“Olen ollut Kasvuryhmän jäsen yhteisön perustamisesta saakka vuodesta 2015. Tänä aikana Pohjola Rakennus on yli tuplannut liikevaihtonsa 126 miljoonasta 315 miljoonaan. Joku sanoisi tätä jo menestystarinaksi, mutta minä suhtaudun tähän nöyrästi. Historialla ei nimittäin pitkälle ratsasteta. Toki onnistumisista pitää iloita, mutta tyytyväisyys on kehityksen pahin jarru. Kasvussa pelin henki ei ole se kuka häviää tai kuka voittaa vaan se, että ylin johto jaksaa ratkoa ongelmia ja tunnistaa mahdollisuuksia. Kasvu on elämänmittainen maraton, jota tehdään hitaasti kiiruhtaen.
Meillä kasvuloikka ei ole tullut mistään suurista liikkeistä, vaan yrityskulttuurin kehittämisen ja kehittymisen myötä. Toiminnan kehittämisessä on ollut mukana myös yliopistoja. Kasvukokeilut ovat olennainen osa yrityksen kulttuuria. Välillä tulee turpaankin, mutta tällöin on vaan siirrettävä katse tarpeeksi pitkälle. Pitää hyväksyä se, että esimerkiksi jonakin vuonna ei kasva, ja käyttää se aika kerätäkseen vauhtia seuraavaan loikkaan.
Konkreettinen ja kunnianhimoinen kasvutavoite terästää yrityksen toimintaa. Kasvutavoitteen pitää olla kunnianhimoinen, mutta realistinen. Törkeekin tavoite pitää pystyä pilkkomaan eri yksiköille, yksilöille ja vuosille - konkreettiseksi tekemiseksi. Jos tavoite on epärealistinen, yritykseen ei hakeudu oikeanlaisia ihmisiä. Fiksu ihminen tajuaa, onko kasvutavoite mahdollinen ja vetää lisää oikeanlaisia henkilöitä mukaan. 80% ihmisistä ajattelee turvallisuutta, joten epärealistinen tavoite voi kääntyä itseään vastaan.
Ylimmän johdon tehtävä on pohtia 360 astetta, miltä tavoite vaikuttaa eri sidosryhmille. Mutustelkaa sitä rauhassa ennen kuin tulette sen kanssa ulos. Silloin se kantaa eikä sitä tarvitse joka vuosi muuttaa.”
Juha Metsälä
Pohjola Rakennus
Kasvutahtoisessa yrityksessä Tavoitteita pitää olla kauas ja lähelle kaikilla tasoilla pitää olla rohkeutta kokeilla ja yrittää. Tahto kasvaa ja sitä tukeva kasvukulttuuri lähtee johdosta ja omistajista.
Selvittäkää kasvunne lähtökohdat ja arvioikaa mahdollisuutenne vielä uudestaan.
Henkilöstön ja eri toimintojen rooli tavoiteasetannassa voi olla erilainen eri tilanteissa.
Kunnianhimoisiin kasvusuunnitelmiin liittyy aina näitä, ja niiden kanssa on vain opittava elämään, jos haluaa kasvussa onnistua.
Törkee lupaus vetää puoleensa näitä tyyppejä!
Mikä olisi mahdollista? Mikä on parasta yhtiön kannalta? Mitä olet valmis laittamaan likoon henkilökohtaisesti?
Jos omistajat ovat kiinnostuneita ensisijaisesti kannattavuudesta, omasta edustaan tai peräpeilistä, sillä on valtava vaikutus koko yrityksen kulttuuriin. Kasvutahtoinen kulttuuri avaa mielikuvituksen!
Pitää osata ajatella pidemmälle kuin mitä oma kausi kestää.
Kasvua ja rahoitusta haettaessa kaikki lähtee omistajien kasvutahdosta, joka tarvitsee tuekseen hallituksen ja yrityksen johdon. Haetteko orgaanista kasvua tai lähdettekö päämäärätietoisesti kartoittamaan yritysostoja? Omistajastrategia selkeyttää valitun tien, ja sen seuraukset.
Vaadi hallitukselta riittävästi aikaa ja panostusta, jotta varmistat, että tavoitetila on yhteisesti sovittu johdon ja hallituksen kesken.
Kasvua ei synny liikevaihtotavoitteita huutelemalla, vaan yhteisestä kasvumatkasta. Onnistuminen edellyttää henkilöstön mukaan saamista.
Sami Karkkila
Sofigate
Törkeen lupauksen pitää olla innostava ja kunnianhimoinen, mutta uskottava ja realistinen. Innostavuus yhdistettynä uskottavuuteen on voittava yhdistelmä! Pilko Törkee lupaus realistisiksi palasiksi.
Mutustele Törkeetä lupausta rauhassa johdon kanssa ennen kuin tulette sen kanssa ulos. Silloin se kantaa, eikä sitä tarvitse joka vuosi muuttaa.
Pelkkä liikevaihdon kasvattaminen ei riitä motivaattoriksi. Törkee lupaus on paljon muutakin kuin kova luku. Kirkasta, miksi kasvu on teille tärkeää ja mitä hyvää voitte saavuttaa sen avulla. Törkee lupaus voi kuvata myös sosiaalista vastuuta, uuden luomista ja tekemisen kehittämistä.
Pohdi, miten voitte luoda asiakasarvoa niin paljon, että se mahdollistaa tämän kasvun. Miten olisitte ainutlaatuinen muihin toimijoihin verrattuna?
Selkeä kasvutavoite auttaa organisaatiota oivaltamaan uudistumisen välttämättömyyden ja ymmärtämään askeleet sinne. Sanoita kasvutavoite innostavasti. Jos kasvu sisältää yritysostoja, tuo myös tämä esille.
Numeroita ja laskelmia on vaikea muistaa. Sanallista kasvutavoitteet ytimekkäällä lauseella, jonka koko organisaatio ymmärtää ja pystyy sisäistämään.
Esa Siljander
Treston Group
Huomioi tavoitteiden viestimisessä: 1) kuka olet puhumaan ja millä oikeudella (ethos), 2) millaisen tunteen välität viestilläsi (pathos), 3) miten argumentoit tavoitteiden tärkeyden (logos), ja 4) oikea-aikaisuus (kairos).
Suurin osa yrityksen johdosta ei ymmärrä, miksi yrityksen pitää kasvaa ja olla kannattava. Viesti näistä selkeästi vähintäänkin omalle johdolle.
Törkeen lupauksen kiteyttäminen on tärkeää, sillä tarkoituksena on aiheuttaa muutosta ihmisten tunnetilassa ja toiminnassa.
Tarvitset selkeän, yksinkertaisen, muistettavan, ja helposti viestittävän tavoitteen, jos haluat saavuttaa muutosta - satsaa sisäiseen viestintään! Kerro sama asia, samoin sanoin, samalle yleisölle vähintään 7 kertaa.
Nyt Törkee lupauksemme on pilkottu jokaisen yksikön tehtäväksi, avainhenkilöt on vastuutettu kasvutavoitteistaan ja käytännön muutosta on lähdetty draivaamaan organisaatiossa “puulaakista ammattiliigaan” -sateenvarjon alla. Olemme kuvanneet, mille yrityksemme näyttää 2023 liikevaihdon, markkinaosuuden, kannattavuuden, toimipisteiden ja tehtaiden näkökulmasta. Teemme paljon työtä, jotta saamme jokaisen yrityksessä mukaan kasvuumme. Jokaisessa yrityksessä riittää varmasti niitä, joille kasvu tarkoittaa sitä, että joka tekijältä halutaan tuplasti enemmän ja kasvu revitään työntekijöiden selkänahasta. Tämä ei tietenkään ole tarkoitus, vaan haluamme näyttää, että kasvu tarkoittaa sitä, että arkinen tekeminen jokaisella helpottuu. Ja kasvusta saadaan paljon yhteistä, uutta energiaa!
Työstö ei tietenkään ole ollut kivutonta, mm. avainhenkilöitä on pitänyt vaihtaa. Nyt meillä on kuitenkin todella hyvä pohja organisaatiossa lähteä toteuttamaan kasvuhankkeita. Meillä on mielettömän hyvä hype päällä. Yksi tärkeä konkreettinen päätös, joka tehtiin, oli se, että yhtään kehityshanketta ei ammuta suorilta alas. Jokainen idea kirjataan listaan ja käsitellään. Tämä on lisännyt avoimuutta ja pienentänyt kynnystä jokaiselta esittää kehitysideoita ja uudistaa yritystä. Kasvu on enää tekemistä vailla!"
Sampo Katainen
Potius
Varmista, että lyhyen aikavälin tavoitteet ja päätökset tukevat pitkän aikavälin kasvusuunnitelmaa. Jokaisen päivittäisen valinnan pitää viedä oikeaan suuntaan.
Yritysostoin ei voi kasvaa loputtomiin, vaikka se hetkellisesti olisi valittu strategia. Älä anna organisaatiosi unohtaa orgaanista kasvua, vaan johda kasvua molemmilla rintamilla.
10 miljoonan, 50 miljoonan, 100 miljoonan ja 500 miljoonan yritys toimii aivan eri tavalla, ja vaatii erilaista johtamista. Ketterän yrityksen kulttuuria voi pitää yllä luomalla pienempiä heimoja tai bisnestiimejä yrityksen sisälle.
Tyynillä vesillä kelluminen johtaa lopulta aina siihen, että ajautuu ja päätyy alavirtaan. Yrittäminen ja kasvu ovat aina ylävirtaan menemistä, joka vaatii todella kovaa työtä.
Tiikerihyppyjen sijaan tavoittele eteenpäin menoa askel kerrallaan, sitkeästi. Paikallaan olo ei ole vaihtoehto.
Polku Törkeen lupauksen saavuttamiseksi pitää olla riittävän selkeä. Kirkasta välitavoitteet polun pilkkomiseksi saavutettavissa oleviin askeleisiin.
Paikallaan pysyminen on suurempi riski kuin jatkuva uudistuminen.
Liikevaihto kertoo kasvusta, ja kannattavuus organisaation toimivuuden onnistumisesta ja kyvystä kasvaa.
Kasvuyrityksessä yrityksen kyvykkyydet, prosessit ja järjestelmät muodostuvat helposti kasvun pullonkaulaksi. Ota rohkeasti etukenoa ja pyri liian suuriin kenkiin liian pienien sijaan!
Rakenna moottori, joka varmistaa todennäköisyydet löytää oikeaa osaamista. Haastattele 1000 ja valitse 100. Osallista organisaatio laajasti rekrytointiprosessiin.
Parhaimmillaan henkilöstöanti on sitouttamisen ja kulttuurin luomisen väline sekä tapa rahoittaa kasvua. Pohdi kuitenkin, tukeeko se pitkän aikavälin suunnitelmaa ja päätöksentekoa.
On turhaa maksaa oppirahoja kasvussa, jos osaamista on saatavissa markkinoilta. Tunnista se osaaminen, mitä teiltä puuttuu sekä se, kenellä rooliin tarvittavaa osaamista ei ole. Älä pelkää tehdä päätöksiä.
Kuka keskittyy johtamaan “lypsylehmää” ja kuka johtaa uutta? Toiminnan tehostaminen ja uuden luominen vaatii usein erilaista osaamista ja myös erilaisia ihmistyyppejä. Mieti, missä rooleissa hyödynnät parhaiten jokaisen vahvuuksia.
Kukin kasvuvaihe vaatii tekijänsä. Ihmisiä, joilla on kyky nähdä huomiseen on harvassa. Varmista, että sinulla on oikeat ihmiset mukana kasvumatkalla ja muuta roolitusta tarvittaessa.
Voimavarojen panostaminen kasvuun voi heikentää lyhyellä tähtäimellä toiminnan kannattavuutta. Tiedosta, milloin kasvu vahvalla EBIT:illä on parempaa, ja milloin kasvua tehdään muulla rahalla.
Tarvitset selkeitä ja helposti saatavia mittareita, riittävän säännöllisesti, jotta pystyt seuraamaan yrityksen kasvun kannalta tärkeitä muuttujia. Oikeat mittarit tuovat selkeyttä ja auttavat karsimaan rönsyjä pois.
Topline kertoo työntekijöille eri asiaa kuin bottomline. Varmista, että jokaiselle sidosryhmälle on oikeat yksinkertaiset mittarit ja tavoitteet. Työntekijöitä motivoi eri asiat kuin omistajia.
Pääomasijoituksella saa vauhtia ja resursseja kasvuun. Resurssit eivät kuitenkaan tule ilmaiseksi, joten pohdi tarkoin missä tilanteessa pääomasijoittajien mukaan ottaminen on win-win kaikille osapuolille.
Numeerinen tavoite harvoin takaa hyvää draivia, mutta hyvä draivi on usein hyvän tuloksen takana.
Onko yrityksen toiminnan kannalta tärkeämpi keskittyä itse liiketoimintaan ja kasvuhankkeisiin vai toimintatapojen uudistamiseen ja uuden mahdollistavaan kehitykseen? Varmista, että henkilöstö ymmärtää kumpi kylki edellä edetään.
Kasvussa voi kehittyä muutenkin kuin liikevaihdollisesti. Jos tekee oikeita asioita uuden luomiseksi ja yrityksen sosiaalisen pääoman kasvattamiseksi, usein kasvu seuraa.
Resursseja ja mahdollisuuksia on enemmän tarjolla laskusuhdanteessa. Toki yrityksen talouden pitää olla kunnossa, jotta näihin voi tarttua. Laadi vaihtoehtoisia kasvusuunnitelmia eri suhdannetilanteisiin.
Kasvuaihioiden listaaminen ei hyödytä, jos tase ei anna tilaa niitä tehdä. Tarkastele tasetta vuosittain tai puolivuosittain.
Törkeeseen lupaukseen ei pääse “vanhalla” liiketoiminnalla, vaan Törkeen lupauksen saavuttaminen vaatii uutta.
Yllättävät olosuhteen muutokset avaavat aikaikkunan strategiselle keskustelulle ja kasvutahdon linjaamiselle. Kriisi on mahdollisuus yrityksen nopealle uudistamiselle. Joskus bensaa kannattaa heittää liekkeihin muutoksen nopeuttamiseksi.
Riitely ei kannata koskaan, mutta konfliktin välttely kasvutahdosta keskustellessa on tyhmyyttä. Kerro oma tahtotilasi selkeästi ääneen.
Kasvua ei synny mukavuusalueella. Toisaalta selviytymistaistelusta menestystarinaksi nouseminen on pitkä tie. Molempia tarvitaan.
Sekä oman organisaation että asiakkaiden on ymmärrettävä palvelunne tuottama arvo. Osa liikevaihdon kasvupotentiaalista voi tulla siitä, että
laskutetaan olemassa olevaa palvelua oikealla tavalla.
Kun tavoitteet ovat riittävän korkealla, se motivoi. Törkee lupaus auttaa meitä pitämään katseen tarpeeksi pitkällä. Vuosibudjetoinnin yhteydessä on hyvä ravistella organisaatiota pohtimaan, millainen yritys olemme 7 vuoden päästä. Pitää uskaltaa päästä irti nykyhetkestä, jotta päästään epärationaalisen kasvun tavoitteluun ja haetaan aidosti uusia aihioita. Törkee lupaus on hyvä työkalu taustalla, jotta nälkä ja intohimo säilyvät.
Olen elänyt Kasvuryhmä-elämää jo niin pitkään, että tuntuu itsestäänselvältä antaa Törkee lupaus, joka Kempissä tunnetaan nimellä omistajien tavoite. En halua vaatimattomampaa tavoitetta edes asettaa. Minua vie eteenpäin perheyrittäjän klassinen ajatus siitä, että haluan jättää yrityksen parempana jälkipolville. Organisaatio ei pysty haastamaan itseään ja ajattelemaan isosti ilman Törkeetä lupausta. Kun Törkeen lupauksen on antanut, pitää oma pää vielä säätää niin, että tarvittava rohkeus löytyy. Kasvu vaatii toki myös rahaa, resurssit ja oikeat ihmiset, mutta ennen kaikkea asennetta.