Mitä toimenpiteitä tarvitaan seuraavan kasvuloikan mahdollistamiseksi?
Kasvuryhmässä yli 100 yritystä työsti kasvuaihioitaan ja käynnisti kasvuhankkeita pandemian aikana. Future Back 2021 -tapahtumassa esitettiin havaintoja tästä työstä sekä yhteenvetoa keskisuurten yritysten kasvun lähteistä. Puheenvuoroissa kuulimme kokemuksia kasvuloikkien rakentamisesta.
"Kasvu ja uudistuminen ovat meistä kiinni"
- Aaro Cantell, Normet
Kasvuryhmä perustettiin keskisuurten yritysten kasvua kiihdyttäväksi yhteisöksi vuonna 2015. Yhteisössä on tällä hetkellä mukana yli 200 yritystä, jotka vertaissparrauksen voimalla ovat luoneet jo 5 miljardia lisää liikevaihtoa koko Suomen hyväksi.
Yhdessä löydämme eväät käänteen tekevään kasvuloikkaan!
Tälle sivulle on koottu yhteenveto tapahtumassa jaetuista kokemuksista ja samalla esitämme kasvujohtajille kutsun liittyä Kasvuryhmään.
Kasvuryhmän perustajajäsen ja Normet Group:in omistaja Aaro Cantell pohti rohkeuden olemusta päätöksenteon takana:
“Tarvitsemme rohkeutta käynnistää kasvuhankkeita ja myös resurssoida hankkeet isosti, varovaisen säästöliekin sijaan. Kunnianhimoisten päätösten tekeminen on meille ehkä kaikkein vaikeinta ja olen tullut siihen tulokseen, että rohkeutta ohjaa tunteet, ei niinkään logiikka. Jos pelkäämme menettämistä tai epäonnistumista, aika helposti sen pohjalta löytyvät ne loogiset perusteet, miksi hankkeita ei kannata viedä eteenpäin. Kuvittelemme, että teemme päätökset loogisesti, vaikka taustalla on menettämisen pelko.” - Aaro Cantell, Normet
VTT:n toimitusjohtaja Antti Vasara kuvasi tapahtuman avaussanoissa, että käynnissä on mittava globaali muutos kohti kestävämpää elämäntapaa, ja muistutti, että yritykset ovat tämän muutoksen keskiössä.
“Meidän pitää olla rohkeita, koska käsillämme olevien haasteiden edessä tarvitsemme kokonaan uudenlaisia ratkaisuja, toimintatapoja ja bisnesmalleja. Muutos on niin suuri, ettei meidän elinaikanamme ole koskaan aikaisemmin ollut näin upeita kasvumahdollisuuksia tarjolla. Meidän pitää vain uskaltaa tarttua tarjolla oleviin tilaisuuksiin.” - Antti Vasara, VTT
Aalto-yliopiston strategisen muotoilun professori Anna Valtonen muistutti, että digitalisaation lisäksi meillä on paljon isompi yhteiskunnallinen muutos tapahtumassa tällä hetkellä. "Koko työ on muuttumassa, ja se miten ihmiset kuluttavat ja käyttävät aikaansa, ja mitkä arvot ovat tulevaisuuden yhteiskunnassa merkityksellisiä."
Valtonen avasi muotoilun hyödyntämistä strategisessa päätöksenteossa, organisaation muuttamisessa sekä uusien markkinoiden luomisessa.
Valtonen korosti kyseenalaistamisen merkitystä, ja kannusti rohkeuteen uuden edessä. Kokeilemalla uusia tapoja toimia voimme löytää omaan toimintaamme aivan uusia näkökulmia, ja nähdä muutokset haasteiden sijaan mahdollisuuksina.
Monissa kansainvälisissä yrityksissä muotoilua on menestyksekkäästi hyödynnetty muutoksen tekoon jo pitkään:
“Voimme joko jäädä muutoksen hyökyaallon alle tai nähdä muutoksen mahdollisuutena. Jos uskallamme hyödyntää muutoksen mahdollisuutena, voimme tehdä paljon isompia kasvuloikkia kuin mitä edes uskallamme kuvitella tässä vaiheessa.” - Anna Valtonen, Aalto-yliopisto
VTT:n Professor of Practice Nando Malmelin nosti esille tietämisen ja toiminnan välisen kuilun, kun hän herätteli osallistujia pohtimaan, onko yrityksillä olemassa strategisia kyvykkyyksiä uuteen kasvuun.
Malmelin havainnollisti tutkimustuloksilla (Deloitte, MIT ja Kellog School of Management), että yrityksissä on tunnistettu strategiset kyvykkyystarpeet, mutta suunnitelma niiden kehittämiselle puuttuu: 70 % johtajista ajattelee että disruptiivinen kasvu on äärimmäisen kriittistä omalle yrityksille, mutta vain 13 % ajattelee, että yrityksessä on kyvykkyyksiä siihen.
Nando haastoi pohtimaan, miksi tähän tyydytään? Varsinkin kun muistamme vanhan totuuden, että vain 30 % kasvuhankkeista onnistuu.
Organisaatioissa ymmärretään, mitä tulisi tehdä, mutta niistä puuttuu käytännön toimenpiteitä ja johtamismalleja. Uuden kasvun strategiset edellytykset ovat Malmelinin mukaan:
Mikä seuraavista väittämistä kuvaa yrityksenne tilannetta parhaiten:
1) Koen, että toimialamme muuttuu radikaalisti seuraavien 5-10 vuoden aikana
2) Olemme yrityksessä aloittaneet valmistautumisen muutokseen
3) Meillä on tarvittavat kyvykkyydet kestävän uuden kasvun luomiseen
* Valtaosa tapahtumaan osallistujista arvioi, ettei yrityksellä ole vielä tarvittavia kyvykkyyksiä kestävän uuden kasvun luomiseen.
Kasvuryhmäläisten tärkeimmät kasvun ajurit vuonna 2022 ovat:
Kasvuryhmäläisistä 123 yritystä on dokumentoinut oman euromääräisen Törkeän lupauksensa. Tämä joukko yrityksiä tavoittelee keskimäärin 24 % kasvua.
Tutustu kasvuryhmäläisten kasvun lähteisiin ja kasvuhankkeiden projektointiin sekä lukuisiin oivalluksiin Future Back 2021 -tapahtumassa julkaistuista oppaista täältä.
Kolme kasvuloikkayhtiötä kertoi Future Back 2021 -tapahtumassa omasta kasvumatkastaan sekä oivalluksistaan kasvun takana. Planmeca, Avant Tecno ja Unikie ovat kukin omassa kokoluokassaan tekemässä maailman valloitusta.
Planmecan varatoimitusjohtaja Tuomas Lokki on tehnyt 30-vuotisen uransa terveysteknologian parissa ja johtanut Planmecan kasvuloikkaa miljardikerhoon.
Planmeca on yksi maailman johtavista hammashoitoteknologiaa valmistavista yhtiöistä ja merkittävimpiä suomalaisia kasvutarinoita. Lokki jakoi tapahtumassa uutisia yhtiön merkittävästä loikasta yli miljardin liikevaihtoon. Yhtiön kasvun taustalla on iso tahto parantaa potilashoitoa ja keinona on ollut jatkuva, vaikuttava innovaatiotyö ja yritysostot.
Planmecan orgaanista kasvua ovat vauhdittaneet globaalit megatrendit, mutta siihen ei ole tyydytty, vaan tavoitteena on ollut kasvaa nopeammin kuin markkina. Menestymisen ja kasvun mahdollistajiksi on tunnistettu muun muassa seuraavia avaintekijöitä:
Omien vahvuusalueiden tunnistaminen ja niihin fokusoiminen. Tämä on tarkoittanut niin sisäisen ydinosaamisen tunnistamista kuin maantieteellisten vahvuusalueiden tunnistamista jakelukanavia laajentaessa.
Käkelä summasi tärkeimmät opit ja oivallukset Pohjois-Amerikan markkinoista tähän mennessä:
“Markkinatutkimukset jätettiin kokonaan tekemättä ja hypättiin suoraan messuille. Se on ollut meille hyväksi havaittu tapa.” - Jani Käkelä, Avant Tecno
“Se, että annat ihmisten tehdä, mitä he haluavat, ei ole LEANia. Se on heitteillejättöä. Mutta se, että on mitattavat tavoitteet ja annat ihmisten itse päättää, miten he niihin hakeutuvat, se on LEANia.” - Seppo Kuula, Unikie
“Kasvuryhmä on vertaissparrausyhteisö. Se tarkoittaa sitä, että jos minulla on joku haasteellinen kasvuhanke, täältä löytyy ihmisiä, jotka ovat tehneet suurin piirtein samanlaisen hankkeen aikaisemmin ja minulla on mahdollisuus saada heiltä kokemuksia ja näkemyksiä siitä, mitä kannattaa tehdä ja mitä ei kannata tehdä. Kasvuryhmässä vaihdetaan kokemuksia siitä, mikä on onnistunut tai mikä ei ole onnistunut, ja tätä kokemusten vaihtoa tehdään aivan pyyteettömästi, ilman, että siinä on mitään omaa agendaa. Se on minusta aivan huikea ja poikkeuksellinen asia.” - Aaro Cantell, Normet
Kasvuryhmän yhteisö haastaa isojen tavoitteiden asettamiseen ja auttaa niiden toteuttamisessa. Kasvuryhmän keinot kasvun kiihdyttämiseksi ovat:
Yhteisön vaikuttava kokemuspooli mahdollistaa sen, että jäsenet voivat omaan päätöksentekoon ottaa tukea 250 kasvujohtajan kokemuksista. Kasvuryhmäläiset luovat yhdessä pelikirjaa kasvuloikkien ottamisesta. Suomen kovin kasvun osaaminen skaalautuu Kasvuryhmässä.
Kasvuryhmäläiset voivat tunnistaa ja solmia kumppanuuksia muiden yritysten kanssa kasvuloikkien rakentamiksi.
Kasvuryhmän yhteisön Törkee lupaus on luoda yhteensä 25 Mrd€ lisää liikevaihtoa vuoteen 2025 mennessä.
“Kasvuryhmän Törkee lupaus tarkottaa paljon muutakin kuin vain euroja. Kasvun avulla voimme aidosti tehdä sellaisia tekoja, jotka muuttavat maailmaa paremmaksi paikaksi.” - Katriina Juntunen, Kasvuryhmä
Kasvuryhmä kutsuu kaikki kasvutahtoiset yritykset tekemään seuraavaa kasvuloikkaa yhdessä kasvuryhmäläisten kanssa. Yhteisössä on mieletön määrä kokemusta, juuri sopivasti pilkettä silmäkulmassa, mahtava pyyteetön asenne ja todella uskomme, että tällä porukalla onnistumme useissa kasvuloikissa.
Kasvuryhmän perustajajäsen, Huhtamäki Oyj:n hallituksen puheenjohtaja, Pekka Ala-Pietilä ja Valtion pääomasijoitusyhtiö Tesin toimitusjohtaja Jan Sasse antoivat tapahtumassa katsauksen koko Suomen tilaan.
Ala-Pietilä on Työ- ja elinkeinoministeriön perustaman riippumattoman asiantuntijaryhmän puheenjohtaja. Työryhmän helmikuussa jättämässä väliraportissa esitettiin hallitukselle, että TKI panostukset tulisi nostaa 4 %:iin vuoteen 2030 mennessä, tarkoittaen investointien kasvattamista 5 % vuositasolla.
Lisäksi työryhmä esitti kolme keskeistä toimenpide-ehdotusta kasvun edistämiseksi: 1) panoksien kohdistaminen korkean tuottavuuden ekosysteemeihin, missä innovaatioita syntyy ja skaalautuu tehokkaimmin, 2) osaajapulaan vaikuttaminen ja 3) suomalaisen pääoman kanavoiminen niin että meille syntyy enemmän osaavaa pääomaa.
“Jos puolet Suomen 3000 keskikokoisesta yrityksestä kasvaa 15 % vuositasolla, meillä on toimiva startup-ekosysteemi ja työryhmän esittämät kolme toimenpide-ehdotusta toteutuvat yhtäaikaisesti, kuittaisimme Suomen kestävyysvajeen seuraavilta seitsemältä vuodelta.” - Jan Sasse, Tesi
Suomen ongelma on se, että yli kymmenen vuotta jatkunut heikko kasvu loisi jatkuessaan kestämättömän tilanteen. Työryhmän ydinhavainto oli, että Suomen hyvinvoinnin turvaava taloudellinen kasvu riippuu Suomessa toimivien yritysten tuotteiden ja palveluiden kansainvälisestä kilpailukyvystä. “Se mitä te teette, miten te menestytte, se on Suomen kannalta elintärkeää,” Ala-Pietilä korosti kasvujohtajien ja edustamiensä yritysten vaikuttavuutta Suomen tulevaisuudelle. Samalla hän haastoi kasvujohtajia rakentamaan kasvua innovaatiokilpailukykyyn sekä siihen nojautuvaan osaamiseen, ja ehdotti, että yritysten tulisi asettaa Törkeitä lupauksia myös innovaatioiden osalta.
“Tie tuottavuuden kasvuun käy innovaatioiden kautta ja innovaatiot näkyvät kilpailukykyisinä tuotteina ja palveluina. Aseta Törkeitä lupauksia myös innovaatioille.”
- Pekka Ala-Pietilä
“Kansainvälisen kasvun isoin pullonkaula ei ole kasvutahdon puute, eikä rahan puute, vaan tuen ja osaamisen puute. Kasvuryhmän vertaissparrauksella on keskeinen rooli yritysten kasvun kiihdyttäjänä. ” - Jan Sasse, Tesi
”Kasvuryhmässä on upea porukka ja vertaissparrauksen meininki. Meitä on parisataa ihmistä, jotka ovat valmiita auttamaan toisiaan ja koko Suomea menestymään ja kasvamaan.”
– Jarkko Veijalainen, 3 Step IT Group
Videolla kuulet kasvuryhmäläisten kokemuksia vertaissparrauksesta >>
Tapahtumaan kutsutaan suomalaisten 10M€ - 1 Mrd€ vaihtavien yritysten kasvukapteeneita – toimitusjohtajia ja hallitusten puheenjohtajia. Tapahtuma antaa kattavan näkemyksen keskisuurten yritysten kasvun lähteisiin sekä inspiraatiota omaan seuraavaan kasvuloikkaan.
Future Back -tapahtuman järjestää Kasvuryhmä yhteistyössä VTT:n kanssa. Kasvuryhmä on 2015 perustettu scaleup-yritysten yhteisö, jossa suomalaisten 10M€ - 1 Mrd€ vaihtavien yritysten kasvukapteenit auttavat toisiaan ja siten yrityksiä kasvamaan maailmaa muuttaviksi menestystarinoiksi.
Kasvuryhmän Törkee lupaus on, että vuoden 2025 loppuun mennessä Kasvuryhmän vertaistoiminta on lisännyt suomalaisten keskisuurten yritysten kasvutahtoa ja -tekoja niin, että yhteisöön kuuluvat scaleupit ovat luoneet yhteensä 25 MRD € lisää liikevaihtoa.
Kasvuryhmän perustajissa on tuttuja nimiä kuten Mika Anttonen, Matti Alahuhta, Aaro Cantell ja Ilkka Paananen. Kasvuryhmän jäsenenä on noin 250 suomalaisten keskisuurten yritysten johtajaa ja pääomistajaa.
Future Back on strategiatyöskentelyssä käytettävä toimintamalli, jossa yrityksen tulevaisuudenkuvasta luodaan askeleet nykyhetkeen.
Future Back -työskentelyssä irtaudutaan nykyhetkestä ja yrityksen uudistumista rajoittavista tekijöistä. Tulevaisuudenkuva luodaan perehtymällä omaa toimialaa muokkaaviin trendeihin sekä tarkastelemalla uusia arvontuotantomalleja ennakkoluulottomasti.
Kasvuryhmässä Future Back toimii ajatusmallina, joka kannustaa tulevaisuuden bisnesmahdollisuuksien tutkimiseen ja pilotointiin jo tänään.
Kasvuryhmä järjestää Future Back -tapahtuman yhteistyössä VTT:n kanssa.
Kasvua ja uudistumista on vauhdittamassa myös Kasvuryhmän loistavat yhteistyökumppanit Nordea, Varma, Tesi ja Yksityisyrittäjäin säätiö.
Mahdollisissa kysymyksissä Future Back -tapahtumaan liittyen, ole yhteydessä Kasvuryhmän tiimiin:
elina.jaakkola@kasvuryhma.fi, 040 570 5051 tai krista.lagus@kasvuryhma.fi, 040 825 1418