"JCDecaux on globaali yhtiö ja linjavedot isoihin kysymyksiin tulee pääkonttorista. Koin kuitenkin, että meidän kansainvälinen purpose ei ollut riittävän konkreettinen. Terminologiassakin on eroa: Englanniksi purpose tarkoittaa sekä tarkoitusta että merkitystä. Suomeksi tarkoitus ja merkitys on kaksi eri asiaa. Merkitys on henkilökohtaisempi.
Työstimme merkitystä arvoista lähtien. Taustalla oli Frank Martelan teoria siitä, mikä ohjaa ihmistä. Lähdimme puhtaasti ihmisulottuvuudesta eli sisäisestä motivaatiosta. Sisäinen motivaatio syntyy autonomiasta, kehittymisestä, yhdessä tekemisestä ja hyvän tekemisestä. Vasta, kun nämä neljä sisäisen motivaation elementtiä olivat kohdallaan, voi syntyä inspiraatiota, ja inspiraatio on edellytys sille, että syntyy innovaatioita. Innovaatioiden kautta tuottavasti kasvava bisnes muodostuu.
Lähdimme liikkeelle sisäisestä prosessista, jossa koko henkilöstö oli mukana pohtimassa sitä, mikä on kullekin yksilölle merkityksellistä. Ohjelman startti kesti puoli vuotta. Frank toi ohjelmaan alustuksen ja puhui omasta teoreettisesta viitekehyksestään, mutta myös omasta näkemyksestään, mitä on merkitys on ja mistä se syntyy. Tuotimme paljon materiaalia esittämällä ihmisille erilaisia kysymyksiä ja tekemällä sidosryhmähaastatteluja. johtajilta kysyimme, miten me näymme ja millainen merkitys meillä on heille. Henkilöstöltä puolestaan kysyimme, mitä merkityksellisyys tarkoittaa, mikä on työnantajan tarkoitus ja mikä innostaa tulemaan töihin. Työstimme materiaalia workshopeissa henkilöstön kanssa. Yhteenvedossa nousi esille yksi elementti erityisen voimakkaasti: mahdollisuus tehdä itselle innostavia asioita eli vapaaehtoisuus.
Prosessin läpivieminen vei aika paljon aikaa, jopa vuosi on liian lyhyt tällaisessa prosessissa. Ihmiset kuitenkin innostuivat pohdinnasta isosti: muutama ihminen henkilöstöstä tuli jopa sanomaan, että tämä on parasta, missä he ovat olleet koskaan mukana. Syötimme prosessista syntyneen materiaalin tekoälylle jatkojalostukseen. Sen kiteytyksenä tärkeistä asioista ja merkityksestä oli työntekijöiden hyvinvointi, merkityksellisyys, kestävä kehitys, maailman parantaminen sekä laadukkaat, elämää helpottavat tuotteet. Kaiken materiaalin pohjalta työstimme meidän merkityksen: olla mukana tukemassa kaupunkien elinvoimaisuutta."
Klaus Kuhanen
JCDecaux
Tarkoituksen tulee kuvata minkälaiseen tulevaisuuteen yrityksen toiminta maailmaa vie. Hyvä tarkoitus kirkastaa päätöksentekoa ja antaa pohjan kaikelle tekemiselle yrityksessä.
Miksi tarkoitus on teille tärkeä? Onko se tärkeä uusien (nuorempien) työntekijöiden rekrytoimiseksi vai millaisia muita tavoitteita tarkoituksellanne on?
Tarkoituksen merkitys korostuu varsinkin Y ja Z sukupolvissa. Yritys tarvitsee jonkun jalomman merkityksen kuin kasvutavoitteen. Tarkoituksen sanoittaminen auttaa työntekijöitä näkemään, miten tärkeää työtä he tekevät.
Kiteytä tarkoitus kuvaamaan juuri teidän matkaa - älkää olko pelastamassa maapalloa jos se on jo kaikkien muiden tarkoitus. Parhaimmillaan tarkoitus on erottuvuustekijä.
Tarkoituksen tulee haastaa uudistumaan. Jos tarkoituksesta on tullut status quo, se pitää päivittää.
Yritykset voivat vaikuttaa maailmaan paljon enemmän kuin yksilöt. Valjasta organisaatiosi ja koko yrityksesi ympärillä oleva ekosysteemi tekemään hyvää! Näin voit saada aikaan jotain oikeasti suurta.
Tulipalojen keskellä kirkkaan tarkoituksen tärkeys korostuu. Miksi asiakkaat ja henkilöstö äänestäisivät yrityksesi olemassaolon jatkumisen puolesta?
Yksikään yritys ei selviä, ellei yritys ole vastuullinen.
Lähdimme päivittämään visiota ja missiota juhlavuotenamme. Emme halunneet käyttää sanaa tarkoitus tai merkitys, vaan lähdimme siitä, että leivomme merkityksen missioon ja visioon. Mitä vähemmän pyydät ihmisiä sisäistämään sydämeen, sitä paremmin siinä onnistut! Meillä oli takana 40 vuotta historiaa, ja halusimme määritellä millaisia haluamme olla seuraavat 40 vuotta. Uskoin itse vahvasti siihen, että jokainen haluaa tehdä jotain merkityksellistä tälle maailmalle, joten meidän täytyi saada koskettavampia tarinoita. Vahvistimme siis hallitusta markkinoinnin osaajalla ja otimme tällä kertaa mukaan visiotyöhön myös ulkopuolisia vastuullisuuskonsultteja.
Etuna työssä oli se, että meillä oli omistajien kesken hyvin yhdenmukainen näkemys siitä, mitä me olemme ja haluamme olla. Olimme rehellisesti ylpeitä siitä, että olemme rakentaneet jotain, mikä on tyydyttänyt asiakkaiden tarpeet paremmin kuin mihin kilpailijat ovat pystyneet, on luonut merkittävän jalansijan myös Suomen ulkopuolella, on enemmän vähentänyt kuin kasvattanut planeettamme ongelmia ja on jättänyt sekä henkistä että fyysistä perintöä. Tarvitsimme apua näiden asioiden sanoittamisessa uudeksi visioksi ja missioksi, ja sitä saimme. Julkaisimme uuden vision ja mission 40 -vuotisjuhlassa 2019 loppupuolella, ja siitä on poikinut jo useita hienoja aloitteita konkreettiseksi tekemiseksi.
Visiomme, muutamme maailmaa elämällä vahvemmin tasapainossa luonnon kanssa ja tuomme luonnon tajun hyvinvointituotteiden kuluttamiseen, on aivan eri maata vanhan visiomme rinnalla. Uusi visiomme on merkityksellinen ja vetoaa tunteisiin. Olemme huomanneet, että jokainen yrityksessä miettii nyt omalta osaltaan, miten voi itse tuoda lisäpanosta tämän vision aikaansaamiseksi. Ylpeyden, yhteen hiileen puhaltamisen ja innostuksen lisäksi, se on tuottanut maailman vastuullisemman naistenhygienia brändin, jolla on tarkoitus lähteä vahvasti kansainvälistymään. Minulla on vahva usko siitä, että teemme nyt jotain historiallisen hienoa, uuden merkityksellisen visiomme siivittämänä.”
Sanna Karhu
Delipap
Mitä isompi organisaatio on kyseessä, sitä selkeämpi pääviesti tarkoituksesta tulisi olla. Mitä yksinkertaisemmin tarkoitus on viestittävissä, sitä helpommin suuri määrä ihmisiä kokee tarkoituksen omakseen.
Mitä vähemmän pyydät ihmisiä sisäistämään sydämeensä, sitä helpommin se onnistuu. Tarvitseeko yritykselläsi olla sekä visio, missio että tarkoitus?
Jokaisen yrityksessä tulisi pystyä kertomaan tämä tarina, ja tarinan sanat pitää sopia jokaisen suuhun. Tarinan ydin tulisi olla sama kaikille, vaikka se saisikin eri vivahteita kuulijakunnasta riippuen (asiakkaat, uudet työntekijät, kumppanit).
Unohda insinöörimäinen pragmaattisuus ja ole rohkea tarkoituksen sanoituksessa! Luo koskettavia tarinoita.
Helposti muistettava tarkoitus on mieleenpainuva sanaleikki.
Yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.
Happotestaa tarkoitusta: Saako siitä puhtia tekemiseen?
Sen pitää sopia yrityksen kulttuuriin ja sen on puhuteltava kaikkia. Siihen pitää pystyä samaistumaan.
Jarmo Koivisto
Studentwork Sharper
Asiakkaat ja työntekijät ovat yksilöitä, joille resonoi eri asiat. Johdonmukainen viestintä yli ajan johtaa resonoivaan henkilöstöön ja asiakaskuntaan. Viestiä vaihdettaessa alkaa uusi murrosvaihe, joka vienee vuosia.
Jos firmalla ei ole ytimekkäästi sannallistettua tarkoitusta, miten se selittää työnhakijoille, miksi sinne tulisi töihin?
Tämä kysymys yksinkertaistaa ja nopeuttaa päätöksentekoa esim. tuotekehityksessä.
Hyvin muotoiltu ja toteutettu tarkoitus helpottaa asiakkaan ostopäätöstä, mahdollistaa paremman hinnan ja korkeamman jalostusarvon perustelemisen.
Valjasta voima, jonka työn merkityksellisyydessä piilee. Merkitys tulee esille tarkoituksen kautta. Työntekijät, jotka kokevat työnsä merkitykselliseksi, sitoutuvat työhön paremmin.
Ennen Vincitiä tuntui, että teen työtä excelin vuoksi. Siitä syntyi Vincitin perustamisen aatos: “Ei saa v*tuttaa tulla maanantaina töihin”. Perustamisen aikainen aatos on kehittynyt vuosien varrella, ja saanut muodon “Jotta huominen ei pelota”. Kun pohditaan yrityksen tarkoitusta, on tärkeää tunnistaa yrityksen juuret ja historia, mistä tullaan ja miksi yritys alunperin on perustettu. Myös jokaisen organisaation pyhiä lehmiä tulee kyseenalaistaa.
Yrityksen tarkoituksen pitää koskettaa ihmisiä tunnetasolla. Tarkoitusta työstettäessä tajusimme, että meillähän on yritys – voimme tehdä paljon enemmän kuin yksittäiset yksilöt. Voimme jopa globaalilla skaalalla vaikuttaa siihen, että maailma olisi parempi paikka. Muutos leviää kauttamme!
Sen sijaan, että hyväksyimme paikkamme alihankkijana arvoketjussa, päätimme itse muuttaa asiaa. Määrittelimme, millaisen muutoksen haluamme saada aikaiseksi, ja nyt otamme määrätietoisia askelia kohti teknologiakumppanuutta, tarkoituksenamme mahdollistaa tuleville sukupolville puhtaampi maailma.