Kasvuhankkeet

Kasvuryhmän menetelmä

Kasvuhankkeiden käynnistäminen

 

 

25 Kasvukapteeni pohtii (1)

 

Pohdi...

  • Päästäksesi nopeasti liikkeelle merkittävimpien kasvuhankkeiden kanssa, mitä sinun tulee ratkaista?
  • Oletko aidosti valinnut kasvuhankkeesi ja päättänyt mihin panostat?
  • Onko kasvuhankkeita käynnissä sopiva määrä?
  • Kuinka tosissaan olet kunkin kasvuhankkeen kanssa?
  • Kuinka paljon olet valmis resursoimaan ja investoimaan?
  • Miten olet resursoinut hankkeesi?
  • Miten rahoitat kasvuhankkeesi?
  • Mitä muutoksia rahoitustarve tarkoittaa yrityksesi omistus- tai pääomarakenteelle?
  • Miten tunnistat, mitä kyvykkyyksiä tarvitset kasvuhankkeen toteuttamiseen?
  • Onko oikeat ihmiset vetämässä niitä ja onko heillä tähän riittävästi aikaa?
  • Mitä kasvun platform kyvykkyyksiä eli usealle kasvuhankkeelle yhteisiä kyvykkyyksiä olet tunnistanut?

 

Case

 

Valitse tarkasti, panosta isosti ja testaa nopeasti

 

“Perustin verkossa autoja myyvän Autolle.comin vuonna 2014. Yritysidea lähti liikkeelle halustani muuttaa autoalaa. Olin aiemmassa työssäni 100 000 km tien päällä vuosittain ja tiesin auton vaihtamisen olevan kallista. Halusin tehdä auton vaihtamisen edullisemmaksi ja helpommaksi. Haave yrityksen perustamisesta meinasi kaatua kuitenkin lainaneuvotteluihin pankkien kanssa. Loppujen lopuksi käytin yrityksen perustamiseen keittiöremonttia varten saatua rahoitusta.

 

Yritys lähti liikkeelle pienestä, ikkunattomasta teollisuusalueen peltihallista Oulussa. Auton ostaminen ilman vierailua fyysisessä autokaupassa oli 2014 vielä tavatonta, mutta lähdin kehittämään tätä jo pelkästään siitä syystä, että hallin yläkerran toimistoon ei kehdannut tuoda asiakkaita. Ensimmäiset vuodet yrittäjänä olivat kovia, mutta haaveilin jo tuolloin isosti. Tavoitteena oli tulla Euroopan parhaaksi. Haastattelua tekemään tulevalle toimittajalle uskalsin jo kertoa, että vuonna 2020 yritys tulee tekemään myyntiä 200 miljoonalla eurolla. Viime vuoden liikevaihto oli yli 60 MEUR ja kasvua tuli 45 %. Myös tulos saatiin voitolliseksi, mikä oli tärkein tavoite. Tulevina vuosina myös tuon 200 MEUR myynnin pitäisi mennä rikki.

 

Voin sanoa olevani sarjayrittäjä, olen urani aikana aloittanut melkein 40 erilaista liiketoimintaa. Ideoista ei siis ole ollut pulaa, vaan haaste on ollut enemmänkin, miten valitsen niistä potentiaalisimmat toteutettaviksi ja saan nämä valitut menestymään. Vuonna 2018 Kasvuryhmän Kaski -tapahtumassa sain oivalluksen: “Aina, kun kehität uuden kasvuaihion, laita siihen maksimaalinen panostus ja paras henkilö sitä vetämään. Pienillä panostuksilla saa pieniä tuloksia ja isoilla panostuksilla isoja.” Tämä oivallus oli lähtölaukaus itselle asioiden tekemiseen uudella tavalla. Tämän jälkeen laitoimme kaikki paukut digitalisaation tuomiin mahdollisuuksiin ja niiden validointiin. Hanketta vetämään valittiin huipputekijät ja ostimme myös IT-talon, jonka myötä hanke saatiin nopeasti käyntiin. Hankkeeseen satsattiin sekä rahallisesti että ajallisesti isosti - niin paljon, että tekisi pahaa epäonnistua!

 

Sittemmin kasvuaihioita on karsittu reilustikin. Esimerkiksi kaikki kasvuaihiot, joille ei ole löytynyt hyvää vetäjää, on tiputettu pois. Lisäksi olemme panostaneet perusasioiden korjaamiseen eli kannattavuuden parantamiseen. Koska autojen kannattavuus selviää vasta vuoden päästä ja jälkimarkkinointikulut ovat suuria, päätimme satsata asiakaskokemukseen ja palveluun. Enää emme luvanneet edullisuutta ja halvimpia vaihtoautoja, vaan siirryimme myymään autoilua. Kun kannattavuus ja perusasiat saatiin kuntoon, ei kasvun vuoksi ole tarvinnut enää tehdä temppuja.

 

Nopea testaaminen on uusien kasvuaihioiden elinehto. Asetamme testaamiselle aina aikarajan, tyypillisesti muutaman kuukauden mittaisen, jonka aikana asetetut tavoitteet tulee saavuttaa. Näin meillä on selvä päämäärä, mihin asti “lyödään päätä seinään”. Tämän myötä avainhenkilöt sitoutuvat tavoitteisiin täysillä ja tietävät, mihin tähdätään. Mikäli asetettuihin tavoitteisiin ei aikarajan puitteissa päästä, niin hanke siirretään syrjään tai organisoidaan uudelleen.

 

Olen valmis uudistamaan yritystäni aina tarpeen tullen. Uudistuminen on mielestäni epävarmuuden hyväksymistä. Kun massa liikkuu samaan suuntaan kanssasi, tai kilpailijat ovat kopioimassa sinun tekemistäsi, on jo aika uudistua ja löytää uusia kasvun lähteitä. Vaatii aivan yhtä paljon rohkeutta yrittää ja epäonnistua, kuin yrittää ja onnistua. Olemme tällä hetkellä yksi nopeimmin kasvavista toimijoista luokassamme sekä Euroopan johtava autokaupan digitalisoija. Pienestä peltihallista olemme päässeet hyvälle kasvu-uralle kunnianhimoisen haaveeni sekä tarkasti valittujen ja nopeasti testattujen panostusten ansiosta.”

 

Niklas Nukari

Autolle.com

 

 

Oivalluksia:

NOPEA LIIKKEELLELÄHTÖ

 

Case

 

Yritysostolla lentävä lähtö kansainvälistymiseen

 
“CAP-Group on vahva suomalainen kasvutarina perustamisestaan vuodesta 2006 saakka. Yritys on luonut kasvua mm. vaikuttamalla ajo-opetusalan kehitykseen pilotoimalla simulaattoreita ja verkkokoulutusta, tekemällä yritysostoja ja perustamalla uusia toimipisteitä ympäri Suomea. Seuraavan kasvuloikan ottamiseksi oli selvää, että meidän tulee avata uusia markkinoita kansainvälistymällä, sillä Suomessa asemamme on jo niin vahva.
 
Olemassaolomme syy on parantaa liikenneturvallisuutta modernisoimalla ajokoulutusta. Yrityksellä on hedelmällinen maaperä kasvulle, sillä ajo-opetus ei ole käynyt läpi samaa tehostumisen ja yhdistymisen murrosta kuin monet muut toimialat. Toimiala on edelleen erityisesti kansainvälisesti katsottuna vanhanaikainen, markkinat ovat fragmentoituneet eikä niillä ole tehokasta ketjumaista kilpailua. Alan regulaatio on vähentymässä ja digitaalisuus mahdollistaa skaalaetuja. Kansainvälistyminen oli meille näissä olosuhteissa se potentiaalisin kasvuaihio.
 
Keinoja kansainvälistyä on monia. Me valitsimme Buy and Build -mallin, koska halusimme kasvaa nopeasti ja halusimme investoida olemassa olevaan kassavirtaan, emme pelkästään tulevaan. Olemassaolevat paikalliset suhteet esimerkiksi viranomaisiin ovat tällä alalla merkittävässä roolissa ja arvostimme myös valmiita toimivia prosesseja, jotka ostettavalla yrityksellä olisi. Ensimmäinen askeleemme oli luonnollisesti kartoittaa potentiaaliset markkinat Euroopan laajuisesti. Saksa valikoitui kohdemarkkinaksi sen merkittävän kasvupotentiaalin vuoksi.
 
Toukokuussa 2021 julkaisimme yrityskaupan, jossa ostimme Saksan suurimman autokouluketjun Fahrschule Rettig Gruppen. Rettig on Saksan suurin autokoulu noin 10 miljoonan euron liikevaihdollaan markkinassa, jossa autokouluja on yhteensä 11 000. Kasvun ja konsolidaation mahdollisuudet ovat siis valtavat. Yrityskauppaprosessi oli pitkä ja vaativa, erityisesti koska se vedettiin läpi korona-aikana. Henkilökohtaiset suhteet ja yrityskulttuurin merkitys korostuivat prosessissa. Omistajamme Verdane oli prosessissa korvaamaton tuki tuomalla pöytään sekä osaamista että verkostoja kansainvälistymisemme avuksi.
 
Merkittävä etappi on siis saavutettu, kun diili clousattiin, mutta matka on vasta alussa. Tavoitteenamme on kuljettajakoulutuspedagogiikan ja turvallisen ajamisen Euroopan laajuinen markkinajohtajuus. Yrityskauppa Saksassa vahvistaa strategisia tavoitteitamme ja tarjoaa mahdollisuuden skaalata oppimisteknologiamme keskieurooppalaisten asiakkaiden käyttöön. Kansainvälisestä yrityskaupasta huolimatta olemme kuitenkin kulttuuriltamme edelleen suomalainen yritys eikä tämä muutu hetkessä. Pääkonttorin kulttuurin kehittäminen ja johtoryhmän työskentelyn kansainvälistäminen ovat seuraavaksi työn alla.”

 


Olli Kilpi

CAP-Group

 

CASE

 

Löydä ne, ketkä haluavat kasvaa

 

“Olen entistä enemmän alkanut miettiä, miten tunnistaa oikeasti kasvuhaluiset ihmiset. Kasvaminen on tyypillisesti sitä, että täytyy mennä oman mukavuusalueen ulkopuolelle ja pitää pystyä ottamaan riskejä. Tuntuu, että monille ihmisille kasvaminen on tosi tuskallista ja haasteellista. He pelkäävät, että lähdettäessä johonkin uuteen, vanhat kyvykkyydet ja vanhat tavat tehdä eivät riitäkään. Voi tulla asiakas, joka ei olekaan enää tyytyväinen, kun opettelet jotain uutta tai et onnistukaan samalla tavalla kuin ennen. Mielestäni keskeisintä kasvun hakemisessa on löytää oikeat ihmiset, jotka haluavat olla tekemässä kasvua ja rakentaa näistä ihmisistä organisaatioon kasvukapteenien joukko. Ei riitä, että omistaja yksin draivaa kasvua. Avainhenkilövalinnoissa tulee kiinnittää huomiota siihen, että löytää niitä ihmisiä, jotka ovat innostuneita ja nauttivat kasvusta. Toki tämän kasvuhalukkuuden lisäksi henkilön tulee olla kaikin puolin kyvykäs kasvun tekemiseen.
 
Kun näille kasvuhaluisille kasvukapteeneille sitten annetaan samat oikeudet ja mahdollisuudet rakentaa uutta bisnestä kuin muillekin yksiköille yrityksessä, niin vain taivas on rajana. Innofactorissa olemme tyypillisesti organisoineet kasvubisnekset niin, että niitä varten perustetaan oma yksikkö ja valitaan dedikoitu vetäjä. Näin kasvu ei ole ollut erillinen osa tai erillinen projekti yrityksessä, vaan uusi bisnes on alusta asti osa normaalia organisaatiota. Olen nähnyt tämän meille yksinkertaisempana ja helpompana tapana organisoida kasvuhankkeet.”

 

Sami Ensio

Innofactor

 

 

 

Oivalluksia: 

KASVUHANKKEEN ORGANISOINTI JA RESURSOINTI

 

 

CASE

 

Omistuksen avaaminen ei tarkoita, että yritystä oltaisiin myymässä pois

 
“Haluan haastaa vallalla olevaa käsitystä siitä, että yritysten olisi vielä nykymaailmassa mahdollista löytää oman pääoman ehtoista rahoitusta ilman, että uusi omistaja tai omistajajoukko edustajiensa kautta olisi aktiivisesti mukana yhtiön toiminnassa. Edelleen kuulen usein, että olisi kiva, jos saataisiin yritykseen mukaan passiivisia vähemmistöomistajia. Oman pääoman ehtoista rahoitusta etsitään taselähtöisesti vaihtoehtona vieraalle pääomalle tai tulorahoitukselle. Oman näkemykseni mukaan kaiken omistamisen pitäisi olla kasvollista ja aktiivista.
 
Pitää ymmärtää, että omistuksen avaaminen ei tarkoita, että yhtiötä oltaisiin myymässä pois. Omistusrakenteen muutos ei välttämättä tarkoita, että oltaisiin ottamassa mukaan uusia enemmistöomistajia. Yrityksellä voi olla eri vaiheissa eri omistajia, erilaisilla aikajänteillä, eikä omistuksen vaihtuvuus välttämättä tarkoita lyhytjänteisyyttä.
 
Pääomasijoittajien mukaan tuominen on ollut ratkaisu monelle kovaa kasvua hakevalle yhtiölle. Pääomasijoittajat tuovat resurssien lisäksi yhtiöön usein tarvittavaa osaamista, näkemyksiä ja verkostoja. Tämä ei kuitenkaan ole ainoa malli, millä kasvuyritys voi tukea kasvustrategiaansa. Maailmalla on käytössä jo paljon erilaisia partnership-omistusmalleja, pörssiin listautuminen on vaihtoehto monelle ja kotimaisia rahastojakin löytyy nykyisin paljon enemmän kuin aiemmin.
 
Tämä on pitkälti asennekysymys. Ollaanko aidosti valmiita pohtimaan erilaisia vaihtoehtoja tarpeeksi tiiviillä syklillä? Yrityksen tulisi kirkastaa vähintään strategiakausittain, mikä on seuraava merkittävä tähtäin yritykselle ja millainen omistajakokoonpano parhaiten tukee yritystä tähän tavoitteeseen pääsemisessä.
 
Toinen tapa haastaa omaa ajattelua on lähestyä omistajarakennetta skenaarioajattelun kautta. Mitä erilaiset omistajakokoonpanot mahdollistaisivat seuraaville strategiakausille? Mitä tekisin eri tavalla eri vaihtoehdoissa?
 
Yrityksen kasvustrategian tulisi aina olla linjassa omistajastrategian kanssa. Jos nykyinen omistaja- ja pääomarakenne on kasvun este tai hidaste, tulisi se ratkaista ennen muita pullonkauloja.”

 

Markus Aho

Varma

 

CASE

 

Valmistaudu kasvuloikkaan huolella

 
“Näemme pankissa monenlaisia kasvuloikkia: Kasvuryhmän kokoluokassa kysymys on keskisuuren bisneksen skaalaamisesta. Aivan pienet, erittäin voimakkaasti kasvavat startupit taas saattavat olla hyvin erinäköisiä yhtiöitä vain muutaman kuukauden kuluttua. Mitä pienempi, voimakkaasti kasvava yritys, sitä tyypillisemmin kyse on oman pääoman ehtoisesta kasvusta.
 
Kun puhutaan isoista kasvuloikista, on tärkeää olla ajoissa liikkeellä. Keskustelut rahoittajien kanssa olisi hyvä aloittaa jo ennen kuin kasvuhankkeiden ajoitus ja suunnitelma ovat lopullisesti hahmottuneet. Rahoittajien kanssa kannattaa keskustella koko kasvupolusta, ei pelkästään ensimmäisestä transaktiosta. Tähän on kaksi syytä: Ensinnäkin pääomatransaktioiden pohjustaminen saattaa viedä hyvinkin pitkään, ja yhtiö pitää rakentaa valmiiksi, jos mennään pääomamarkkinoille. Toiseksi, kun liikkeellä ollaan ajoissa, ehditään tehdä erilaisia kapasiteettianalyyseja, esimerkiksi velkakapasiteetista, ja vaikuttamaan taloudellisiin lukuihin, jotta transaktiot onnistuvat.
 
Ison kokoluokkaloikan jälkeen yhtiö on todennäköisesti hyvin toisennäköinen kuin ennen sitä. Kasvuloikassa pitää keskittyä siihen, että yhtiön operatiivinen kokonaisuus ja hallintotapa on päivitetty uuden kokoluokan vaatimalle tasolle. Kasvuloikan rahoittamiseen sisältyy synnynnäisesti iso riski, mutta vieraan pääoman rahoittajan näkökulmasta riski pitää hyväksyä ja manageerata. Mitä luotettavampi yrityksen hallinto on, sitä suuremman riskin rahoittaja voi hyväksyä. Ja käänteisesti, mitä heikompi hallintotapa, sitä haastavammat rahoitusneuvottelut ovat, oli kyseessä sitten mikä tahansa rahoitusmuoto. Riippuvuus yksittäisestä tai yksittäisistä ihmisistä on tyypillinen riski kasvuyrityksissä, ja tämä pitää esimerkiksi luottoriskianalyysissa ottaa huomioon.
 
Kasvuhankkeet, joiden kautta kasvuloikkaa tavoitellaan, on syytä tehdä alusta asti vastuullisesti ja megatrendejä seuraten. Ei kannata uida vastavirtaan. Jo kasvuaihioiden arvioinnissa on hyvä miettiä vahvasti niiden vastuullisuutta. Miten juuri tämän kasvuaihion toteuttaminen edistää vastuullisuuskysymyksiä? Mitä vastuullisempi kasvuhanke, sitä helpommin se on rahoitettavissa.”

 

Aleksi Lehtonen

Nordea

 

CASE

 

Pörssiin listautuminen kasvun vauhdittajana

 
“Tullessani Puuiloon 2017 tehtäväni oli lähteä kasvattamaan yhtiötä. Puuilon strategia on kasvustrategia - emme pohdi erikseen kasvuhankkeita, vaan kasvu on meille vettä ja leipää, sitä perusbisnestä. Kasvatamme jatkuvasti myymäläverkostoamme, lisäämme myyntiä nykyisissä myymälöissä, kasvatamme omien tuotteiden osuutta myynnistä, huolehdimme kannattavuudesta sekä kehitämme jatkuvasti tuotevalikoimaa ja monikanavaista liiketoimintamallia. Olemme avanneet uusia myymälöitä keskimäärin 3-5 vuodessa ja takana on 10 vuotta vahvaa orgaanista kasvua. Olemme kasvaneet vuositasolla keskimäärin 23 %.
 
Kesällä 2021 listauduimme pörssiin kasvun vauhdittamiseksi. Listautumisannin tavoitteena oli mahdollistaa Puuilon vahvan kasvun jatkuminen, parantaa yrityksen taloudellista joustavuutta ja vahvistaa meidän tunnettuutta ja merkkitietoisuutta asiakkaiden, työntekijöiden ja sijoittajien keskuudessa. Olimme aiemmin pääomasijoittajan omistuksessa, mikä tarkoittaa lähtökohtaisesti väliaikaista omistamista, ja nyt oli aika ottaa seuraava askel. Tavoitteenamme oli tehdä “kansanosake” ja tässä onnistuttiin hienosti. Puuilolla on nyt noin 33 000 omistajaa, joista 85 % on institutionaalisia sijoittajia ja 15 % on yksityisessä omistuksessa. Osakeannin varoja käytetään nyt Puuilon taseen vahvistamiseen ja lisäksi listautuminen mahdollistaa osakkeiden tehokkaamman käytön henkilöstön palkitsemisessa. Listautuminen oli yritykselle iso ponnistus. Erityisesti taloushallinnon resursointiin kannattaa panostaa, kun pohditaan listautumista.
 
Olemme muutosmatkalla perheyhtiöstä pörssiyhtiöksi. Tämä on iso kulttuurihaaste. Emme halua korporatisoitua vaan säilyttää Puuilon tunnelman ja kulttuurin, mutta osalle henkilöstöstä pelkkä listautuminen kertoi, että asiat on nyt toisin. Fokus pitää säilyä, ja samaan aikaan yritykselle tulee löytää uusi, yhteinen ja innostava tavoite. Pörssiin listautuminen oli yksi merkkipaalu matkan varrella, mutta emme suinkaan ole vielä perillä.”

 

Juha Saarela

Puuilo

 

Oivalluksia:

OMISTUSRAKENNE JA KASVUN RAHOITUS

 

CASE

 

Tunnista kasvun platform

 
“Kaikki kasvuaihiomme liittyvät määrittelemäämme neljän kohdan pelikenttään. Määrittelemämme pelikenttä auttaa meitä keskittymään, sillä mahdollisuuksia on paljon emmekä voi jokaisen mahdollisuuden perässä juosta. Prosessi kasvuaihioiden systemaattiseen tunnistamiseen on tärkeä, mutta mikään prosessi ei korvaa insightia, joka tarvitaan kasvuaihioiden potentiaalin arvottamiseen. On olennaista tunnistaa ne henkilöt organisaatiosta, jotka kykenevät näkemään asiakkaiden nykyisten tarpeiden taakse nykyisten tarpeiden taakse ja sitä kautta tuomaan arvokasta näkemystä aihion potentiaalin tunnistamiseksi. Aina ei ole mahdollista tehdä kallista markkinatutkimusta, joten potentiaalin arvioiminen on tehtävä sisäisesti riittävän tarkasti, avainhenkilöiden insightiin perustuen.
 
Kasvuhankkeissa tarvittavien kyvykkyyksien tunnistamiseen käytimme paria työkalua, joista toinen oli Business Model Canvas. Se pakotti meidät miettimään kaikki keskeiset osa-alueet, kanavat ja kyvykkyydet, mitä bisnesmallin tekemiseen vaaditaan. Sieltä löytyivät kuilut nykyiseen bisnesmalliin verrattuna. Kun tällä tavalla työstää jokaisen kasvumahdollisuuden, saattaa käydä niin, että pystyy tunnistamaan kasvun platformin. Tällä tarkoitan niitä läpileikkaavia kyvykkyyksiä, jotka ovat yhteisiä monille kasvuhankkeille. Meillä lamppu syttyi, kun itse löysimme kyvykkyyksiä, jotka toistuivat useammassa kasvuhankkeessa. Kasvun platform ja sen rakentaminen mahdollistavat, jollain aikavälillä, useamman kasvuhankkeen yhtäaikaisen työstämisen.
 
Kun luodaan uutta liiketoimintaa, ensimmäinen asia, mikä pitää validoida on, että asiakkaalle oikeasti syntyy arvoa. Sen takia kasvuhankkeen käynnistyessä on äärimmäisen tärkeää maksimoida oppimisnopeus nimenomaan asiakasarvon testauksen suhteen. Oleellista ei ole se, että kyetään heti määrittelemään MVP (Minimum Viable Product) tuotteen tai prosessin osalta, vaan se, miten asiakasarvo saadaan testattua.
 
Asiakasarvon luonnin ja ansainta-ajatuksen on kuljettava käsi kädessä. Innostunut, uutta bisnestä luova tiimi pitää kyllä yleensä huolta, että asiakasarvoa syntyy. Se, mikä tyypillisesti jää toimitusjohtajan agendalle, on yrityksen arvonluontimekanismi. Miten uusi idea käännetään yrityksen arvoksi? Tämä täytyy pitää alusta asti mielessä, vaikka on selvää, ettei arvoa aluksi synny yritykselle. Kuitenkin tapa, millä se tulevaisuudessa syntyy, pitää olla hyvin kirkkaana.”

 

Tero Kosunen

Fidelix

Oivalluksia:

KYVYKKYYDET

Kasvuhankkeiden toimintasuunnitelmat on äärimmäisen tärkeää resursoida kunnolla. Hankkeille on keskeistä löytää oikeat ihmiset, joilla on kyvykkyydet, selkeät tavoitteet sekä kasvuhalukkuus ja intoa hankkeiden eteenpäin viemiseksi. Pitää siis olla myös kykyä ja resursseja - pelkkä innostus ja motivaatio ei yksin riitä. Ihmiset ovat usein joko perässä vedettäviä tai kiinni pidettäviä. Heistä tulisi tunnistaa nämä jälkimmäiset. Kun olet löytänyt oikeat ihmiset, anna heille tarpeeksi liikkumatilaa ja alusta kasvaa, muuten he lähtevät muualle kasvamaan. Osaajia, oikeita talentteja, on vaikea löytää ja kilpailu heistä on kovaa. Yksi keino on kasvattaa osaajia itse oman organisaation sisältä.
Tapio Ingervo
Polarputki
Jokainen törkeetä kasvua tavoitteleva yritys hakee jollakin aikavälillä kansainvälistä kasvua. Maakuntasarjan joukkueella harvemmin pärjää Mestareiden liigassa. Kun lähdetään tekemään kasvuloikkaa, pitää valmistautua siihen, että todennäköisesti tekijät vaihtuvat aika rajusti matkan varrella, ja olla myös rohkea tekemään näitä muutoksia. Jos yrityksesi kilpailuetu on voittava, saat varmasti mukaan myös kansainvälisiä tyyppejä. Oletko sinä tämä houkutteleva työnantaja, jonka voittavaan joukkueeseen jengi haluaa liittyä?
Heikki Westerlund
Kasvuryhmän perustajajäsen

Kasvuhankkeiden toimeenpano

25 Kasvukapteeni pohtii (1)

 

Pohdi...

  • Mikä yksi asia sinun tulee ratkaista, jolla vaikutat merkittävästi kasvuhankkeiden toimeenpanon onnistumiseen?
  • Mikä yrityksessänne kasvuhankkeiden toimeenpanossa toimii hyvin?
  • Miten voit vahvistaa tätä edelleen?
  • Miten johdat kasvuhankkeen toimeenpanoa arjessa niin, että asetetut tavoitteet saavutetaan?
  • Entä minkä kehittämistä tulisi priorisoida?
  • Mitä voit konkreettisesti tehdä tämän kehittämiseksi?
  • Miten varmistat kasvuhankkeen onnistuneen toteutuksen?
  • Miten varmistat, että kasvuhankkeesi on menossa oikeaan suuntaan?
  • Miten seuraat etenemistä ja millä frekvenssillä?
  • Mistä tiedät, milloin kasvuhanke tulisi lopettaa?
  • Miten luot ja vahvistat yritykseesi jatkuvaa uudistumisen ja kasvun kulttuuria?
 

CASE

 

Mikroprojektit strategian toimeenpanon avaimena

 

“Soilfood on kasvanut viidessä vuodessa nollasta kymmeneen miljoonaan euroon ja seuraavan neljän vuoden aikana tavoitteemme on tuplata liikevaihtomme. Kasvu ei olisi ollut mahdollista, mikäli sitä ei olisi johdettu määrätietoisesti ja järjestelmällisesti. Kasvuyhtiössä prosessien merkitys on keskeinen, koska ne takaavat, että ajasta, paikasta ja tekijästä riippumatta teemme asiat samalla, ennalta määritellyllä tavalla. Tämä takaa laadun, kannattavuuden ja asiakastyytyväisyyden. Prosessi voi kuulostaa pelottavalta tai monimutkaiselta termiltä, mutta yksinkertaisuudessaan sillä tarkoitetaan kuvausta siitä, miten jokin asia tehdään. Ilman toimivia prosesseja johtajien arki menee helposti tulipalojen sammuttamiseen, eikä pitkän aikavälin kasvun luomiseen. Lopputulos on juuri yhtä hyvä tai huono kuin prosessi sinne pääsemiseksi. Uskon vahvasti ajatukseen, että prosessi kannattaa kuvata, mikäli on olemassa merkittävä riski, että tekemällä asian eri tavalla tai jättämällä jonkin välivaiheen tekemättä syntyy poikkeama, josta syntyy taloudellista tappiota. Soilfoodissa olemme tämän takia panostaneet merkittävästi prosessien määrittelyyn, kuvaamiseen ja kehittämiseen.

 

Toimivien prosessien lisäksi kasvustrategian toimeenpanemiseksi on syytä keskittyä hyvän strategian määrittelyyn, viestimiseen ja pilkkomiseen. Strategia tehdään ensisijaisesti johtoryhmää ja henkilöstöä varten, ja toissijaisesti hallitukselle ja osakkeenomistajille. Hyvä strategia lähtee arvoista ja tähtää visioon. Soilfood on kiertotalousyritys, jonka tavoitteena on korvata neitseellisiä raaka-aineita kierrätetyillä materiaaleilla mahdollisimman paljon, mahdollisimman nopeasti. Jalostamme teollisuuden sivuvirroista - jätteistä, jotka menisivät kaatopaikoille - lannoitteita hyötykäyttöön. Samalla vähennämme päästöjä ja lisäämme maaperän hiilivarastoja. Tärkein tavoitteemme on omalta osaltamme tehdä parempaa maailmaa. Jos kysyt soilfoodilaiselta, miksi olet meillä töissä, ei häntä niinkään kiinnosta yrityksen liikevaihto, vaan yrityksen tarkoitukseen ja arvoihin liittyvät asiat. Tämän vuoksi tulemme kääntämään myös palkitsemisjärjestelmämme päästöjen vähentämiseen ja kierrättämiseen liittyviin tavoitteisiin.

 

Kun strategia on määritelty, se tulee viestiä ja jalkauttaa konkreettisesti henkilöstön arkeen. Kerro, mitä strategiset tavoitteet tarkoittavat ihmisten ja osaamisen kannalta, ja valitse oikea aika tämän kertomiselle. Kuumimman sesongin aikaan henkilöstö ei varmasti ole vastaanottavaisimmillaan uuden strategian suhteen. Koko organisaatiolla tulee olla yhteinen ymmärrys visiosta: mihin ollaan menossa, miksi ja miten. Johdon tehtävä on koko ajan vetää ihmisiä samalle kartalle. Viestinnän tarvetta ei voi ylikorostaa.

 

Toimeenpanossa onnistumisen kannalta kriittisin elementti on mielestäni se, että yrityksen tavoitteet pilkotaan tarpeeksi pieniin osiin ja synkronoidaan keskenään. Toimintasuunnitelman, budjetin, projektien ja palkitsemisen pitää kulkea käsi kädessä. Soilfoodissa projektoimme kaiken tekemisen, jolla on vaikutusta operatiiviseen bisnekseen tai strategisten tavoitteiden saavuttamiseen. Kutsumme näitä mikroprojekteiksi. Jokaiselle niistä laaditaan suunnitelma, päätetään vastuullinen, kasataan tiimi, sekä sovitaan aikataulu, välitavoitteet ja linkki budjettiin. Kuukausittainen seuranta auttaa pysymään kartalla siitä, miten kokonaisuus etenee ja vaatiiko jokin projekti lisäresurssia tai tarkempaa tarkastelua. Toimitusjohtajan roolissa tärkeintä on olla hereillä projektien valmisteluvaiheessa ja varmistaa, että ne perustetaan oikein ja että toteutusaikataulu on synkronoitu suhteessa tavoitteisiin. Hallitukselle raportoidaan ainoastaan merkittävät poikkeamat suhteessa suunnitelmaan.

 

Tätä prosessia toistamme määrätietoisesti ja järjestelmällisesti hakien jatkuvasti uusia kasvun mahdollisuuksia. Meillä Soilfoodilla tämä on mahdollistanut tänä vuonna 142 mikroprojektin käynnistämisen tai läpiviennin, suuren organisaatiomuutoksen, liiketoiminnan laajentamisen Ruotsiin sekä historian suurimman investoinnin samaan aikaan, kun liikevaihto on kasvanut +50% ja käyttökate 100%.”

 

Eljas Jokinen

Soilfood

Oivalluksia:

Toimeenpanon johtaminen: Prosessit ja struktuuri

Oivalluksia:

Toimeenpanon johtaminen: Ihmiset

 

CASE

 

Kasvuhanketta vauhdittaa oikea kumppani ja Lean Startup -periaatteet

 

“Fastemsilla on käynnissä digitaalisen valmistuksen kasvuhanke, jonka myötä tuomme uuden data- ja informaatioratkaisun asiakkaillemme. Ratkaisu parantaa tuotannon tilannekuvan luomista ja siten tietoon pohjautuvaa päätöksentekoa. Huomasimme jo hankkeen käynnistysvaiheessa, että meillä ei ole organisaatiossa riittävää osaamista ja konsepteja tällaisen hankkeen toteuttamiseen, minkä johdosta otimme heti alussa kasvuhankkeeseen mukaan kumppanin. Kumppani tuo meille rakennetta ja vauhtia tekemiseen, ja tukee meitä niin konseptoinnissa kuin hankkeen läpiviennissäkin. Hankkeella on myös päätoiminen vetäjä ja sitä toteuttamaan on kasattu autonominen tiimi, jota ei mitata perusbisneksen mittareilla. Tällä järjestelyllä olemme eriyttäneet riittävästi uuden luomista nykyisen liiketoiminnan kahleista.

 

Hanketta viedään eteenpäin Lean Startup -periaatteita hyödyntäen eli teemme oletuksia ja testaamme niitä valittujen asiakkaiden kanssa. Näitä oletuksia iteroidaan ja testataan uudelleen, sekä viedään luonnollisesti konseptia tällä tavalla eteenpäin, jatkuvasti oppien. Hypoteesien validoinnissa ja iteroinnissa keskitytään koko ajan neljään asiaan:

 

  1. Asiakashaluttavuus: Mikä on asiakkaan kokema arvo ja haluaako asiakas maksaa tästä?
  2. Liiketoimintakelpoisuus: Voimmeko saada tästä bisnestä? Kykenemmekö myymään tämän ratkaisun? Kykenemmekö toimittamaan tämän ratkaisun?
  3. Toteutettavuus - Onko meillä riittävät osaamiset, tavat toimia, jotta tämä kyetään toteuttamaan?
  4. Sopivuus yritykselle - Voiko tästä tulla meille ydinliiketoimintaa? Kykenemmekö me yrityksenä tekemään tätä bisnestä?

 

Näiden neljän kriteerin kautta arvioitaessa varmistamme sen, että rakennamme hankkeessa sellaista bisnestä, josta voi jonain päivänä tulla Fastemsin ydinliiketoimintaa. Varmistamme siis toisin sanoen uuden bisneksen elinvoimaisuuden.

 

Ari Alakiuttu

Fastems

Oivalluksia:

Toimeenpanon johtaminen: Viestintä ja osallistaminen

Oivalluksia:

Toimeenpanon johtaminen: Palkitseminen

 

CASE

 

Kasvuhankkeiden johtaminen OKR-Mallin avulla

 

“LVS Brokers perustettiin alunperin neljän ihmisen voimin. Itse hyppäsin mukaan 2016. Aluksi tuntui, että meillä menevät yrityksen strategia ja omistajastrategia sekaisin. Kun aloimme kasvaa ja yritykseen tuli lisää henkilöitä, halusimme selkeyttä siihen, mikä liittyy omistajien henkilökohtaisiin haluihin ja mitä yrityksen tulisi oikeasti tehdä. Saimme prosessiin sparrailuapua, jonka myötä omistajastrategiaa kirkastettiin. Nykyisin viemme omistajastrategian kautta mietittyä liiketoimintastrategiaa arkeen OKR-mallin (Objectives and Key Results) avulla.

 

Tavoitteiden (objectives) ajanjakso on meillä 1-2 vuotta, mikä on melko pitkä aika. Tavoitteita asetetaan kerralla aina neljä. Jos niistä saavutetaan joku, tavoitteita päivitetään. Jokainen tavoite jaetaan puolivuosittain avaintuloksiin (key results). Avaintulokset saattavat muuttua juoksussa tarkastuspisteissä puolivuosittain, kun opimme ja näemme, mikä on relevanttia. Toisilla toimialoilla kvartaali voi olla sopivampi ajanjakso tälle, mutta meillä rahoitustuotteiden välittämisbisneksessä pankkien kanssa toimiessa kvartaali on liian lyhyt.

 

Jokaisella avaintuloksella on oma vastuuhenkilö yrityksen sisäisessä 5 hengen “kasvuryhmässä”, joka vie sitä eteenpäin ja vastaa OKR:stä. Toteutustapa tavoitteen saavuttamiseksi on vapaa, mikä tarkoittaa, että oikeanlaiset ihmiset täytyy löytää. Pyrimme aidosti antamaan valtaa ja vastuuta.

 

Seurannan pohjana käytämme avaintuloksia, jotka ovat pääosin myynnillisiä liikevaihtotavoitteita. Viikoittain käymme läpi esteet, eli puuttuuko jotain tavoitteiden saavuttamiseksi. Toimitusjohtajana haluan tietää, miten voin auttaa henkilöitä saavuttamaan yhdessä määritellyn tuloksen. Kaikki pysyvät kärryillä siitä, mitä tapahtuu, kun teemme Slackiin memot esimerkiksi asiakaskäynneistä ja luvut ovat järjestelmässä kaikkien saatavilla.

 

Olemme johtaneet tämän mallin avulla esimerkiksi Tanskaan laajentumistamme. Ensin nimesimme vastuuhenkilön sisäisestä kasvuryhmästä vetämään hanketta. Henkilön muita vastuita vähennettiin, jotta hänelle jäi kaistaa keskittyä tähän. Tavoitteeksi asetettiin olla suurin lainanvälittäjä Tanskassa. Avaintuloksiksi määriteltiin tietty kuukausiliikevaihtotaso Tanskaan lanseeratulle palvelulle, joka tulisi saavuttaa ensimmäisen vuoden aikana, sekä kaikkien relevanttien lainanantajien ja yhden uuden pankin mukaan saaminen. Hankkeelle määriteltiin budjetti ja mittaristo, joita seurattiin jatkuvasti, vähintään kerran kuussa. Viikoittain sparrasimme, optimoimme ja resursoimme oppimisen myötä. Tanskan kasvuhanke on kehittynyt OKR:n mukaisesti ensimmäisen vuoden ajan, ja Tanskan toiminnan vakiintuessa myös vetovastuu on siirtymässä juuri rekrytoidulle paikalliselle maajohtajalle. Projektin johtamista OKR-mallilla jatketaan ja OKR:t päivitetään seuraavalle tasolle, kun tiimi ja siten markkinan kehitykseen käytössä olevat resurssit kasvavat.“

 

Jarkko Forsberg

LVS Brokers

Oivalluksia:

Jatkuva seuranta

 

CASE

 

Strategian pitää elää ihmisten sydämissä ja mielissä

 

“Kulttuuri on se, joka varmistaa strategian toteutumisen organisaatiossa - strategian pitää elää ihmisten sydämissä ja mielissä koko ajan. Toki taustalla tulee olla strategiaprosessi, mutta yhtä tärkeää on rakentaa organisaatiokulttuuria, jossa yksilöt löytävät omat kasvupolkunsa. Kulttuurin kautta luodaan ikään kuin edellytykset tavoitteiden asettamiselle mutta myös niiden toteuttamiselle.

 

Strategian kannalta keskeistä on se, miten saadaan ihmiset innostumaan. Totta kai käytössä on erilaisia työkaluja, kuten palkitseminen, rakenteet, osaaminen ja prosessit. Mutta lopulta ratkaisee se, että ihminen itse kokee, että okei, tämä on se, mitä haluan elämässäni tehdä; haluan olla osa tätä juttua. Syyt kiinnittymiseen voi olla hyvin erilaisia ihmisten välillä, mutta tärkeää olisi luoda tälle otollinen tila.

 

Meidän nykyisen strategian pohjana on joitakin vuosia sitten tehty brändimatriisi, johon on kuvattu meille tärkeitä asioita. Siinä on avattu esimerkiksi perustajien kautta syntyneitä yhdyskuntamme arvoja ja perinteitä, laatuajattelua ja kestävää kehitystä. Lisäksi on tuotu esiin taiteen merkitystä, mikä voi olla monelle yllätys. Mutta taide ja teknologia on meille tällainen yhtymäkohta, josta saamme voimaa. Ja sitten on tietysti fokusointi asiakkaisiin, jotka ovat alusta asti olleet vaativia. Se on ollut meille onni.

 

Jotta strategia saadaan elämään yrityksessä joka päivä, meillä on taustalla myös selkeä prosessi. Käytämme Delta-ohjelmia, jotka ovat pidempiaikaisia strategiaprojekteja. Niissä tehdään organisaation rajat ylittäviä muutoshankkeita. Delta kuvaa muutosmatkaa eli kuinka kaukana olemme tavoitetilasta. Ohjelmista johdetaan kunkin vuoden tarkennetut, selkeät tavoitteet, mitä haluamme saada aikaan. Tavoitteita meillä seurataan palavereissa kuukausittain. Samalla otamme yleensä johtoryhmän kanssa päivän strategisten asioiden käsittelylle.

 

Strategiatyö on kuin tutkimusmatka, josta jaksaa innostua yhä uudelleen. Siinä on paljon samaa yliopistotutkimuksen kanssa, koska strategiatyössäkin mennään hypoteeseja kohti, mutta samalla tiedostaen, että mitä tahansa löydöksiä voi tulla vastaan matkan varrella - niillä voi olla suuri vaikutus ajatteluumme.

 

Kasvuryhmän Törkee lupaus on meille sikäli helppo ja luonteva, että meille on ollut alusta asti selvää, että se mitä markkinalle tuodaan, on parasta mitä maailmasta voi löytyä. Se on meille samalla paitsi itsemme haastamista, myös osa meidän missiota. Tavoite on sinänsä yksiselitteinen, mutta samalla haastava: se ei tule koskaan valmiiksi. Tässä mielessä olemme ikään kuin tutkimusmatkalla ja löytöretkeilijöitä, emmekä koskaan voi varmaksi tietää, mitä seuraavaksi tulee vastaan. Se on innostavaa ja inspiroivaa.”

 

Siamäk Naghian

Genelec

Oivalluksia:

Kasvun kulttuuri

Kun sovelsimme OKR-mallia, saimme merkittävän oivalluksen johtoryhmässä siitä, että meillä on kahdenlaisia tavoitteita ja mittareita. Operatiivisen toiminnan tavoitteet (KPI, Key Performance Indicators) kertovat suorituskyvystämme ja muutosmittarit (KR, Key Results) kertovat, millaista muutosta haluamme saada aikaan. Operatiivinen ja muutosjohtaminen menevät käsi kädessä sekä ristiin. Fokuksen täytyy pysyä operatiivisessa toiminnassa, ja siksi ei tullut kyseeseen, että mittaisimme vain muutoksia.

Työkalun tehtävä on tukea, ei olla keskiössä. Halusimme nähdä, miten asiat linkittyvät toisiinsa ja kuinka kaikki johtavat samaan maaliin. Aluksi meillä oli liikaa tavoitteita, mutta matkan varrella olemme oppineet priorisoimaan paremmin ja erottamaan strategiset asiat operatiivisista asioista. Mitkä ovat ne asiat, jotka ainakin pitää saada maaliin? Meille suurin hyöty OKR-mallin soveltamisesta on ollut se, että olemme sen avulla saaneet vietyä strategian arjen tekemiseen. Keskitymme strategian seurannan osalta isoon kuvaan ja tavoitteisiin, ei niinkään niihin keinoihin, millä sinne päästää. Läpinäkyvyys strategiasta on parantunut. Olemme korvanneet strategia sanankin pelikirjalla tai tiekartalla, koska strategia sanana on joillekin liian hieno.
Mika Huovinen
Aro Systems
Kasvun kulttuuri syntyy arjen teoista, kuten yksittäisten tilausten voittamisesta tai uusien tuotteiden ja palveluiden lanseeraamisesta. Kasvun kulttuuriin vaikuttaa se, minkälaisia asiakkuuksia meillä on, millaisia kohtaamisia päivän aikana tapahtuu ja mitä kukin itse kokee työssä oppivansa. Tämä kaikki ruokkii kasvun nälkää. Henkilöstölle on annettava riittävän selkeät raamit “sivusuunnassa”, jottei kaverin tontille mennä, mutta eteenpäin kasvulle ei saa asettaa rajoja.

Jakauduimme kolmeksi osakeyhtiöiksi siinä vaiheessa, kun puheessa alkoi kuulua ‘me’ ja ’he’. Tiimit ja liiketoiminnat tulee pitää kompakteina, sillä pienempiin yksiköihin syntyy helpommin kasvun kulttuuria. Kasvun kulttuuria kannattaa ajatella luonnollisten, biologian sääntöjen mukaan. Annetaan solun jakautua luontaisesti kahtia, kun se on siihen kypsä, jolloin saadaan kaksi innolla kasvavaa uutta solua kypsymään. Da capo al fine.
Jukka Nieminen
Beneq Group