Yrityksissä etsitään jatkuvasti tasapainoa siihen, miten paljon paukkuja pannaan nykyhetken ratkomiseen ja miten paljon tulevaisuuden menestyksen rakentamiseen. Molempikätisen johtajuuden taidot auttavat yritystä uudistumaan tavalla, jolla voi rakentaa siltoja nykyisyydestä tulevaan menestykseen. Premixillä rohkeus uudistua on avannut liiketoimintamahdollisuuksia, jotka kantavat pitkälle tulevaan.

Premix on ainoana suomalaisena yrityksenä erikoistunut tekemään sähköä johtavaa muovia. Markkinajohtajan asemassakin Premixillä ymmärrettiin, että pelkkä sähköä johtava muovi ei rajallisessa markkinassa tuo loputonta kasvua, vaan kasvulle tarvitaan toinen tukijalka. Vahvan tutkimusyhteistyön tuloksena tarjoomaan kehitettiin muovimateriaali korkean taajuuden antenneihin.

Seuraavaksi Premix panosti voimakkaasti antimikrobisen materiaalin kehittämiseen. Se löi monet ällikällä, koska se ei totisesti ollut loogisin seuraava askel. Premixillä on kuitenkin jo strategiaansa kirjattuna periaate, joka antaa luvan tarttua ennakkoluulottomasti niihin villimpiinkin mahdollisuuksiin. Premix nimittäin haluaa altistua myönteisille sattumille.

Tämä rohkea uudistumisloikka on avannut aivan uudenlaisia liiketoimintamahdollisuuksia ja tulee varmasti toimimaan tulevaisuudessa yhtiön kolmantena tukijalkana. Premix on loistoesimerkki siitä, että kun vahvaan liiketoimintaosaamiseen ja markkinatuntemukseen yhdistyy rohkeus tarttua välillä tuntemattomiinkin mahdollisuuksiin, voi yritys kukoistaa nykyhetkessä ja samalla rakentaa tulevaa kasvua.

”Jotta rohkenee hypätä epämukavuusalueelle ja lähteä mukaan aivan uusiin mahdollisuuksiin, täytyy yrityksellä olla halua altistaa itseään myönteisille sattumille.” – Hanna Ristola, Premix


Molempikätisen johtajan oivalluksia Premixin Hanna Ristolalta:

Edelläkävijyys on mahdollista vain uudistuvalle yritykselle

”Olemme aina olleet edelläkävijöitä toimialallamme, ja uudistuminen mahdollistaa sen aseman säilyttämisen. Emme voi tuudittautua vahvaan asemaamme, se olisi nopea lopun alku. Olemme vahvimmillamme, kun voimme luoda uutta ja tarttua rohkeasti eteen tuleviin mahdollisuuksiin.”

Innostujalta vaaditaan myös malttia viedä asioita loppuun asti

”Erilaisia kehityshankkeita ja ideoita pitää olla pöydällä runsaasti, jotta kiinnostus säilyy ja on mistä valita. Joitakin vuosia sitten aloitin kuitenkin innoissani liikaa asioita kerralla, jolloin emme tienneet, mitä olemme tekemässä ja kuka mistäkin vastaa. Nyt olen rakentanut oman tiimini niin, että he haastavat minua viemään asioita loppuun asti. Teemme töitä sen eteen, jotta pystymme kääntämään ideat kaupallisiksi menestystarinoiksi.”

Kun uuden innovointi on eriytetty omaksi osastokseen, pitää yhteistyön toimia

”Vuoden vaihteessa 2019–2020 eriytimme uuden liiketoiminnankehityksen ja myynnin erillisiksi organisaatioiksi. Business Developmentin puolella seurataan markkinan tulevaisuutta ja haarukoidaan kaupallisia mahdollisuuksia. Kun uusi business on luotu, se siirretään myynnille. Siirto on riskialtis vaihe, jossa tiivis ja sujuva yhteistyö osastojen välillä on onnistumisen edellytys.”

Koronan akuutin iskun jälkeen on vahvan uudistumisen aika

”Koronan aikana olemme entisestään yrittäneet selkiyttää, milloin johdamme arjen haasteita ja milloin johdamme tulevaisuuden mahdollisuuksia. Kun yrityksen tilanne alkaa näyttää turvalliselta, silloin juuri pitää uudistua voimakkaasti. Meillä kuten muillakin digitalisaatioon liittyvät uudistushankkeet korostuvat tällaisena aikana.”

Arjen kehitystyö on kasvun pullonkaulojen poistamista

”Yrityksen kasvumatkalla kasvun pullonkaulat ovat hyvin erilaisia eri vaiheissa. Itse luulin poistaneemme pullonkaulat, kun saimme tuotannon prosessit ja kapasiteetin kuntoon. Pullonkaulojen löytäminen ja eliminointi on kuitenkin jatkuvaa työtä, joka pitää saada arjessa toimimaan. Kysymme myös tiimeiltä, missä he näkevät haasteita.”

Pitää hyväksyä, että kasvun hankkeet ovat todella riskialttiita

”Meillä jo ns. perusmyynti on sellaista, että asiakkaalle kehitetään jotakin uutta. Onnistumisen todennäköisyys on silloin pienempi kuin jos myytäisiin standardituotetta, joka toimii kaikille. Jos haluaa kehittyä, epäonnistumisen riski on vain otettava. Kun asiat eivät onnistu, silloin opimme virheistä ja vaihdamme suuntaa.”

Uudistumiskyvystä lisää Kasvuryhmän Future Back 2020 -tapahtuman yhteenvetosivulla