Vastuullisuus kilpailuetuna: Kuinka vastuullisuudesta rakennetaan kilpailuetu?

 

Vastuullisuutta draivaavat yhä vahvemmin mm. sidosryhmien vaateet, standardit, regulaatio ja rahoitus. Vastuullisuuden kehittäminen on jokaiselle yritykselle välttämättömyys, mutta matka on kaikilla pitkä eikä yksikään yritys voi tehdä matkaa yksin. Menestyksen avaimet ovat niillä, jotka tunnistavat, mihin isoon ongelmaan oma yritys voi tuoda osan ratkaisua sekä ymmärtävät, keitä muita tarvitaan avuksi.

Vastuullisuudessa omistajuus täytyy olla organisaatiossa läpileikkaavaa. Omistaja määrittää kehityksen suunnan ja tahdin.
Yritys on juuri niin vastuullinen kuin omistajansa.
 

Missä oma organisaatiosi on vastuullisuusmatkalla?

 

KR-kasvupäivät2023-5_infovihko_A5_s8-9

 

Kuva isompana täällä

Tekstiilialalla 80% tuotteen ympäristövaikutuksista syntyy jo suunnitteluvaiheessa. Suunnittelulla ja tuotekehityksellä on valtavan iso rooli.
Suvi-Elina Enqvist
Marimekko
Yli 90% päästöistämme tulee yritysportfoliosta.
Janne Fält
Nordea
Jotta ymmärtää oman toiminnan vaikutukset,
olennaisuusanalyysi on tärkeä tehdä.
Minna Halme
Aalto yliopisto
 

Miten liikkeelle oman vastuullisuuden kehittämisessä?

 

  1. Tunnista, mitkä ovat oman toiminnan vaikutukset. Huomioi koko arvoketju. Analysoi vaikutusten olennaisuus ja priorisoi olennaisimmat vaikutukset. Hyödynnä

    Tesin ESG-käsikirja

  2. Mikä on teidän tärkein tulokulma vastuullisuuteen? Valitse oman yrityksesi kärki. 

  3. Mitä tavoitteita asetatte vastuullisuuden suhteen, ja miten tavoitteet viedään käytäntöön? Varmista, että vastuullisuustavoitteet ovat linjassa liiketoimintastrategian kanssa ja näkyvät KPI:ssä. Näkyyhän vastuullisuus hallituksen ja joryjen agendalla?

Elefantti syödään paloissa -

Aloita pienesti, mutta tänään!

Nordean näkökulma vastuullisuuteen lähtee kolmesta kirjaimesta: ESG.

Tämä on valtavan laaja kokonaisuus. Tärkeää on aloittaa matka ja avoimuus ulospäin kaikille sidosryhmille siitä suunnitelmasta, miten tavoitetta kohti mennään. Ilman maapalloa ei ole liiketoimintaa. Tärkein tavoitteemme on vähentää päästöjä kaikilla tasoilla.

Janne Fält
Nordea.

Jokaisen neveliläisen bonuksiin sisältyy hiilidioksidipäästöjen vähentäminen ja turvallisuusasiat.

Tahtotila lähtee omistajista ja johdosta ja näkyy käytännössä jo tuoreista vastuullisuusraporteista. Aloitamme kaikki operatiivisen johtoryhmän liiketoimintakatsaukset ESG-agendalla.Vastuullisuus on viety pitkälle organisaation rakenteisiin.

Thomas Luther
Nevel
 

On ymmärrettävä haaste, jotta voi tarttua mahdollisuuksiin

Haasteista mahdollisuuksiin:
• Ymmärrä globaalit haasteet, kuten ilmastonmuutos, ja näe ne mahdollisuutena muutokseen liiketoiminnassasi.

Innovointitapa tuottaa eniten arvoa:
• Oman yrityksen kannalta merkityksellisiin kestävän kehityksen haasteisiin luodut ratkaisut tuottavat parhaan arvon sekä yritykselle että yhteiskunnalle.

Yhteistyöllä paras vaikuttavuus:
• Parhaat vastuullisuusinnovaatiot syntyvät yhteistyössä sidosryhmien kanssa. Aloita suunnittelu yhdessä ja saavuta maksimaalinen vaikuttavuus.

Omistajan rooli ratkaiseva:
• Johto ja omistaja vaikuttavat ratkaisevasti vastuullisuuden kehittämiseen. Priorisoi kestävyys ja integroi se strategiaan.

Mittarit ja seuranta:
• Aseta KPI-mittarit ja seuraa niitä. Varmista, että vastuullisuus on keskeinen ja mitattavissa oleva osa liiketoimintaasi.

Minna Halme-2

Minna Halme

Aalto-yliopisto


"Luonnon monimuotoisuus on parin vuoden päästä hiilidioksidipäästöt: Fokus nyt on hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen, ja siihen on tämän hetken selkeät kysymykset, mutta luonnon monimuotoisuus ei tule samasta tekemisestä kuin päästöjen vähentäminen. Ensi vuonna tai kahden vuoden päästä tai viiden vuoden päästä luonnon monimuotoisuus on ne hiilidioksidipäästöt - kannattaa alkaa panostamaan nyt tähän."

 

Riskien ennakoinnin myötä avautuvat mahdollisuudet 

Mitä riskienhallinnan näkökulmia tulisi ottaa huomioon kestävän kilpailuedun rakentamisessa?

 

Miten hyödyntää oman yrityksen kannalta relevantit trendit uusien liiketoimintamahdollisuuksien etsimisessä?

Kestävyys ja kilpailukyky kulkevat käsi kädessä. Tunne markkinat, ennakoi trendit, kuuntele asiakkaita ja henkilöstöä. Ole valmis dynaamiseen strategiatyöhön. Asiakkaat voivat löytyä uusilta toimialoilta.
ESG-kysymykset, esimerkiksi DEI-asiat, nousivat meidän henkilöstöstä ja ne otettiin mukaan strategiaan ja tavoitteenasetantaan.
Integroidaan jokaiseen toimintaa, esim. jokaiseen asiakaskoulutukseen edes parin minuutin ympäristöosio.
 

Vihreä siirtymä: kuinka tarttua uusiin kasvumahdollisuuksiin? 

 

Vastuullisuus itsessään ei luo kestävää kasvua. Innovations are Built Together, mutta miten löytää liiketoimintamallit, jotta vastuullisuudesta syntyy bisnestä alusta alkaen?

 

Trendien hyödyntäminen - mistä liikkeelle?

  • Tunnista asiakkaat, markkinat, toimitusketjut jotka ovat relevantteja itsellesi vastuullisen liiketoiminnan kehittämisessä.
  • Tunne koko ekosysteemisi, ja ota kaikki kelkkaan mukaan.

Miten tunnistat teille relevantit trendit? 

  • Markkinanäkemys keskiössä. 
  • Ennakoi, mihin trendi johtaa! MIkä on trendin lopputulema/mitkä asiakkaat hyötyvät? 
  • Ennustettavuus: Kolmen horisontin -malli - Tutustu Kestävän kasvun lähteet -työkirjasta.
  • Follow the money: Mihin investoidaan juuri nyt? Mitkä ovat kasvumarkkinat? 
  • Asiakkaan ja henkilöstön ääni - koko organisaatio pitää ottaa mukaan!
  • Green bottlenecks: löytyykö tapa kääntää haaste bisnekseksi?
  • Ventiloi tekoälyn avulla. 
  • Oma kriteeristö: systemaattisuus tunnistaa ja jalostaa kasvuaihioita.

Miten saada sidosryhmät mukaan?

  • Panosta yrityksen vastuullisuustarinan kertomiseen. 
  • Luo merkityksellisyyttä ja brändiä kertomalla yrityksesi tarina vastuullisuusnäkökulmasta - Ei viherpesua. 
 

CASE

 

Ennakoi, tunnista mahdollisuudet ja follow the money

 

“Olemme siirtyneet dynaamiseen strategian tarkasteluun analysoimalla neljännesvuosittain sitä, miten asiakkaidemme maailma tulee muuttumaan ja mitä tämä tarkoittaa meille. Vuonna 2016 tunnistimme, että hiilidioksidipäästöjen vähentämisestä juontava sähköinen liikkuminen tulee muuttamaan vahvasti markkinaa, ja että meillä voisi olla kyvykkyyksiä - palvelumalleja ja teknologiaa - joilla voimme rakentaa lisäarvoa vihreästä siirtymästä hyötyville asiakkaillemme. Muutamia vuosia sitten lähdimme ohjaamaan lisää resursseja näihin toimialoihin ja asiakkuuksiin. Olemme tunnistaneet myös uusia tuotealueita, joissa voimme tuottaa lisäarvoa.”
 

Teppo Aatola
Meconet

 

Lue lisää Tepon oppeja tästä.

 

Bonus-ajatus!

Hae yhteistyötä myös oman kuplasi ulkopuolelta! Opi muilta ja hae synergioita muilta toimialoilta! 

 

Kasvuryhmä 2023-17

 

Miten ​​ESG-keskustelusta päästään impactiin?

Älä anna raportointivelvollisuuksien hidastaa kehitystä. Varmista, että vastuullisuus on osa johdon tavoitteita ja liiketoimintamalleja - palvelullistaminen kannattaa.

Liiketoiminnan pelistrategia: Mitä tehdään ja kuka voi jatkossa olla mukana?

 

Mitä mahdollisuuksia sisältyy vastuullisuusraportointiin teollisuusympäristössä?

Raportointi ei ohjaa kehitystä, mutta alan standardit ja regulaatio pitää ymmärtää. Raportoinnissa avoimuus on kilpailuvaltti. Ole avoin, jaa tietoa ja varmista, että kaikki sidosryhmät kulkevat kanssasi samaan suuntaan.
Suuria yrityksiä koskevat raportointivaateet. Oman toiminnan kannattaa olla linjassa heidän kanssaan, jotta varmistaa kilpailussa mukana pysymisen. Mieti myös arvoketju alas- ja ylöspäin. Mitä vaatimuksia sieltä tulee? Kun tiedät omat sidosryhmät ja miten he toimivat, muuta omaa toimintaasi niin, että päämiehesi saavat arvoa.

Vastuullinen yritys pelaa arvoketjussa ylös- ja alaspäin ennakoiden tulevaa

 

Haaste 1:

Raportointivelvollisuudet syövät kehitykseltä resurssit

Raportointi on välttämätön kilpailukyvyn ja olemassaolon kannalta, mutta pelkät hienotkaan raportit eivät vie asiaa eteenpäin, jos innovaatiotoiminta jää kakkoseksi tai koko budjetti menee raportointiin! 

Laskelmat ei ole vertailukelpoisia ja tämä on iso haaste. Mitkä on hyvät oikeat mittarit uudelle tavalle tehdä?

Mitä voidaan tehdä?

  • Muutos tarvitaan: Sustis-ihmiset tekemään tekoja, ei keräilemään dataa sieltä täältä ja tuolta.
  • Vastuullisuus pitää näkyä johdon tavoitteissa ja bisnesmalleissa.
  • Tunnista mahdollisuudet! Ei vastuullisuusraportointia vain raportoinnin takia!

 

Haaste 2:

Rakentamisessa tai teollisuuden eri aloilla standardit eivät välttämättä tue kiertotaloutta

Standardointi ja vaatimukset neitseellisten materiaalien käytöstä estävät uusiokäytön. Jätteen määritelmän pitää kehittyä sivuvirta-ajatteluun. Uusiokäyttö ja sivuvirtojen käyttö on hurjan tärkeää. 

 

Mitä voidaan tehdä?

  • Mene mukaan ja vaikuta työryhmissä standardien kehittämiseen.
  • Uskalla haastaa myös asiakkaita uudenlaiseen toimintaan ja esim. uusien pakkaustapojen ja materiaalien hyödyntämiseen.
 

CASE

 

Vastuullisuusraportit epäorgaanisen kasvun tukena

 

“Olemme jo sen kokoinen yritys, että raportoinnista ja oikeista luvuista pitää lähteä liikkeelle. Vastuullisuus konkretisoituu myös käytännön tasolla ihan arjen teoissa, kuten turvavarusteissa tehdasalueella, mutta myös esimerkiksi yritysostoissa. Teemme paljon yritysostoja, ja niissä katsotaan valtavan tarkkaan DD:t myös ESG-näkökulmasta, jotta ostettavat yritykset sopivat meidän matkalle.”

 

Thomas Luther
Nevel

 

Bonus-ajatus!

Yrityskaupoissa vastuullista olisi miettiä myös, onko oikein myydä pois vai ajaa alas.

 

Kasvuryhmä 2023-17

 

Mikä on monimuotoisuuden (DEI) rooli, ja miksi se pitää olla johdon mittaristossa?

Monimuotoisuus (DEI) on avainasemassa osaajapulan haasteissa, mutta sen tehokas hallinta vaatii strategista lähestymistapaa, kykyä sparrata asiakkaita, mittareiden ja raportoinnin rakentamista, johtajien osaamisen kehittämistä sekä itseohjautuvuutta strategian ja arvojen integroinnissa.
Sanat eivät riitä, jos ne eivät näy teoissa. Osaajat, varsinkin nuoremmissa sukupolvissa, kysyvät yritykseltä rekrytointitilanteessa yhä enemmän, mitä teillä tehdään monimuotoisuusteemaan liittyen. Vastaukseksi ei riitä, että tämä on meille tärkeää, vaan vaaditaan myös enemmän tekoja.

Valmennuspakkiin tarvitaan uusia osaajia ja kyvykkyyksiä

 

Vastuullinen rahoitus ja rahoittajan kriteerit rahoitettavuuteen 

Vastuullisuus vaikuttaa rahoituksen saatavuuteen ja kustannuksiin. Suunnitelmallinen siirtyminen kohti vastuullista toimintaa on
avainasemassa, ja pankkien kanssa käytävä avoin keskustelu sekä ESG-huomio toimittajavalinnoissa ovat keskeisiä tekijöitä. Digitalisaatio ja tekoäly voivat tukea kustannustehokkuutta ja ympäristövastuuta.
Janne Fält
Nordea
EU:ssa ja regulaatiossa on keskitytty ympäristövastuullisuuden mittaristoon ja tietoisuus ja regulaatio vastuullisuudesta liittyy paljon niihin, sosiaalisessa vastuullisuudessa ja monimuotoisuusteemassa ollaan vielä vähän enemmän takamatkalla. Mutta esimerkiksi rahoittajat mittaavat myös diversiteettiteemaa.
Katja Toropainen
Inklusiiv
Tähän saakka rahoituspäätöksiä tehtäessä on tarkistettu tilinpäätöksen ja taseen tunnuslukuja, mutta niiden rinnalla kiinnitetään yhä enemmän huomiota vastuullisuuteen. Meille päästöt ovat pääfokuksessa. Nordea on sitoutunut puolittamaan omat päästöt vuoteen 2030 mennessä vuoden 2019 tasosta. Nyt olemme vajaassa 20%:ssa. Melkein 100% päästöistämme tulee sijoitus- ja luottosalkusta ja yli 90% yrityslainasalkusta. Joudumme oikeasti miettimään ja lukemaan vastuullisuusraportit hyvin tarkkaan päätöksiä tehdessämme.
Janne Fält
Nordea
Hakiessamme kasvuun lisärahoitusta eräältä merkittävältä eurooppalaiselta pankilta, näimme käytännössä, että vastuullisuuden osalta on perusolettamus, että asiat ovat kunnossa. Pankki tarkasti erittäin huolellisesti ESG-asiamme ja he esittivät hyvin tarkkoja kysymyksiä. Meidän onneksi asiat olivat kunnossa, muuten he eivät olisi lähteneet mukaan.
Thomas Luther
Nevel

Vastuullinen = rahoitettava = kasvukyvykäs

 

Kilpailuetu vs. kilpailukyky - vastuullisuudessa rima nousee nopeasti, ja tämä vaikuttaa rahoituksen saamiseen 

 

CASE

 

Tarkastele useamman hankkeen tai markkinan kautta caseja ja laske liiketoimintahyöty investoinneille

 

“Meillä on hyviä esimerkkejä Hollannista. Hollannissa meidän asiakkaamme ovat tyypillisesti puolijulkisia energiantuottajia, ja maa pisteyttää tarjoukset ESG-asiat huomioiden. Meillä nämä ovat kunnossa, ja olemme siksi saaneet useita kauppoja, parhaimmillaan 3% kalliimmalla hinnalla kuin toiseksi tullut. Kun laskee tällaisia caseja, on helppo nähdä myös se payback.” 

Markku Rentto
Reka Industrial  

 

Haaste 1:

Asiakkaat eivät ole valmiita maksamaan Green Premiumista

 

Teollisuuden alalla kustannusvaikutus +10 - +20%.

 

Mitä voidaan tehdä?

  • Osaatteko sanoittaa arvon asiakkaalle?
  • Tuo arvo näkyväksi myös datan valossa. Mitä tarkoittaa asiakkaan toiminnan kannalta?
  • Vastuullisuustarina pitää osata kertoa vetävästi ja faktojen valossa.
 

Bonus-ajatus!

Uskalla ottaa etukenoa - Validoi vaikuttavuus ja investointien kannattavuus erilaisten kestävyyshankkeiden, ohjelmien ja projektien kautta. 

Kasvuryhmä 2023-17