Näkemykset

Marjo Miettinen: Kansainvälisyys, innovaatiot ja ihmiset ovat Suomen kasvun ytimessä
Yritysjohtaja, omistaja ja hallitusammattilainen, Marjo Miettinen näkee yhteistyön ja ihmisten välisen oppimisen tärkeänä kansainvälisen kilpailukyvyn ja kasvun mahdollistamiseksi.

Yhteistyöllä vaikuttavuutta
Tänä vuonna lähdimme Kasvuryhmässä toteuttamaan uutta strategiaamme! Pääteemana on kasvun kiihdyttäminen eli suomalaisten 10M-1Mrd€ vaihtavien yritysten kasvuloikkien mahdollistaminen tavoiteohjautuvan vertaissparrauksen, skaalautuvan kokemusten jakamisen ja sidosryhmäyhteistyön avulla.

Salla Ahonen, Neste Oyj: Hullut asiat muuttavat maailmaa
Vastuullisuuskentällä ja yritysten asenteissa on vuosien varrella tapahtunut suuri muutos. Neste Oyj on käynyt vaikuttavan muutosmatkan öljyntuottajasta maailman suurimmaksi jätteistä ja tähteistä valmistetun uusiutuvan dieselin ja uusiutuvan lentopolttoaineen tuottajaksi.

Hyvän pääomasijoittajan mittari on kiinnostus yritystä kohtaan
Den Group Oy:n toimitusjohtaja Jussi Niemelä on varsinainen konkari kasvun rakentamisessa, ja yksi Suomen eniten yritysostoja tehnyt kaveri. Jussi on ollut Deletellä purkamassa taloja, Kotikadulla huoltamassa taloja ja nyt Denillä rakentamassa taloja, joten yritysten kasvattaminen on tuttua monesta eri näkövinkkelistä. Ennen kaikkea häneltä löytyy kokemusta pääomasijoittajien kanssa toimimisesta, koska Deletellä oli alkuun suomalainen Intera Partners ja sittemmin tanskalainen Axel, Kotikadulla pääomistajana oli Vaaka Partners ja Den Groupilla on Capman kasvun kumppanina.

Pääomasijoittaja perheyrityksen tueksi voimakkaaseen kasvuun
Mediconsult on suomalainen ohjelmistotoimittaja, joka tuottaa hyvinvointialueille sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmiä. Vuonna 2015 perustettu pääomasijoitusyhtiö Juuri Partners tunnetaan kasvun rahoituksen pioneerina Suomessa. Yhdessä nämä kumppanit tähtäävät voimakkaampaan kasvuun.

Peter Fredman Kasvuryhmän hallituksen uudeksi puheenjohtajaksi
Keskisuurten yritysten kasvua, uudistumista ja kansainvälistymistä kiihdyttävä Kasvuryhmä Suomi ry on nimittänyt yhdistyksen hallituksen puheenjohtajaksi Peter Fredmanin.

Seppo Orsila, Modulight: “Finnish engineers have an advantage globally”
In recent years, Modulight has been receiving attention for its exceptionally high profits and promising growth prospects. Now, the company will invest 23 million euros on expanding its production facilities in Tampere, Hervanta. Seppo Orsila, CEO and entrepreneur of Modulight, says the keys to success have been a great idea, some luck and a lot of work.

Samu Hällfors, Framery: "Dedicated retailers as builders of international growth"
ramery is one of the most interesting internationally growing Finnish companies. Framery, a company that manufactures telephone booths in its own factory in Tampere, has grown rapidly from few million to a scaleup earning more than a hundred million euros. 90% of the company's turnover comes from its international market; Framery exports their products to more than 70 countries. What is the secret behind Framery’s rapid internationalisation?

Greenstepin intohimona on tuottaa mahdollisimman paljon hyvää
Greenstep Oy on perheyhtiö, joka tarjoaa monipuolisia palveluita kasvuyrityksille. Yhtiö on perustettu vuonna 2010. Greenstep on yli tuplannut liikevaihtonsa kolmen viime vuoden aikana. Sen liikevaihto vuonna 2021 oli noin 45 miljoonaa euroa ja yhtiö tekee hyvää tulosta. Noin 500 greensteppiläistä tekevät työtä Suomessa, Ruotsissa, Virossa ja jatkossa myös Norjassa. Alkuperäinen artikkeli löytyy Kasvun trendit 2022 -julkaisusta täältä

Määrätietoinen kasvun tavoittelu on pk-yritysten geeneissä
Koronapandemia ei ole latistanut suomalaisten pk-yritysten kasvuhaluja. Tämä näkyy suoraan Kasvu Openin Kasvuyritysanalyysin täyttäneiden kasvuyritysten vastauksissa, Kasvuryhmän Kasvun ytimessä -julkaisun scaleup-yritysten kasvun ajureissa sekä Törkeessä lupauksessa. Kasvun trendit 2022 -julkaisun voit lukea
kokonaisuudessaan täältä
Kasvu mahdollistaa kokoaan suurempia tekoja
Kasvuryhmä on 10M€-1Mrd€ vaihtavien yritysten yhteisö, jossa jäsenet auttavat toisiaan kasvamaan maailmaa muuttaviksi menestystarinoiksi. Yhteisön toiminta perustuu rohkeisiin tavoitteisiin, kokemusten jakamiseen, pyyteettömään auttamiseen ja positiiviseen energiaan. Kasvuryhmän tarkoitus on alusta asti ollut auttaa suomalaisia yrityksiä kasvamaan, uudistumaan ja kansainvälistymään koko Suomen hyvinvoinnin edistämiseksi. Kasvuryhmän uusi strategia kertoo, miten pyrimme nostamaan yhteisön toiminnan vaikuttavuutta entisestään.

Oivalluksia kasvun mahdollisuuksien tunnistamisesta
Keväällä 2021 Kasvuryhmässä siirryttiin tavoitteen asettamisesta keinoihin: mistä Törkeen lupauksen mukainen kasvu syntyy tulevina vuosina? Mitkä ovat kasvun lähteemme? Oivallukset tähän oppaaseen ovat syntyneet, kun kasvuryhmäläiset ovat jakaneet kokemuksiaan ja haastaneet toisiaan pohtimaan, miten uusien kasvumahdollisuuksien etsimiseen ja työstämiseen luotaisiin tarvittavaa systematiikkaa ja miten kasvumahdollisuuksista osattaisiin valita potentiaalisimmat ideat toteutukseen.

Kasvun ytimessä - Kasvuryhmän menetelmä
Kasvuryhmässä käytetään tiettyjä käsitteitä ja työkaluja tukemaan kasvukapteenien matkaa. Kasvuryhmän menetelmä on yhteinen kieli, jonka avulla mahdollistamme erilaisten, erikokoisten ja eri vaiheessa olevien yritysten kasvukapteenien keskustelun kasvusta. Se on suunniteltu helpottamaan ja systematisoimaan kasvun johtamista, ja se perustuu kasvukapteenien kokemuksiin kasvussa onnistumisen kaavasta.

OKR-malli tuo fokusta, selkeyttä ja positiivista kurinalaisuutta
Kasvuryhmäläisten toiveesta Kasvuryhmän täsmäsparrausaamuun kutsuttiin kaksi OKR-mallin asiantuntijaa kertomaan omia näkemyksiään mallin hyödyntämisestä strategian systemaattisen johtamisen tukena. Jaakko Pellosniemi (Fingertip) ja Juuso Hämäläinen (Tangible Growth) kertoivat parhaita esimerkkejään, miten OKR-malli on tukenut heidän asiakasyritystensä kasvua ja mitä tulisi varoa.

Onnistuneilla kasvuhankkeilla seuraavaan kasvuloikkaan
Kestävä kasvu mahdollistaa toinen toistaan merkittävämpiä tekoja. Kasvu antaa yritykselle resurssit toteuttaa tarkoitustaan. Ei ole yllätys, että markkinatilannetta merkittävästi muuttavat uudet liiketoimintamallit ovat tyypillisesti kasvavien yritysten aikaansaannoksia. Innovaatioita syntyy, kun yrityksellä on vahva positio sekä halu tehdä asioita nykyistä fiksummin ja suuremmin. Parhailla yrityksillä on myös tarina, jossa ihmiset haluavat olla mukana.

Omistuksen avaaminen ei tarkoita, että yritystä oltaisiin myymässä
Yrityksen kasvustrategian tulisi aina olla linjassa omistajastrategian kanssa. Jos nykyinen omistaja- ja pääomarakenne on kasvun este tai hidaste, tulisi se ratkaista ennen muita pullonkauloja. Kasvuryhmän yhteistyökumppanin, Keskinäisen työeläkevakuutusyhtiö Varman, pääomasijoituksista vastaava johtaja Markus Aho jakoi yhteisölle omat vinkkinsä tämän haasteen taklaamiseksi.

Niklas Nukari, Autolle.com: "Valitse kasvuaihiot tarkasti, panosta isosti ja testaa nopeasti"
Autolle.com on Niklas Nukarin vuonna 2014 perustama autokauppa, joka myy autoja verkossa. Yritys on tällä hetkellä yksi nopeimmin kasvavia toimijoita luokassaan sekä Euroopan johtava autokaupan digitalisoija. Pienestä peltihallista on päästy hyvälle kasvu-uralle kunnianhimoisen haaveen sekä tarkasti valittujen ja nopeasti testattujen panostusten ansiosta.

Kasvuyritykset rakentavat Suomen tulevaisuutta
Monilla yrityksillä on nyt kasvuvaihde päällä. Erityisesti teollisuudessa patoutunut kysyntä on lähtenyt purkautumaan, ja töitä on yhä enemmän. Vaikka raaka-aine- ja komponenttipula tuo haasteita, kaiken kaikkiaan suomalaiset yritykset ovat selvinneet koronakriisistä hyvin, ja nyt otetaan takaisin viime vuoden menetyksiä. Alkuperäinen julkaisu löytyy Kauppalehdestä täältä

Strategian pitää elää ihmisten sydämessä ja mielissä koko ajan
"Strategian kannalta keskeistä on se, miten saadaan ihmiset innostumaan. Totta kai on käytössä erilaisia työkaluja, kuten palkitseminen, rakenteet, osaaminen ja prosessit. Mutta lopulta ratkaisee se, että ihminen itse kokee, että okei, tämä on se, mitä haluan elämässäni tehdä; haluan olla osa tätä juttua. Syyt kiinnittymiseen voi olla hyvin erilaisia ihmisten välillä, mutta tärkeää olisi luoda tälle otollinen tila."
- Siamäk Naghian, Genelec

Kasvuaihioista onnistuneeseen kasvuhankkeiden toteutukseen
Keväällä keskityimme Kasvuryhmässä kasvuaihioihin: uusien kasvumahdollisuuksien järjestelmälliseen tunnistamiseen ja työstämiseen. Kasvuryhmäläiset sparrasivat toisiaan uusien mahdollisuuksien etsinnässä ja kasvuaihioiden potentiaalin arvioinnissa. Toteutimme yhteensä lähes 1,5 kuukautta ympärivuorokautista vertaissparrausta 124 yrityksen ja 190 osallistujan voimin!

Kaikista lupaavimmat kasvuaihiot valitaan toteutettaviksi hankkeiksi
Kasvu syntyy kasvun lähteistä - järjestelmällisestä uusien mahdollisuuksien etsimisestä ja ennakkoluulottomasta tarttumisesta näihin mahdollisuuksiin. Kasvua tulee johtaa molempikätisesti - jatkuvasti sekä kehittää nykytoimintaa että kurkottaa tulevaisuuteen. Yrityksellä tulee olla jatkuva, systemaattinen mekanismi etsiä uusia kasvun mahdollisuuksia eli kasvuaihioita.

Kasvuryhmässä juhlittiin kevään onnistumisia ja virittäydyttiin kesään
Kasvuryhmän e-kesäjuhlassa Nordean Aleksi Lehtonen ja Varman Risto Murto reflektoivat yhteishaastattelussa post-covid -maailmaa. Asko Schrey ja Matti Alahuhta pitivät maljapuheet Kasvuryhmän vaikuttavuudesta, kun kohotimme 70 hengen voimin lasit ilmaan kevään onnistumisille!

Törkee lupaus saavutetaan systemaattisella kasvuaihiotyöllä
Törkeetä kasvua ei saavuteta vain viilaamalla ja kehittämällä nykyistä liiketoimintaa. Kasvu on seurausta jostakin isommasta, jatkuvasti uudistuvasta ajattelusta, jossa katse on siirretty tarpeeksi kauas horisonttiin. Yrityksestä, jossa uskalletaan haastaa nykyistä liiketoimintaa, kokeilla uusia liiketoimintamalleja, rikkoa toimialan käytäntöjä ja kurkotella korkealle samalla, kun maailmasta tehdään bisneksen voimin parempaa paikkaa.

Kultainen kuokka 2021 -tunnuspalkinto Greenstepin Tore Teirille
Kultainen Kuokka on Kasvuryhmä-yhteisön tunnustuspalkinto, joka jaetaan ansioituneelle kasvun johtajalle sekä Kasvuryhmän arvojen ilmentämisestä että ansiokkaan ja kunnianhimoisen kasvun toteuttamisesta.

Samu Hällfors, Framery: Omistautuneet jälleenmyyjät kansainvälisen kasvun rakentajina
Framery on yksi mielenkiintoisimmista suomalaisista, kansainvälistä kasvua tekevistä yrityksistä. Omassa tehtaassaan Tampereella puhelinkoppeja valmistava yritys on kasvanut nopeasti muutamasta miljoonasta yli sata miljoonaa vaihtavaksi scale upiksi. Yrityksen liikevaihdosta 90 % tulee kansainvälisiltä markkinoilta, ja vientiä on jopa yli 70 maahan. Mikä on ollut Frameryn salaisuus nopean kansainvälistymisen takana?
Haluatko pysyä mukana kasvun käänteissä?
Uutiskirjeemme tilaajana kuulet ensimmäisenä tuoreimmat kuulumiset Suomen kasvun suunnan kääntämisestä.