmiset miettimässä tätä päivää ja huomista?
- Miten saamme uusien liiketoimintamallien pohdinnan mukaan kehitystyöhön?
- Miten valita panostukset eri aikajänteiden kehitykseen meidän kokoisessamme yrityksessä?
Kolmen horisontin malli kääntää katseen sopivasti tulevaan
Kolmen horisontin malli on osoittautunut herätteleväksi ajatusraamiksi, kun yrityksissä mietitään panostuksia kasvuhankkeisiin. Malli mainittiin ensi kertaa Baghai, Coley & Whiten kirjassa The Alchemy of Growth, ja sitä on mukaillut muun muassa McKinsey.
Horisonttiajattelun mukaisessa kasvun johtamisessa on tärkeää pitää katse kaikissa horisonteissa koko ajan, vaikkakin ajoittain eri suhteissa. Kriisiaikaan monessa yrityksessä on tarpeen panostaa hetkellisesti enemmän nykyhetken haasteiden ratkomiseen, mutta Kasvuryhmäläiset kannustavat toisiaan pitämään katsetta tiukasti tulevaisuudessa myös vaikeina aikoina.
Aiheeseen liittyviä artikkeleita
Uutiskirje
Jos olet valmis skaalaamaan liiketoimintaasi yli rajojen, Kasvuryhmä tarjoaa oivalluksia, yhteisöä ja tukea, joita tarvitset menestyäksesi.