VILPE valtaa maailmaa
Älykattoja valmistava VILPE on laajentanut Yhdysvaltoihin ja tutkii mahdollisuuksiaan Japanissa. Sukupolvenvaihdoksen läpikäynyt perheyritys luottaa valinnoissaan rohkeuteen, omaan osaamiseensa ja kykyyn hyödyntää myös kumppaneita.
Kuva: Tommi Pietiläinen

Vuodelle 2026 VILPE on tehnyt jotain itselleen poikkeuksellista: budjetti näyttää miinusta. Tämä on tietoinen valinta, sillä yritys on juuri investoinut Yhdysvaltoihin enemmän kuin koskaan minnekään muualle.
“Kotimaan rakentamisen markkina on edelleen alhossa. Annammeko sen näivettää vai haemmeko kasvua muualta?”, kysyy toimitusjohtaja Tuomas Saikkonen.
Hieman pahalta se tuntuu ja aiheuttaa sydän tykytystä, sillä ihminen on turvallisuushakuinen, Saikkonen myöntää.
VILPE on mustasaarelainen rakennusalan yritys. Sen tarina alkoi vuonna 1974 Esko Saikkosen innovoimasta huopakattojen muovikiinnikkeestä. Nyt VILPE tekee ilmanvaihtoon, rakenteisiin, läpivienteihin ja kiinnikkeisiin liittyviä ratkaisuja. Uusin tuote on älykatto, VILPE Sense, joka ,joka ensimmäisenä maailmassa tuo kattorakenteen taloautomaation maailmaan. Saikkonen ajattelee, että älykatto on yrityksen ensimmäinen globaali teknologia.
“Sen juuret juontavat vuoteen 2016, kun annoimme tutkimus- ja kehitysjohtajallamme Veli-Pekka Lahdelle 100 000 euroa tuotekehitykseen. Löytyi mielenkiintoinen teknologia-avaus: kattojen monitorointi ja eliniän pidentäminen murto-osalla korjausten kustannuksesta.”
Älykaton tuotekehittelyyn käytettiin lopulta miljoonia. VILPE Sense saatiin Euroopan markkinoille 3,5 vuotta sitten, vaikka insinöörit ensin vastustivat – älykatto ei ollut vielä täydellinen.
“Eihän se ollutkaan, mutta puhumme softasta ja hardwaresta. Täydellisen kehittämiseen olisi mennyt vuosikymmeniä. Kun puskimme tuotteen markkinoille, opimme virheet kolmessa vuodessa. Nyt tuote on solidi, fiksu ja merkittävästi kustannuksia alentava.”
Älykatto vastaa rakennusalaakin liikuttaviin megatrendeihin: dataan ja digitalisaatioon, sensoriteknologiaan sekä materian ja energian säästämiseen. Se varmistaa, että korjaustarpeisiin voidaan reagoida reaaliaikaisesti, eikä vasta silloin, kun vauriot ovat suuria ja korjaustarve iso.
Teknologian etumatka kestää lähivuodet
VILPE on investoinut tulevaisuuden kasvuun tähän mennessä noin 21,5 miljoonaa euroa sitten tammikuun 2020. Teknologian etumatka kestää lähivuodet, mutta ei ikuisesti. Siksi maailmalle oli mentävä nyt.
VILPE julkisti lokakuussa 2025 perustavansa tytäryhtiön Yhdysvaltojen Ohioon. Toiveena on, että USA-investointi johtaisi laajempaan, 15 miljoonan tehdasinvestointiin ja edelleen 30 miljoonan euron liikevaihtoon vuosikymmenen loppuun mennessä.VILPE on nyt investoimassa Yhdysvaltoihin kahdessa vuodessa 7 miljoonaa ostettuina palveluina ja henkilöstökuluina.
”Summat ovat valtavia. Olemme investoineet kaksi kertaa enemmän kuin kokoluokkamme perusteella soisi odottaa. Olemme edelleen 30 miljoonaa vaihtava pk-yritys, resurssit eivät ole valtavat, ja taistelut on pakko valita.”
CGI on kartoittanut VILPElle 15 muuta globaalia, potentiaalista markkinaa. Yksi niistä on Japani, jonka mahdollisuuksia tutkitaan nyt. Jos kaikki menee pieleen, uhkana ei ole konkurssi, vaan se, että hävitään tulevaisuuden kehitys.
Lupa tehdä virheitä
Tuomas Saikkosen tarina hänen isänsä Esko Saikkosen perustamassa yrityksessä alkoi jo polvenkorkuisena. Lapsena hän on juossut VILPEn muovikoneiden parissa ja tehnyt ensimmäisiä palkkatöitään teini-ikäisenä. Yliopisto-opintojen aikana markkinointia pääaineenaan opiskellut Saikkonen työskenteli VILPE markkinoinnissa. Vuonna 2015 hän aloitti myyntipäällikkönä, ja toimitusjohtaja Tuomas Saikkosesta tuli vuonna 2020.
“Se oli helppo keskustelu saunan lauteilla. Vuodesta 2020 alkoi mielenkiintoinen aika, korona-arki, Venäjän hyökkäyssota ja kotimaisen rakentamisen suuri romahdus”, Tuomas Saikkonen sanoo.
Isä ja poika ovat molemmat businessorientoituneita eri suunnilta. Isä osaa tekniikkaa, poika viestintää.
“Voisi ajatella, että business on ainoa, josta puhutaan, mutta se on vain pieni osa. Isä on vetänyt läpi monen laman ja kartuttanut elämänkokemusta ja -viisautta. Ei varmasti ole ollut helppoa antaa toiselle omaa yritystä. Arvostan, että olen aina saanut tehdä omat virheeni.”
Yksi virhe on esimerkiksi ollut se, kun VILPE investoi 100 000 euroa globaaliin verkkokauppaan ennen kuin oli oikeasti valmis globaaleille markkinoille. Saikkonen ajatteli, että Briteistä tuotteita ostettaisiin paljon, mutta ainoa ostos sieltä paljastui luottokorttipetokseksi.
“Me kaikki olemme kuluttajia”
Toimitusjohtajana Tuomas Saikkonen on päässyt käyttämään markkinointiosaamistaan. Vuonna 2021 “varaston jätkät” ehdottivat, että yritys menisi TikTokiin. Saikkonen käyttää itsekin TikTokia ja näki sen potentiaalin. Aikaisemmin VILPE oli panostanut Instagramiin, Facebookiin, LinkedIniin ja YouTubeen, mutta tulokset olivat vaisuja.
Tavoitteena oli kansainvälisten ostajien tavoittaminen ja brändin rakennus. Videoissa esiintyivät erityisesti VILPEn työntekijät omina itsenään, videot tehtiin itse. Esimerkiksi Kirill demonstroi, kuinka on oppinut japanin kielen animea katsomalla tai kuinka korjaa minkä tahansa printterin. Perustaja-Esko toteaa kameralle lakonisesti No niin. Työntekijät kertovat, mitä kieliä puhuvat töissä ja kotona.
Kanavan suosio yllätti kaikki. Saikkonen kertoo, että TikTok on tuonut yritykselle enemmän kuin mikään muu sosiaalinen media. TikTokissa esitellään myös VILPEn ratkaisuja ja Yhdysvaltojen valloitusta, vähän Japaniakin.
“Olemme saaneet TikTokin kautta uusia asiakkaita, uusia asiakastapaamisia ja satoja työhakemuksia. Me kaikki olemme kuluttajia, myös B2B-päätöksentekijät.”
“TikTokissa mielenkiintoista on se, ettei ole korrelaatiota sen välillä, kuinka kauan videota tekee ja kuinka paljon saa katselukertoja. Monesti nopeat videot pärjäävät parhaiten.”
Saikkonen uskoo markkinoinnissa monikanavaisuuteen. Toimitusjohtajana hän haluaa olla esimerkki. Hän on esillä TikTokissa ja käyttää joka päivä puoli tuntia LinkedIn-sisältöön.
“Tottakai teemme myös jalkatyötä. Olemme esimerkiksi Yhdysvalloissa kolmilla messuilla vuonna 2026.”
Kasvuryhmä opetti, että osaamisen luo pitää mennä
Kasvuryhmästä Saikkonen on saanut uutta ajattelua, omien sanojensa mukaan “hyviä teesejä”. Hänelle on esimerkiksi sanottu, että jos tarvitsee strategista osaamista, ei voi odottaa, että työntekijät tulevat Mustasaareen. Osaamisen houkuttelu oli yksi syy avata uusi tutkimus- ja kehityslogistiikkakeskus Vantaalle. Oli pakko päästä kiinni pääkaupunkiseudun “talent pooliin”.
Myös kansainvälistymiseen on saatu oppeja. Kun Saikkonen kertoi Kasvuryhmän vertaisilleen lähettävänsä yhden VILPEläisen uutta markkinaa kehittämään, hänelle sanottiin, että lähetä kolme, muuten validoit vain kaveria etkä aidosti kehitä markkinaa.
Johtamisen osalta Saikkonen sai vinkin jakaa johtoryhmän kokouksen kahtia. Ennen VILPEssä oli yksi megakokous, nykyään on erikseen strateginen ja operatiivinen kokous.
Kasvuryhmästä VILPE on saanut tukea myös purposen eli merkityksensä kirkastamiseen. Se kuuluu: Pidennämme rakennusten elinkaarta. Ja sillä lupauksella maailmaa nyt valloitetaan.
VILPE
VILPE on ilmanvaihto- ja erikoiskattotarvikkeita kehittävä ja valmistava perheyritys, joka on tuonut markkinoille VILPE Sense -älykatot. Yrityksen päätoimipaikka ja tuotanto sijaitsevat Mustasaaressa lähellä Vaasaa, toinen toimipiste on Vantaalla. Tytäryhtiöt sijaitsevat Ruotsissa, Puolassa, Baltiassa ja Ukrainassa, ja vuonna 2025 VILPE perusti tytäryhtiön Yhdysvaltoihin.
Newsletter
If you're ready to scale your business across borders, Growth Team provides the insights, community and support you need to succeed.



